Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

200 keinoa markkinointiin ja myyntiin

Kirjoitettu 21.08.16
Esseen kirjoittaja: Ernesto Pylväläinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: 100 keinoa markkinoinnin parantamiseen ja 100 keinoa tehostaa myyntiä
Kirjan kirjoittaja: Timo Rope
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

100 keinoa markkinoinnin parantamiseen ja 100 keinoa tehostaa myyntiä

Otin nämä kirjat lukuun ennen Gettokeittiötä, tarkoituksena oli saada vinkkiä markkinointiin. Silloin luin kirjat vain pintaraapaisuna, mutta nyt olen ehtinyt paneutua niihin kunnolla. Kirjojen sisältö on todella iso määrä pureskeltavaa, vaikka kirjan sisältö on tekstin määrässä lyhyt.

Jaoin kirjoista saamani vinkit kahdeksaan eri lokeroon.

 

  1. Segmentti
  2. Imago
  3. Hinnoittelu
  4. Viestintä
  5. Myynti
  6. Asiakassuhde
  7. Asiakastyytyväisyys

 

Segmentti

Segmentti toimii pohjana koko markkinoinnille. Sen kannalta mietitään, mitä toimia ja minkälaista markkinointia toteutetaan. Markkinoinnin suunnittelua tulee AINA miettiä segmentin näkökulmasta.

Tässä on onnistuttu ihan hyvin, tosin markkinoinnin määrä on jäänyt liian vähäiseksi.

 

Imago

Kun segmentti on luotu, on aika ruveta miettimään segmentin arvoja. Minkälainen markkinointi viestintä saa heidät tulemaan asiakkaiksi? Minkälaisen mielikuvan annamme itsestämme?

Tässä vaiheessa asiakas puntaroi kahdesta eri näkökulmasta ensiostoa.

  1. Täyttääkö se asiakkaan käyttötarpeen ja välinetarpeen
  2. Minkälainen imago yrityksellä on

 

Näitä molemmat asiat tulee tiedostaa ja sen jälkeen rakentaa tietoisesti. Keskityimme Kaltsussa asiakkaiden tarpeiden täyttämiseen, mutta emme kyllä sen suuremmin miettineet imagoamme. Meillä oli todella laadukkaat tuotteet, mutta toimmeko sitä esille? Lähtökohtaisesti laadukkaita tuotteita ei varmaan odoteta opiskelijoiden pitämästä asuntovaunu kahvilasta.

 

Hinnoittelu

Hinnoittelimme mielestämme tuotteet hyvin. Ne oli hintakategoriassa siellä rajalla minkä vielä maksaa tuotteistamme. Hinnat oli myös ”senttihinnat”. Eli ne näyttivät asiakkaan silmissä tarkkaan lasketuilta. Jos hinnoittelua halutaan ensikaudella kehittää, niin voisimme miettiä jotain keinoja tehdä jotain combo tarjouksia tai muita keinoja hinnoitella tuotteita.

 

Viestintä

Markkinointiviestintää ohjaa aina tulostavoite. Kuinka monta asiakasta pitää tavoittaa ja mille asiakasportaalle nämä asiakkaat kuuluvat.

Tämä oli yksi Kaltsun kovimmista opeistani. Tulostavoitteen tulee ohjata aina toimintaa, oli se sitten myyntiä / markkinointia tai muuta. Sen kannalta mietitään sitten strategia tähän tavoitteeseen.

Se mikä tulee huomioida viestien sisällössä, on asiakasportaan taso. Tunnettuuden lisäämisellä herätetään mielenkiinto yritystä kohtaan ja aletaan luomaan mielikuvia (imagoa) asiakkaiden mieleen. Seuraavalla portaalla viestitään asiakkalle mielikuvaa tarpeiden tyydyttämisestä.

Tätä toteutettiin Kaltsussa laittamalla alakerran välinevuokraamoon meidän siistejä julisteita ja hissinousuun ”myyvempiä” kylttejä meidän tarjoomasta.

 

 

Myynti

 

Myynnillä täytät asiakkaiden odotukset mielikuvistaan yritystä kohtaan. Tähän asti asiakas on kuullut vain puheita ja viestejä, mutta myynnissä teot ratkaisevat.

Tunteeko myyjä tuotteensa? Minkälaista on asiakaspalvelu? Tunteeko myyjä kilpailuedut ja osaako hän vastata vastaväitteisiin? Myynnissä muodostuu konkreettinen kuva yrityksestä. Jos tämän hoitaa hyvin, niin hyvin todennäköisesti asiakas palaa uudestaan.

Meidän myynti ja asiakaspalvelu toimi Kaltsussa erittäin hyvällä tasolla. Me jopa mittasimme ”Erittäin tyytyväisiä asiakkaita”, eli asiakkaita, jotka erikseen tulivat kehumaan palveluamme tai tuotteitamme.

Näin jälkikäteen mietittynä olisi kannattanut saada vaikka ilmaisilla kahvilipuilla tai muilla keinoilla paljon ensikokeilun tekeviä asiakkaita käymään meillä ja koska palvelumme on kuitenkin huipputasolla, uskon, että moni olisi palannut uudestaan asiakkaana.

 

Asiakassuhde

Myynnin jälkeen aletaan panostamaan asiakassuhteeseen. Asiakassuhde on ihmissuhde. Halua aidosti parantaa asiakkaasi maailmaa ja olla hänelle hyödyksi. Hyvässä tapauksessa teistä tulee ystäviä. Kirjoita asiakkaan kertomat asiat ylös ja pyri syventämään tätä suhdetta.

Yksi hyvä esimerkki yrityksestä, joka on tässä onnistunut, on Ravintola Sebastian kortepohjassa. Itse koin heidän palvelun erinomaisena.

Tämä on varmasti B2C puolella vaikeampaa, mutta kyllä mekin pystyimme selvästi huomaamaan vakkari asiakkaita Kaltsussa. Heidän tulisi saada erityiskohtelua.

 

Asiakastyytyväisyys

 

Asia, jota tulee tarkastella kokoajan yrityksen toimiessa. Asiakastyytyväisyys mittaa yrityksen todellista laatua. Tätä voi olla yrityksen sisältä vaikea saada selville, sillä se vaatii aina ulkopuolisen näkökulmaa. Mielellään oikean asiakkaan, sillä ihmisillä on taipumus miellyttää muita.

Palautteiden perusteella pystyt parantamaan asiakastyytyväisyyttä. Pitääpä ruveta kysymään entistä enemmän ITSE asiakkailta palautetta.

 

Ernesto Pylväläinen

ernesto@aitoidea.fi

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!