Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Sinisen meren strategia

Kirjoitettu 04.02.13
Esseen kirjoittaja: Unna Ahokas
Kirjapisteet: 2
Kirja: Sinisen meren strategia
Kirjan kirjoittaja: W. Chan Kim, Renée Mauborgne
Kategoriat: 3. Yrittäjyys, 3.3. Yrityksen roiminnan kehittäminen, 4. Johtaminen, 4.6. Strategiakirjat, 7. Innovointi, 7.3. Innovatiivisen yrityksen kehittäminen, 7.4. Tulevaisuuden mahdollisuudet

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Luettuani Sinisen meren strategian, ymmärsin ettei Innomolla ole strategista profiilia. En osaa sanoa, mitkä ovat ne asiat joita me korostamme ja ne mitä meidän tulisi poistaa ja supistaa. Kuten viime aikoina on muutenkin todettu, ei meillä ole kunnon tavoitetta.

 

Koska emme keskity yhteen alaan, on vaikea miettiä strategista profiilia. Myöskin tieto siitä, että firmamme on olemassa tässä muodossaan vain kaksi vuotta rajoittaa mahdollisuuksia. Kun meill ei ole kohderyhmää, selviä tuotteita, kilpailijoita tai mitään muutakaan mitä yleensä yrityksiltä löytyy on vaikea alkaa korostamaan tai supistamaan.

 

Minusta on tavallaan helpottava ja pelottava kirjan toteamus, että yksikään yritys ei ole pysyvästi menestyvä, vaan menestyminen vaatii jatkuvasti uusien sinisten merien etsimistä. Pelottava tämä on siksi, että yrityksen perustaminen ja omistaminen on tällöin jatkuva riski. Toisaalta tähän riskiin voi vaikuttaa tekemällä selvän suunnitelman. Suunnitelmat ovat rauhoittavia. On helpottavaa kuulla, että menestyvät yritykset eivät synny jostain taika-ihmisen taikavoimasta vaan selvästä suunnitelmasta ja sen noudattamisesta.

 

Luulen, että Innomolle olisi hyväksi luoda strateginen profiili. Meillä on hyviä asiakkaita, hyvä tiimihenki, paljon taitoja, kokemusta ja ennenkaikkea intohimoa. Tarvitsemme vain strategian, jotta pääsemme käyttämään kaikkea tätä mahdollisimman hyvin hyödyksi.

 

Tämän kirjan opit: arvokäyrän luominen, ei-asiakkaisiin keskittyminen, asiakkaille arvon luominen, strategian luominen, oikeudenmukaisuuden laki ja esteet muutokselle olivat kaikki nerokkaita. Osa oli tuttuja jo aiemmin lukemistani kirjoista, mutta osa oli ihan uusia ajatuksia.

 

Kiteytän Innomon markkinointiin ja asiakkuuksiin liittyviä toimintatapoja ’neljän asian’-teorian avulla.

Innomon olisi hyvä miettiä sille strateginen profiili. Varsinkin jos aiomme luoda tavoitteen, niin meillä olisi hyvä olla strategia sen saavuttamiseen. Tämä nelikenttä on hyvä ja toimiva mihin tahansa projektiin tai osa-alueeseen.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!