Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

4.0 Kristoffer Lawson

Kirjoitettu 18.11.19
Esseen kirjoittaja: Joona Takkula
Kirjapisteet: 1
Kirja:
Kirjan kirjoittaja:
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Pitkän linjan yrittäjä ja koodari Kristoffer Lawson kävi puhumassa meille tämän päivän käyttäjäkokemuksesta verkossa. Kristoffer on ollut perustajana useassa eri yrityksessä ja tällä hetkellä hän johtaa muun muassa Attractive.ai -sivuston toimintaa ja on siinä vahvasti itse mukana. Sivustolla toimiva botti arvioi antamasi nettisivun käyttökokemusta ja antaa vinkkejä sen parantamiseksi.

On selvää ja monesta lähteestä tuttu fakta, että nykypäivänä ihmiset arvostavat verkkosivujen käyttökokemusta enemmän kuin ennen. Kristofferin mukaan 90% käyttäjistä lähtee pois sivuilta, jos ne eivät miellytä käyttäjää. Poistumisen syynä yleisimpänä on sivujen hidas latausnopeus, jonka lisäksi sivujen ulkoasu ja käytön vaikeus ovat vallitsevina syinä sivustolta poistumiselle. Tämän lisäksi jopa 40% yrityksen potentiaalisista tuotoista katoaa huonon käyttökokemuksen myötä. Tämä vahvistaa sitä ajatusta, että myös vanhanliiton meollaanainatehtynäin -yrittäjien tulee myöntää itselleen se tosiasia, että verkkosivujen käyttökokemukseen tulee panostaa.

Kristofferin mukaan aiemmin oli tehty eräs tutkimus, jossa oli kaksi eri verkkosivua käyttäjävertailussa. Toiset sivut olivat monimutkaiset ja kauniit kun taas toiset olivat yksinkertaiset ja rumat. Käyttäjät mielsivät monimutkaiset sivut helppokäyttöisemmiksi, mihin isona syynä oli niiden ulkoasu ja esteettinen ilme. Sitä ei siis sovi unohtaa verkkosivuja suunnitellessa.

Viisi yleisimpää puutetta sivustoilla:

  • Kuvien resoluutiot liian pienet
  • Linkit ja muut valikot avautuvat uuteen ikkunaan tai uudelle välilehdelle
  • Kontrasti tai tehosteet puuttelliset (esim. kuva ja teksti päällekkäin)
  • Sometagit unohtuvat (vaikuttaa saavutettavuuteen hakukoneoptimoinnissa)
  • Alt-tagit (alternative attribute) unohtuvat (mahdollistaa lukuohjelmien käytön sivustoilla sekä parantaa hakukonenäkyvyyttä)

Kristofferin antamat opit tulivat sopivaan saumaan, sillä olimme Gravin kanssa viikon takaisessa synnytyksessä luoneet juuri tiimille uudet verkkosivut. Etenkin tämän vuoksi esitystä ja siellä esiin nousseita oppeja kuunneltiin korva tarkkana. Pääsimme myös kuulemaan Kristofferin vinkkejä meidän omien sivujen (www.gravi.fi) parantamisessa. Attractive.ai -sivuston mittarin mukaan meidän sivut saivat pisteet 74/100, joten sivujen runko ja perus ilme on kunnossa, mutta parantamisen varaa on. Muutamia tärkeimpiä oppeja puheesta jäi mieleen, joita voimme hyödyntää omilla sivuillamme.

Call to action

Tällä hetkellä meidän verkkosivujen etusivulla Call to action -nappina, josta haluamme sivuilla vierailijan painavan on “tutustu meihin”. Saamamme palautteen myötä suurensimme napin kokoa suuremmaksi ja teimme väristä kirkkaamman, jotta se herättää huomion paremmin.

Yleisesti ottaen sivuilla tulee aina olla jokin toiminto, jonka kävijän halutaan tekevän. Se helpottaa myös kävijän kokemusta, koska ihmiset haluavat tietää, mitä heidän pitää seuraavaksi tehdä. Sivustot, joita asiakas ei osaa käyttää tai joissa hän ei tiedä mitä hänen pitää tehdä seuraavaksi tehdä, menee punaisesta ruksista kiinni melko nopeasti. Se ei taas ole hyvä asia etenkään yrityksen näkökulmasta.

Värien kontrasti

Meidän uusi slogan “tosissaan muttei totisesti” on liian himmeänä etusivulla. Se on alunperin tarkoituksella jätetty himmeämmäksi kuin muu sivulla oleva teksti, mutta Kristofferin mukaan sen väriä kannattaa tummentaa, jotta se ei piiloudu liikaa muiden taakse.

Yhteydenottolomake

Tällä hetkellä meidän yhteydenottolomake on sellainen, että kun esimerkiksi “puhelinnumero” tekstiosioon alkaa kirjoittaa tekstiä, niin ohje “puhelinnumero” häipyy pois. Meidän täytyy muuttaa lomake sellaiseksi, että vaikka tekstiosioon kirjoittaa, niin ohje siihen mikä lomakkeen osio on kyseessä, säilyy.

Yleisesti ottaen sivuston tulisi siis olla yksinkertainen, esteettisesti miellyttävä ja käyttäjän silmään kaunis, minkä lisäksi siellä tulisi olla selkeä toiminto, jonka sivulla kävijän halutaan tekevän.

Miksi Gravilla on verkkosivut?

Me ollaan Gravin kanssa tehty meidän markkinointisuunnitelma niin, että sosiaalisen median kanavien (LinkedIn ja Instagram) kautta pyrimme saamaan potentiaalisia asiakkaita ohjautumaan nimenomaan meidän nettisivuille. Nettisivuilla kerromme enemmän meidän tiimistä ja meidän tarjoamista palveluista, jonka jälkeen asiakas voi ottaa yhteyttä joko yhteydenottolomakkeen tai sivustolta löytyvien henkilökohtaisten yhteystietojen avulla.

Joona Takkula

Projektitoimisto Gravi osk

joona@gravi.fi

 

Tagit: , , , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!