Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Fasilitoinnin käsikirja

Kirjoitettu 20.01.13
Esseen kirjoittaja: Aleksi Ihalainen
Kirjapisteet: 1
Kirja: Fasilitaattorin käsikirja
Kirjan kirjoittaja: Pepe Nummi
Kategoriat: 2.2. Tiimityön taidot ja työkalut, 2.3. Yhteisöllisyyden kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Vuoden ensimmäinen kirja, josta aloitin tämän lukuvuoden urakan. Fasilitaattorin käsikirja osoittautui ennakkoluuloista huolimatta, aika hyödylliseksi kirjaksi, eikä sivu määrätkään huimanneet kauheasti. Kirjassa käsitellään hyvin esimerkkien kautta, eri tapoja fasilitoinnille, aiemmin en ole näihin kaikkiin tapoihin vielä tutustunut. Aion käydä läpi suurimpia kolahduksia ja mitä voisin itsekin käyttää hyödyksi jatkossa.

 

”Fasilitoinnissa ei puututa lainkaan kokouksen sisältöön, vaan siihen kuinka kokous etenee”

Näin sanottiin kirjassa, joka olisi tavoite tilanne jokaisessa kokoontumisessa. Se joka johtaa tilannetta pitäisi pystyä pitämään langat käsissään pienillä eleillä ja lauseilla. Liian usein päätöstä tehdessä ajatukset lähtevät karkailemaan ja unohdetaan asioiden päätökseen vieminen, joka veisi asioita eteenpäin. Rönsyilyäkin kaivataan välillä keskusteluihin, jotta saadaan pidettyä jotkut asiat kiinnostavina ja porukka hereillä.

 

”Tässä talossa on loistotiimejä ja hyvä henki, mutta esimiestaitojen puutteet heikentävät ratkaisevasti organisaation toimivuutta.”

Tämä sanonta osuu moneen yhteisöön/työpaikkaan, kun ei pystytä myöntämään esimiestasolla epäonnistumisia tai puutteitaan. Kehittymisen kannalta on parempi myöntää virheensä varsinkin johtamistehtävissä tai mikäli tuntee ettei pysty asiaa ratkaisemaan omin avuin.

Näen meidänkin tiimimme johdon vielä hakevan tapoja johtaa meitä eteenpäin, toivon heidän löytävän yhteisen sävelen yhdessä. Itse näen ulkopuolisena heillä kehittymisen kohtana asioiden loppuun viemisen tiimi tasolla. En väitä itse osaavani niitä sen paremmin vielä, haluankin jatkossa kiinnittää huomiota itseeni ja miten toimin asioiden loppuun viemisessä, ja että myös vien asiat loppuun mitä olen luvannut tai mitä minun täytyy viedä loppuun.

 

Tavoitteiden näkyminen on kaikille tärkeää, jokaisen roolin merkityksen kannalta sitouttaa ihmiset yhteisöönsä. Meidänkin tiimissä tavoitteet täytyy saada paremmin näkyville ja jokaisen rooli näkyviin, jotta pystytään pääsemään asioissa eteenpäin. Minua henkilökohtaisesti motivoi hyvin paljon, jos meille annetaan tavoite ja kaikki ovat valmiita toimimaan sen eteen 100% sitoumuksella, kun on tavoite on helpompi huomata kenellä on vaikeuksia päästä siihen ja helpompi lähteä tukemaan myös heitä eteenpäin.

 

3K taktiikka

 

–       Kertovat

–       Kuuntelevat

–       Kehittävät

 

Tämä taktiikka oli mielestäni yksi parhaista mistä luin kirjasta, kun varastetaan muiden ideoita ja ne kerrotaan omiksi muunneltuina voi niistä syntyä kaikkien ideoita, eikä se ole ainoastaan yhden ihmisen keksimä. Kun omia ideoita kerrotaan, täytyy muiden kuunnella ja kaikilla on mahdollisuus niitä kehittää vielä paremmiksi kenenkään siitä suuttumatta.

 

”Positiivisista asioista kertominen, luo yhteisöllisyyttä työyhteisöön. Välillä ne asiat unohtuvat kiireen keskellä.”

Varsinkin työskennellessä muiden kanssa välillä voi hermot olla kireällä, ja unohtaa ne positiiviset asiat mitä muut tuovat sinulle. Niiden kertominen kärjistyneissä tilanteissa on monesti helpottava tekijä koko yhteisön kannalta. Täytyy myöntää, että olen muutamia kertoja ollut niin hermostuneena jostain asiasta, että en ole ajatellut mitä olen sanonut jollekin vaikken sitä ole tarkoittanutkaan. Asian voi jättää siihen sen jälkeen, mitä ei mielestäni pitäisi tehdä, koska se vain vaikeuttaa tilanteita ihmisten välillä.

 

Fasilitoijan täytyy havannoida ympäristöä ja kertoa ryhmälle omista havannoistaan. Kun huomaa jonkun asian menevän oudosti tai se herättää paljon eriäväisyyksiä siihen on puututtava jollain tasolla, joko kysymällä tai tuomalla se esille havainnollistamalla. Jos jättää asioita roikkumaan tai kaikki eivät ole niistä niin mielissään, voi se viedä tehokkuutta ja sitoutuneisuutta pois aiheesta. Olen itse pyrkinyt tähän, kun joku asia jää askarruttamaan tai häiritsemään, niin pyrin sen kysymään tai selvittämään.

 

Fasilitoinnin merkitys

 

Kokemus, Tunne, Merkitys ja Toiminta, kaikki nämä 4 asiaa on saatava mukaan, kun lähdetään fasilitoimaan. Kun jonkun kokemuksen kautta syntyy tunne, tulee asialle jonkinlainen merkitys, joka johtaa toimintaan. Tällä kaavalla saadaan erittäin hyviä tuloksia aikaan meidän tiimissä, että tulevissa projekteissa.

 

Aleksi Ihalainen

0408449560

aleksi@millio.fi

Tagit:

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!