Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

101 kysymystä ja vastausta Google-markkinoinnista

Kirjoitettu 09.04.14
Esseen kirjoittaja:
Kirjapisteet: 2
Kirja: 101 kysymystä ja vastausta Google-markkinoinnista
Kirjan kirjoittaja: Risto Poutiainen
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut, 6.4. Uuden aallon markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Viimeisimpään esseeseen kirjoittelin aiheesta, kuinka minun tulisi kehittää teknistäosaamistani mikäli sissimarkkinoinnin asiantuntijaksi haluan tulla. Siksi päätin kirjoittaa tämän esseen ennen kaikkea mittaamisen ja teknisenpuolen näkökulmasta. Muutenkin esseen kirjoittaminen Google-markkinoinnista osui hyvään saumaan, koska tänään synnyttelimme markkinointikanaviin liittyen Ravintola Vesilinnalle. Siellä Google-markkinointi osui yhdeksi pääkanavaksemme, minkä jokainen NoStatuksen tyyppi allekirjoitti.

 

 

Itsestäänselvyys vai ei

 

Minun ikäpolveni on kasvanut hakukoneiden aikana ja niiden käyttäminen, varsinkin Googlen, on erittäin luontaista ja elämää ilman Googlen neuvoa on vaikea kuvitella. Siksi Googlea harvoin edes näkee bisneksenä, markkinointikanavana, jonka voisi sivuuttaa niin kuin tv-mainonnan. Google on kuin itsestään selvyys, josta jokaisen yrityksen tulee löytyä. Jos et ole Googlessa, ei ole olemassa. Siksi asiakaskäynneillä tuntuukin hassulta, kun joku yrittäjä sanoo, että eivät he ole ajatelleet panostaa Google-markkinointiin ja sanovat, että ei heidän asiakkaat sieltä tule. Tässä on suuri ikäpolvien näkemysero, joka tosin on päivä päivältä vanhenemassa, koska kaikki ovat oppineet hyödyntämään hakukoneita jokapäiväisessä elämässä & valintojen teossa. (Onneksi)

 

 

Googlen aikaansaannoksia

 

Mitä kaikkea Google on sitten tuonut mukanaan? Ainakin aivan uudenlaisen markkinointikanavan, joka on täysin asiakaslähtöinen. Sinä kysyt, Google vastaa. Tämän lisäksi meille on syntynyt  lukuisia uusia työpaikkoja hakukoneoptimoijien & asiantuntijoiden pariin. Google nimittäin kehittyy jatkuvalla syötöllä, mikä tarkoittaa sitä, että tavallisen yrittäjän aika ei riitä (tai ainakaan pitäisi riittää) sen aktiiviseen seuraamiseen, jos Google-markkinoinnista halutaan saada kaikki irti. Kotisivujen analytiikkaa tosiaan tulee seurata joka päivä: internet on reaaliajassa toimiva juttu, joka vaatii välitöntä reagoimista asiakkaan ja yrityksen välillä. Juuri analysointiin Google tarjoaa loistavia mittareita, joista jokaisen yrittäjän tulee vain valita omansa sen mukaan, mitä varten kotisivut ovat luotu (myynti, viestintä yms).

 

 

Mitä sitten omilla verkkosivuilla tulisi seurata

 

Verkkosivut & niiden mainonta tähtää ensisijaisesti uusasiakashankintaan. Siksi uusien kävijöiden määrää tulee seurata päivittäin sekä sitä millä hakusanoilla he sivustolle päätyvät. Lisäksi mikäli sivusto tähtää myyntiin, niin tulee seurata kuinka moni vierailija on päätynyt ostoksen vahvistussivulle. Jotta myös asiakkaan ostokokemusta voidaan parantaa, tulee seurata sitä kuinka kävijä liikkuu kotisivuilla. Onko asiakkaan etsimä tieto liian monen klikin takana ja löytääkö hän tarvitsemansa speksit riittävän nopeasti.

 

Laskevana trendinä sivustoilla ovat erilaiset palaute- & yhteydenottolomakkeet. Noiden lomakkeiden sijaan tulisi ohjata ihmisiä välittömästi joko soittamaan tai lähettämään sähköpostia yritykselle. (Mikäli näin sivustolla kehotetaan, niin puhelimeen ja sähköpostiin on myös hyvä vastata.) Palautelomakkeet menevät kotisivuilta yleensä roskakoriin saman tien. Suoraan soittaminen & sähköpostittelu kertovat siitä, että yritys on oikeasti olemassa eikä viestiminen tapahdu vain jonkun virtuaalisen tyypin kanssa.

 

 

Vesilinna ja Google-markkinointi

 

Palautelomakkeeksi ei tule sotkea esimerkiksi Ravintola Vesilinnan sivuilta löytyvää pöydänvarauslomaketta, mikä taas on todella hyvä ja asiakkaan ostopäätöstä helpottava tekijä. Tällöin asiakas halutessaan välttyy yhdeltä välivaiheelta, jossa hänen tulisi soittaa ravintolaan ja kysyä vapaata pöytää.

 

Harva tietää, että Vesilinnasta on mahdollista varata pöytä suoraan netin kautta ja siksi tuota minusta täytyy käyttää valttikorttina Google-markkinoinnissa. Osuvan mainoksen tekeminen ja siihen sopivien hakusanojen määritys varmasti saavat sivustolle lisää liikennettä. Näitä hakusanoja voisivat olla pöytävaraus, Jyväskylä, ravintola, heti, illallinen, menu, viini.  Mainoksen tulisi viedä klikkauksesta suoraan pöytävarauslomakkeelle, jotta ihmeellisiltä seikkailuilta etusivun kautta vältytään.

 

Hakukonemainonta on erittäin kustannustehokasta, koska maksat vain mainoksesi klikkauksista ja tällekin pystyt asettamaan päiväbudjetin. Siksi varsinkin tällaiselle voittoa hakevalle sissimarkkinoijalle sen käyttäminen on enemmän kuin suositeltavaa. Tässä markkinoinninalassa tiedät mistä maksat ja pystyt seuraamaankin tuloksia aivan itse niin halutessasi.

 

Synnytyksessä totesimme sen, että on useita kohtia miten voisimme Vesilinnan Google-näkyvyyttä parantaa. Näitä olivat muun muassa kotisivujen uusiminen hakukoneystävällisemmäksi, mikä oikeastaan menee loistavasti samaan saumaan kotisivujen uusimisen kanssa. Vaikka sivustolla halutaankin käyttää näyttäviä valokuvia, niin tekstin sisältöä ja rakennetta ei saa unohtaa, koska muutoin hakukonerobotit eivät sinne löydä. Itselleni tuli täysin yllätyksenä, että mikäli sivusto on pitkään päivityksen alla ja linkitykset muuttuvat, niin robotit nopeasti oppivat välttämään sivuston ja se tippuu nopeasti hakutuloksissa alas. Siksi on äärettömän tärkeää laittaa sivuston rakenne heti kuntoon ja odotella niitä hienoja valokuvia hetki. Osaamisemme ei mitenkään päin riitä Vesilinnan kotisivujen hakukoneasiantuntijaksi, joten aiommekin suositella hänelle osaavan tyypin mukaan ottoa jo nyt tekovaiheeseen.

 

 

Kannattaako hakutulosten ykköspaikasta maksaa

 

Hakutuloksissa ykköspaikan saaminen on kallista, eikä siitä kannata maksaa ellet ole rakentamassa brändiä ja halua uskottavuuden vuoksi olla numero yksi alallasi. Kumminkin on fiksua pitää mielessä, että ensimmäiseltä sivulta tippuminen tiputtaa myös suuren osan vierailijoista. Nimittäin hakutuloksissa ainoastaan kolme ensimmäistä saa 100% huomion selailijalta.

 

Huomion saaminen hakutuloksen mukaan:

 

Sijoitus 1       100%

Sijoitus 2       100%

Sijoitus 3       100%

Sijoitus 4       85%

Sijoitus 5       60%

Sijoitus 6       50%

Sijoitus 7       50%

Sijoitus 8       30%

Sijoitus 9       30%

Sijoitus 10     20%

 

Onkin siis tärkeää, että yrityksesi löytyy heti ensimmäiseltä hakusivulta. Toiselle sivulle nimittäin enää tulee harvemmin klikattua.

 

 

Tiedon vanheneminen

 

Varsinkin tekniikassa tieto vanhenee kamalaa kyytiä. Siksi epäilenkin, että kaikki asiat eivät ole pysyneet muuttumattomina kirjassa, joka on kirjoitettu vuonna 2006. Vaikka näin on, näen, että kirja on erittäin hyvä raapaisu Google-markkinoinnin saloihin ja auttaa ymmärtämään sitä maailmaa mistä tällaisella blondilla ei ole mitään perstuntumaa.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!