Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

4.0 Kristoffer Lawson

Kirjoitettu 08.11.19
Esseen kirjoittaja: Jouni Kiiskinen
Kirjapisteet: 1
Kirja: 4.0
Kirjan kirjoittaja: Kristoffer Lawson
Kategoriat: 3. Yrittäjyys, 4. Johtaminen, 6. Markkinointi, 7. Innovointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

4.0 puhujana tällä kertaa pitkänlinjan yrittäjä Kristoffer Lawson. Aihe oli minulle henkilökohtaisesti hyvinkin ajankohtainen ja mielenkiintoinen, nimittäin käyttäjäkokemus verkkosivuilla/verkkokaupassa. Sain useita kullan arvoisia vinkkejä ”käyttäjäoptimointiin” omaa verkkokauppaprojektiani varten.

Ensimmäinen rivi muistiinpanoissani menee näin: ”käyttäjät ovat äärimmäisen kärsimättömiä”. En ehtinyt lukuja kirjaamaan ylös, mutta useimmiten puhutaan vain sekunneista. Jos sivu ei aukea, tai ole tarpeeksi helpponavigointinen, sieltä poistutaan useimmissa tapauksissa ilman sen kummempaa syytä tosiaan jopa muutaman sekunnin kuluttua. Jos niin käy, ei liene mitään väliä kuinka laadukkaat tuotteet, halvat hinnat tai oikeat ratkaisut siellä asiakkaalle olisi tarjolla. Siksi kyseessä on niin kriittinen seikka ja siksi tämä tilaisuus oli minulle mitä mainioin.

Käyttäjäkokemukseen voi vaikuttaa positiivisesti monilla tavoilla. Lyhyesti listattuna tärkeimpiä käyttökokemuksellisia pointteja ovat: esteettisyys, simppeliys, symmetria, ”gridimäisyys”, väribalanssi ja oikea kontrasti. Lisäksi on paljon huomioitavia asioita, vain siksi, ettei potentiaalinen ostaja tee u-käännöstä heti tuulikaapissa:

• Klikattavien kohteiden on oltava riittävän isoja, jotta niihin osuminen olisi vaivatonta.
• Tekstin on oltava riittävän isoa, että huonompinäköinenkin sen erottaa lukea.
• Sivu ei saa olla liian täynnä, myös tyhjää tilaa on oltava objektien välissä.
• Objekteja ei saa olla liikaa.
• Ruudun vasemmalle puolelle merkityksellisimmät asiat.
• Tärkeitä viestejä (esim. shop now -nappi) kannattaa korostaa.
• Linkit eivät saa avata uutta ikkunaa.
• Some jaettavuus pitää olla helppoa ja näyttävää.
• Pop-up viestien, kuten sähköpostiosoitteen kysyminen uutiskirjettä varten kanssa kannattaa olla harkitseva. Jos se rikkoo asiakkaan moodin, se voi vain aiheuttaa vitutusta.
• Kuvien on oltava laadukkaita, mutta samaan aikaan ei liian isoja, ettei niiden lataaminen vie liikaa aikaa.
• Menu on oltava samanlainen ja samassa kohdassa jokaisella sivulla.
• Etusivulla ei saa olla liikaa kaikkea. Se heikentää erityisesti mobiililaitteella selatessa käyttökokemusta.

Rocking.fi:n kanssa pyrin näitä vinkkejä noudattamaan muun muassa seuraavalla tavalla:

Ylämenusta löytyy alasvetokategorioina miehet, naiset, asusteet ja muut, ei muuta. Tuotevalikoiman pyrin pitämään melko pienenä, ei siis kaikille kaikkea, vaan selkeä keskittyminen muutamaan erottuvaan tuotteeseen /tuoteryhmä. Esimerkiksi miesten vyöt kategoriassa voisi olla hyvin vain 3-5 vaihtoehtoa. Niistä korkeintaan yksi voisi olla melko ”tavallinen” nahkavyö. Loput olisivat sellaisia, joissa on jotain sellaista, mikä vetoaa voimakkaammin kohderyhmään, jotain jota tokmannin ja prisman vyövalikoimasta ei löydy. Tietynlainen niukkuus auttaa minua luomaan asiakkaalle helpon navigoinnin, jonka ansiosta asiakas löytää etsimänsä verkkokaupasta vaivattomasti, mikä on suoraa ”käyttökokemusoptimointia”.

Aion asettaa tuotelistauksen joka kategoriaan siten, että yhdellä rivillä on vain kolme tuotetta. Osittain siksi, että koko valikoima on tarkoitus jättää melko suppeaksi. Kuitenkin tärkeimpänä pointtina tässä on se, että tällainen asettelu mahdollistaa tuotekuvien (objektien) suuremman koon, riittävän tyhjän tilan jättämisen objektien väliin sekä vaikutelman objektien vähyydestä (siis ettei tule vaikutelma liian täyteen ympätystä sivustosta). Lisäksi tällainen asettelu on symmetrinen ja ainakin omasta mielestäni samaan aikaan sekä esteettinen, että simppeli.

Menut, sekä ylä- että alamenu, tulevat olemaan jokaisella sivulla samanlaiset ja samassa kohdassa. Ylämenussa on vain logo, aiemmin mainitsemani neljä päätuotekategoriaa, hakutoiminto ja ostoskori. Alamenussa on neljä saraketta: ehdot, tietoa meistä, somenapit ja uutiskirjekenttä.

Värimaailma tulee olemaan niin ikään simppeli. Rock-teemaan klassinen puna-musta-valkoinen paletti tulee olemaan dominoivana sivuston värimaailman suhteen. Tärkeimpien nappien korostamiseen tulen kokeilemaan myös muitakin värejä. Tavoitteena selkeä, teemanmukainen harmoninen värimaailma, mutta kirkkaana mielessä asiakkaan ohjaaminen haluttuja toimintoja kohti väreillä korostaen.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!