Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Liiketoimintasuunnitelma roskakoriin

Kirjoitettu 09.05.14
Esseen kirjoittaja: Sanna Peltoniemi
Kirjapisteet: 2
Kirja: Liiketoimintasuunnitelma roskakoriin
Kirjan kirjoittaja: Ollis Leppänen
Kategoriat: 2.1. Verkostot ja sosiaalinen pääoma, 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut, 3.3. Yrityksen roiminnan kehittäminen, 3.4. Uusia tuulia ja haasteita yrittämiseen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

 

Aloitin tämän kirjan selailun ilman mitään ennakko odotuksia. Mielessäni ei ollut mitään tiettyä ongelmaa mihin tarvitsin vastauksia. Luin tämän koska olin kuullut siitä paljon hyvää.

 

 

Mä tulen yrittäjäsuvusta henkeen ja vereen.  En ole ikinä osannut edes kuvitella mikä musta isona tulisi ellei yrittäjä. Sen takia Tiimiakatemia olikin luonnollinen ja oikeastaan ainut vaihtoehto missä jatkaa opiskeluja.

Ensimmäiset 2 vuotta akatemialla on mennyt oikeastaan ihmetellessä ja kokeillessa sen kummempia miettimättä. Nyt olen kuitenkin havahtunut siihen että syksyllä aloitan viimeisen vuoden opiskelijana. Hämmennys ja pienenpieni paniikkikin on piipahtanut kylässä. Mitä sitten kun tämä on ohi? Oman idean keksimiseen piti olla helppoa kolmessa ja puolessa vuodessa.

 

Tässä heti yksi vinkki kirjan alkuun:

 

Ää yritän vääntää yritysideaasi väkisin, äläkä etenkään yksin omassa mielikuvituksessasi. Hakeudu mahdollisimman nopeasti asiakkaiden äärelle ja luota siihen, että ideasi jalostuu tekemisen ja asiakkailta saadun palautteen myötä.”

Ah juuri se mitä halusinkin kuulla.

 

 

”Hyvä idea voi herättää kiinnostuksen, mutta se ei myy, pakkaa, toimita, johda eikä laskuta.”

 

Joka tapauksessa viime viikkoina olen pohtinut muitakin vaihtoehtoja yrittäjyyden sijasta. Esimerkkinä johtotehtävät isommissa yrityksissä. Erityisesti kehityspuoli kiinnostaisi.  Siksi tuntuikin aiheelliselta esittää itselle muutama kysymys mitä Ollis kirjassaan listasi.

 

  1. Miksi yrittäjyys innostaa sinua?
  2. Mitä sinä osaat?
  3. Missä asioissa olet vahvimmillasi?
  4. Mikä on tavoitteesi yrittäjänä?
  5. Kenelle haluat näyttää?
  6. Mitkä ovat sinun yrittämisen sytykkeesi?

 

 

Yhtenä suurimpana kysymyksenä Mikä minulle merkitsee? Raha, ystävät, perhe jne. Mikä saa minut onnelliseksi.Perhe merkitsee minulla eniten. Olemmekin kihlattuni kanssa listanneet hyviä liikeideoita ja vaikka monesti sanotaankin että puolison kanssa työskentely on mahdotonta, uskon että meistä tulisi hyvä tiimi. Meillä on molemmilla omat hyvät puolemme ja huonot puolemme missä toinen tukee.

 

Kuten kirjoitin edelliseen ja sitä edeltävään esseeseen, nyt olisi aika kiirehtiä asiakkaisiin! Luoda omaa verkostoa. Akatemialla se on helppoa kun on ikään kuin joku minkä avulla voit helposti lähestyä ihmisiä. Itse en ole niitä tyyppejä jotka menevät toisten juttusille ihan vain verkostoituakseen. Voin tehdä näin jos se tapahtuu luonnollisesti ja näen että meillä voisi olla yhteistä juteltavaa, mutta muuten se tuntuu todella kiusalliselta ja teennäiseltä. Ehkä joku päivä ymmärrän sen ja pystyn tekemään niin, mutta toistaiseksi se saa minut vain vihaiseksi.

 

 

Jos jotain olen akatemialla oppinut, on se että tavoitteet kantaa pitkälle! Luo itsellesi realistisia tavoitteita ja pyri niitä kohti. Leppänen antaa hyvän teorian tavoitteidesi testaamiseen KIRMA-kysymysten kautta:

 

Konkreettinen= Onko tavoitteesi niin selkeä, että voit kertoa siitä ymmärrettävästi muille?

Innostava= Antaako tavoitteen ajatteleminen sinulle energiaa?

Realistinen= Onko tavoitteesi lähtötasoon nähden saavutettavissa?

Mitattava= Voiko edistymistäsi jotenkin mitata?

Aikaan sidottu= Milloin olet saavuttanut tavoitteesi?

 

 

Kaksi yleisintä virhettä tavoitteiden asettamisessa:

 

1.Asetat tavoitteesi ylioptimisesti ja yrität saavuttaa tavoitteesi yksin.

2.Et aseta itsellesi selkeää tavoitetta ja etenet oman yrityksesi perustamisessa muita matkien ja miellyttäen.

 

Paras tapa kehittää tuotetta on asiakkaan kanssa! Tämä on loistava oivallus . Tähän me pyrimme akatemialla ja minusta tämän tärkeyttä ei voi painottaa liikaa. Esimerkkinä Rekkamies projekti jossa olemme kehitelleet myyntiä ja tekemistä tiiviisti asiakkaan kanssa on ollut opettavainen niin asiakkaalle kuin meillekin. Lisäksi asiakas tuntee itsensä erityiseksi.

 

Kirjasta löytyy monia hyviä kysymyksiä mitä asettaa itselle oikeissa tilanteissa. Siksi luulenkin että joudun ostamaan tämän teoksen Brand Storesta omaankin kirjahyllyyn. Tähän on hyvä palata myöhemminkin.

 

Mitä käytäntöön:

1.Tee lista omasta verkostosta

2.Sovi jokaiselle kuukaudelle vähintään 3 asiakaskäyntiä

3.Pidä verkosto treenit

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!