Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Markkinointi, mainonta ja taide

Kirjoitettu 27.01.13
Esseen kirjoittaja: Jussi Kämäräinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Steal Like an Artist, Art&Copy
Kirjan kirjoittaja: Austin Kleon, Doug Pray
Kategoriat: 9. YPK:n ulkopuoliset, 9.07. Innovointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Markkinointi, mainonta ja taide

 

Taide on yksi kulttuurin peruskäsitteistä. Se koostuu erilaisten elementtien tarkoituksellisen järjestelyn tuloksista ja prosesseista, joilla pyritään vaikuttamaan tunteisiin tai ajatteluun subjektiivisella tasolla.” – Wikipedia

 

Jo pelkästään yhdessä mainoksessa yhdistyy luova suunnittelu ja sekä graafinen, että kirjallinen osaaminen. Markkinointi on taidetta ja sitä pitää käsitellä sellaisena. Se on tehty ihmisten nähtäväksi, se on tehty koskettamaan ihmisiä ja se on tehty vaikuttamaan ihmisiin.

 

“Great advertising makes food taste better, it makes the cars run better, it changes the perception of everything.” -George Lois

 

“Advertising is art serving capitalism.” -Jeff Goodby

 

 

Löydä inspiraatiosi

 

“Every artist gets asked the question, “Where do you get your ideas?”

The honest artist answer, “I steal them.””

 

Hyväksi taiteilijaksi tulee vasta kun hyväksyy, ettei ole olemmassa alkuperäisiä ideoita. Jokaisella idealla on juurensa jossain muussa taiteessa. “Nothing is original” ja “There’s nothing new under the sun” ja niin edelleen. Mitä syvemmälle taiteen parissa menee, niin sitä selkeämmin huomaa, että kaikki on todellakin jo tehty.

Aloittavalle taiteilijalle tämä tulee masentavana iskuna päin näköä. Kuitenkin kun faktasta pääsee yli, avautuu aivan uusi näkökulma ympäröivään taiteeseen. Kun mikään ole alkuperäistä, taiteilija avaa silmänsä muiden vaikutukselle ja inspiraatiolle ja alkaa aidosti oppimaan paremmiltaan.

“We can embrace influence instead of running away from it.”

Hyvä taiteilija omaksuu useita vaikutteita ja luo niistä jotain uutta. Hyvä taiteilija luo uutta taidetta yhdistelemällä vanhaa ja lisäämällä siihen oman näkemyksensä.

Steal Like an Artist neuvoo tunnistamaan henkilökohtaiset vaikuttajat, sankarit joiden teoksia ihailee. Kyse on näiden taiteilijoiden ajatusmaailman tutkailusta. Kyse ei ole siis töiden tai tyylin varastamisesta, vaan niiden ajatusten varastamisesta, jotka ovat töiden ja tyylin takana. Ei se lopputulos vaan se prosessi.

“You don’t want to look like your heroes, you want to see like them.”

Markkinoinnissa minun pitää siis löytää omat sankarini ja tutustua heidän elämäntarinaan ja ajatusmaailmaan. Olen lukenut jo Steve Jobsin elämänkertaan, mikä kolahtikin useaan otteeseen. Steve ei kuitenkaan ollut markkinoija ja selkeästi tarvitsen vielä muutaman muun esikuvan. Vielä en ole tullut tuloksiin, mutta tutkimuksen alla on David Ogilvy, Lee Clow ja George Lois. Ja jos lasketaan niin Hank Moody nerokkaassa sanailussaan.

 

 

Jalosta ajatuksiasi

Ajatukset vaativat aikaa ja tilaa hengittää. “When I get busy, I get stupid.” Parhaat ideat ja innovaatiot tulevat silloin kun sinulla ei ole mitään agendassa tai mitään mielen päällä. Oli se sitten suihkussa, bussissa, työmatkalla, xboxia pelatessa tai Jyväskylän katuja talsiessa.

Siinä missä normaalia kevyttä luovaa työtä on helppo tehdä toimistolla, niin täysin uusien innovaatioiden luomista on todella vaikea tehdä käskystä. Ne harvemmin syntyvät kun niitä yritättää synnyttää kalenteriin merkityn tunnin aikana.

Täysin uusien innovaatioden, kuten täysin uusien tuotteiden luominen vaatii aikaa ja ajatusten jalostamista. Helsingin Sanomien sivuilla julkaistiin 17.3.2012 mielenkiintoinen kolumni aiheesta.

Kolumnin mukaan syvällä aivoissa on tiedostamaton prosessi, joka ylivertainen tiedostettuun ajatteluun verrattuna:

“Syvällä aivojen uumenissa on käynnissä tiedostamaton prosessi, joka näkee mitä me emme näe. Se näkee kehityskulkuja, säännönmukaisuuksia ja yhteyksiä, jotka ovat liian laajoja, liian monimutkaisia ja liian ulottuvaisia tietoisen mielemme nähdä. Se on vastuussa siitä, kun olet pohtinut jotakin ongelmaa ja eräänä aamuna heräät ratkaisu kristallinkirkkaana mielessäsi, mutta et osaa selittää, miten se tapahtui. Tällä tasolla oppiminen ja oivaltaminen tapahtuvat ilman kieltä. Kaikki, mitä se vaatii, on aikaa, ja mahdollisuuden tulla esiin.”

 

Luin tämän kolumnin aikalailla vuosi sitten silloin kun se ilmestyi. En ole unohtanut kolumnin tutkimuksia, taikka opettavaa sisältöä. Olen kyllä huomannut, että olen pystyn ajatustyössä paljon parempiin tuloksiin ajan kanssa, kuin kiirehtimällä. Esimerkiksi olen oppinut nukkumaan yön yli, ja luottamaan siihen että aamulla ongelmaan löytyy ratkaisu huomattavasti nopeammin. Olen myös ottanut tavaksi pohjustaa/tiedostaa ongelmat hyvissä ajoin ennen niiden ratkaisemista, jotta saan annettua alitajunnalle aikaa ratkaista niitä.

Esimerkiksi luen muistiinpanot ennen kirjaesseen kirjoittamista ja lähden sitten salille, katson leffan, pelaan xboxia, käyn suihkussa tai teen jotain muuta joka antaa ajatuksille tilaa laukata ja harhailla asiayhteyksistä toisiin.

Tykkään myös kävellä mieluummin kuin pyöräillä. Pelkästää sen takia, että kävellessä on minulla enemmän aikaa antaa ajatusten harhailla ja poimia vaikutteita muiden markkinoinnista. Monesti saan villejä ideoita katselemalla muiden markkinointitoteutuksia ja yhdistelemällä niitä aikaisempiin ideoihin, jolloin loppujenlopuksi syntyy ajatusketju, jonka tuloksena on jotain uutta. Juuri niinkuin Steal Like an Artist:kin kertoo.

Selkeä oma parannuskohde on oman vapaa-ajan arvostaminen ja pitäminen. Nyt olen siirtänyt harrastuksia taka-alalle ja vähentänyt tuottamattonta ajankulutusta, kuten leffojen katselua, taikka Xboxin pelaamista. Ehkä tälläisillä “tuottamattomilla” ajanvietteillä onkin oma paikkansa, jopa työssä menestymisen kannaltakin.

 

“The most frightening thing about being a creative is that you don’t know where your ideas really come from. And where will they come from tomorrow.”

Luovien ajatusten syntyminen on enemmänkin sattumaa. Aina voit kuitenkin luoda paremmat mahdollisuudet sattumalle toteutua.

 

Random muistiinpanoja

Tässä vielä aiheeseen enemmän tai vähemmän liittyviä ajatuksia kirjasta:

 

“The way to get over creative block is to simply place some constraints on yourself. It seems contradictory, but when it comes to creative work, limitations mean freedom.”

“Telling yourself you have all the time in the world, all the money in the world, all the colors in the palette, anything you want – that just kills creativity.”

 

“The clinical definition is a “psychological phenomenon in which people are unable to internalize their accomplishments.” It means that you feel like a phony, like you’re just winging it, that you really don’t have any idea what you’re doing.

Guess what: None of us do.”

 

1. Steal like an artist.

2. Don’t wait until you know who you are.

3. Write the book you want to read.

4. Use your hands.

5. Side projects and hobbies are important.

6. The secret: Do good work and share it with people.

7. Geography is no longer our master.

8. Be nice. (The world is a small town.)

9. Be boring. (It’s the only way to get work done.)

10. Creativity is subtraction.

Tagit: , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!