Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

4.0 – Kristoffer Lawson

Kirjoitettu 06.12.19
Esseen kirjoittaja: Jaakko Vanha-Viitakoski
Kirjapisteet: 1
Kirja:
Kirjan kirjoittaja:
Kategoriat: 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut, 3.4. Uusia tuulia ja haasteita yrittämiseen, 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Käyttäjäkokemuksen ammattilainen

Saimme Tiimiakatemialle puhumaan Kristoffer Lawsonin, miehen Holvi Payment Services Oy:n takana. Hän on pitkän linjan yrittäjä, jolla on myös koodaustaustaa. Pointit olivat mielenkiintoisia, ja paljon pystyimme viemään heti käytäntöön, kun muokkasimme Projektitoimisto Tempon nettisivuja tekemällä sinne esimerkiksi selkeämmän call-to-actionin, helpottamalla asiakkaan liikkumista sivuilla sekä korostamalla tärkeitä asioita helpommin havaittaviksi.

 

Käyttäjäkokemus nettisivuilla

Nettisivuilla käyttäjäkokemus on äärimmäisen tärkeä. Jos sivut ovat käyttäjälle vaikeat, hän poistuu nopeasti helpommille sivustoille tuhlaamasta kallisarvoista aikaansa. Siksi siihen tulisi panostaa paljon, jotta mahdolliset mainosrahat eivät menisi hukkaan. Nyt olemmekin saaneet uudet nettisivut julkaistuksi ja Googlen hakukonemarkkinointi on otettu käyttöön.

Lawson kertoi myös Fittsin lain periaatteesta. Se tarkoittaa käytännössä sitä, että isompaan kohteeseen on helpompi osua hiirellä. Tämä helpottaa siis käyttäjän toimintaa ja monesti parantaa sivuja. Tekniikkaa on myös hyödynnetty koneilla, jossa tärkeät ja usein klikatut asiat löytyvät näytön nurkista, sillä sinne on helpoin navigoida hiiren kanssa. Toinen sivustoilla huomioitava helpotus on asetuksien muuttamisen helppous. Esimerkiksi autoliikkeen nettisivuilla tulisi antaa mahdollisuus kokeilla mallille eri värejä helposti yhdellä klikkauksella. Kohteiden määrällä on myös väliä ja niitä tulisi olla mahdollisimman vähän, jotta sivustoa olisi helpompi käyttää. Neljäs nosto koskee moodinvaihtoa ja sen oikea-aikaisuutta. Huono esimerkki voisi olla uutiskirjeen tilaukseen ehdottava pop-up liian aikaisessa vaiheessa heti sivulle tultua, kun ei ole vielä ehtinyt ollenkaan tutustua sivustoon ja sen tarjontaan. Viides asia, jonka mekin otimme huomioon omilla nettisivuilla, oli komplementtivärien eli vastavärien käyttö erottuvuuden lisäämiseksi. Esimerkiksi call-to-action voidaan tuoda paremmin esiin hyödyntämällä vastavärejä. Kuudes hieman yllättävä totuus oli estetiikan vaikutus. Tarkkaan mietitty esteettinen kokonaisuus lisää yllättäen myös helppokäyttöisyyttä ja parantaa näin käyttäjäkokemusta. Seitsemäs pointti oli puolestaan jo tuttua asiaa. Lawson nimittäin korosti tyhjän tilan eli “white spacen” tärkeyttä. Viimeinen asia kuvasti taas mahdollisia nettisivujen miinuspuolia. Monilla sivuilla on huono somejaettavuus, mikä vähentää potentiaalista näkyvyyttä ja sitä kautta myyntiä. Toinen asia, johon harvoin kiinnitetään huomiota on kuvien alt-tagit eli ikään kuin “kuvatekstit”. Ne on hyvä lisätä selittämään sanallisesti, mitä kuvassa näkyy, jotta hakukonebotit pystyvät myös analysoimaan kuvan tiedon. Tämä parantaa sijoitusta hakutuloksissa.

 

Käytäntö

Projektitoimisto Tempon sivuille tekemät muutokset nostivat tuloksia käyttäjäkokemuksen suhteen, joten saimme konkreettista hyötyä välittömästi tästä 4.0:sta. Käyttäjäkokemusta aiomme myös jatkossa tarkkailla omilla sivuilla sekä projekteihin liittyvillä sivustoilla Lawsonin kehittämällä palvelulla attractive.ai.

Tagit: , , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!