Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

100 faktaa myynnistä

Kirjoitettu 09.04.20
Esseen kirjoittaja: Juho Ristolainen
Kirjapisteet: 2
Kirja: 100 faktaa myynnistä
Kirjan kirjoittaja: Andrei Koivumäki ja Katleena Kortesuo
Kategoriat: 6.5. Markkinoinnin klassikot

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Olen seurannut Andrei Koivumäen huikeaa uraa jo pidemmän aikaa ennen kirjan julkaisua, joten luonnollisesti hänen ja Katleena Kortesuon 100 faktaa myynnistä oli helppo valinta itselleni. Lisäksi valintaa vielä helpotti se, että kirja sattuu löytymään omasta kirjahyllystä. Luin viime viikolla Markkinoinnin käsikirja yrittäjälle -kirjan ja nyt tämän ja löysin kirjoista kyllä paljon yhtäläisyyksiä, mutta ehkä eniten pinnalle nousi se, että asiakassuhteet tulee hoitaa hyvin.

”Asiakas uskoo asiakasta”

Tuo lause on suora lainaus kirjan ensimmäisestä kappaleesta. Pointtina siis se, että kun hoidat kaupat todella hyvin ja mielellään niin, että ylität asiakkaan odotukset, niin todennäköisesti asiakas suosittelee sinua myös ystävilleen, ja täten kasvatat asiakaskuntaasi. Vaikka voisit saada enemmän rahaa asiakkaalta kaupoissa, niin ei välttämättä kannata nyhtää ihan viimeisiä pennejä asiakkaalta, jotta hänelle ei jäisi huono fiilis, koska siinä tapauksessa hän ei ainakaan halua suositella firmaasi.

Some

Somessa läsnä oleminen on todella tärkeää henkilöbrändäyksessä. Kun tuotat aktiivisesti sisältöä eri somekanaviin, niin asiakkaat oppivat tuntemaan sinut ihmisenä, ei yrityksenä. Ja tämä taas tekee ostopäätöksen helpommaksi. Lisäksi se, että asiakas tuntee sinut somesta lisää sinun luotettavuuttasi asiakkaan silmissä.

Somessa ei kuitenkaan kannata panostaa vähän joka kanavaan, vaan täysillä muutamaan pääkanavaan. Ensimmäisenä kannattaa selvittää, että missä kanavissa mahdolliset asiakkaasi ovat, ja mistä heidät täten tavoittaisi helpoiten.

Auta asiakasta

Kun saat autettua asiakastasi, niin saat todennäköisesti pitkän asiakassuhteen. Jos olet vaikka parturi-kampaaja, niin tarjoa asiakkaallesi mahdollisuutta varata seuraavan puolen vuoden ajat kerralla, jotta hänen ei tarvitsisi aina erikseen varata aikaa, ja näin parturiin olisi helppo kävellä aina tiettynä päivänä tiettyyn aikaan. Myös jälkikontaktointi on todella tärkeää. Jos myyt asiakkaalle esimerkiksi auton, niin voit vaikkapa kuukauden päästä soittaa tai laittaa asiakkaalle viestin, jossa kysyt, että ”Toimiiko auto edelleen ja oletko ollut siihen tyytyväinen?” Vielä muutama vuosi kauppojen jälkeenkin voi kysellä tuolta auton ostajalta, että vieläkö auto täyttää tarpeet, vai joko pitäisi päivittää uuteen malliin. Tässä tapauksessa voisin kuvitella, että mikäli asiakas olisi päivittämässä autoaan, niin hän tulisi todennäköisesti sinulta sen ostamaan. Toki liiallinen tuputtaminen ei palvele myyjää eikä asiakasta ja itse en todennäköisesti ostaisi mitään myyjältä joka jatkuvasti soittelisi.

Ole nopea

Asiakas yleensä odottaa, että saa vastauksen sähköpostiinsa 6-8 tunnin kuluessa, mutta kun lähetätkin hänelle vastauksen heti, niin ylität asiakkaan odotukset ja varmasti osakkeesi asiakkaan silmissä nousevat. Varsinkin jos kilpailet toisen firman myyjää vastaan, niin uskon, että olet todella hyvässä asemassa pelkästään nopeiden vastausten ansiosta.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!