Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

3/80 konseptia menestykseen

Kirjoitettu 18.02.15
Esseen kirjoittaja: Iiro Naamanka
Kirjapisteet: 2
Kirja: 80 konseptia menestykseen
Kirjan kirjoittaja: Philip Kotler
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.4. Uuden aallon markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

1. Asemointi

Tarkoittaa sitä, kun tuotteesta tai palvelusta valitaan yksi ominaisuus, jota halutaan lähteä korostamaan yrityksen markkinoinnissa. Tällä tavoin viesti jää paremmin ihmisten mieleen, kun sanoma on lyhyt ja yksinkertainen. Miten haluaisimme asemoida itsemme? Millainen viesti jää asiakkaan mieleen? Asemoidessa yrityksen palvelua tulee myös viestin olla sellainen, jolla on jonkinlaista totuusperää. Pieni ei voi väittää itseään suureksi, mutta voi asemoida itsensä esimerkiksi nopeimmaksi. Asemoinnilla halutaan saada asiakkaan huomi keskittymään tuotteen ominaisuuten, mikä on parempi kuin sen kilpailijoilla, näin sen ei tarvitse olla kaikessa parempi vaan asiakkaan huomio kiinnittyy tähän yhteen ominaisuuteen. Ennen vanhaan tällä tarkoitettiin tuotteen sijoittelua kaupassa, mutta nykyään asemointi keskittyy enemmän tuotteen ominaisuuden markkinointiin.

2. Mielikuvat ja tunteisiin vetoaminen

Tänä päivänä kuluttajat tekevät pääsääntöisesti ostopäätöksensä tunteiden perusteella. Niinpä myös markkinoinnissa on tärkeää päästä ”ihon alle”. Mielikuva tuotteen buustaavasta vaikutuksesta, miten se auttaa sinua pääsemään parempaan suoritukseen tai antaa sinusta kuvan tietynlaisena ihmisenä on merkittävä osa ostopäätöksen tekemistä. On tärkeää luoda mielikuva, joka herättää tunteita, koska ostopäätökset tehdään pääasiassa tunteiden perusteella. Millaisia tunteita markkinoinnin tulisi herättää? Riippuu hyvin paljon tuotteesta, esimerkiksi Applen tuotteiden taustalla on hyvin vahva tunnepohjainen side Applen tuotteita kohtaan ja millaisen kuvan niiden käyttäminen sinusta antaa muille. Alkuun Applen käyttäjät olivat ”hipstereitä”, millainen mielikuva elää edelleen, vaikka sillä ei olekaan mitään tekemistä tuotteiden omistamisen kanssa.

3. Sponsorointi

Mitä hyötyä yritykselle on sponsoroida juuri kyseistä tuotetta tai palvelua? Koska kohta PotatoSackBoys alkaa etsimään sponsoreita on tämä kysymys pidettävä tärkeänä mielessä. Miten yritys hyötyy siitä, että se näkyy ohjelmassamme? Mitä lisäarvoa voimme sille tuottaa? Sponsoroinnissa olemme miettineet jo mahdollisia yhteistyökumppaneita, joita voisivat olla: Karhu, tarjomalla lenkkarit ja sukat; Dressmann, mistä saisimme bokserit; GoPro tai joku kuvausliike, mikä toimittaisi meille dokumentointiin vaadittavat välineet; Agrimarket, perunasäkit. Mitä yritykset hyötyvät olemalla mukana matkassamme? Ovatko nämä yritykset niitä, jotka jakavat kanssamme samat arvot, eli haluavat näyttää ihmisille matkustamista, toisten ihmisten auttamista ja mitä erikoisempia sattumuksia. Kun onnistumme vastaamaan kysymykseen, mitä lisäarvoa tuotamme yrityksellenne? On sponsorihankintammekin huomattavasti helpompaa.

Ok kirja, kannattaa lukea sisällyskuettelo ja valita sieltä ne muutama kohta, mitkä juuri tällä hetkellä kiinnostaa. Kätevästi kaikki 80 konseptia listattuna aakkosjärjestykseen, joten ei ole vaikeata. Markkinointi on kuitenkin itselleni niitä pieniä tekoja ja suuria puheita, mutta olen erityisen kiinnostunut juuri vetoamaan ihmisten tunteisiin erilaisessa viestinnässä. Siihen suosittelenkin ennemmin tuota ”Miten saan ystäviä menestystä ja vaikutusvaltaa”.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!