Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

4.0 Kristoffer Lawson

Kirjoitettu 16.12.19
Esseen kirjoittaja: Jussi Nieminen
Kirjapisteet: 1
Kirja:
Kirjan kirjoittaja: Kristoffer Lawson
Kategoriat: 9.06. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

4.0 Kristoffer Lawson

Vuoden viimeiseen 4.0-tapahtumaan puhujaksi oli valikoitunut mies villakangastakissa, Kristoffer Lawson, joka on monien start-upien sarjayrittäjä. Leipälajinaan Kristoffer kirjoittaa koodinpätkää ja optimoi internetsivuja/käyttöliittymiä käyttäjäystävällisemmiksi. Jälkimmäinen olikin puhujan aikeissa yleisölle opettaa.

Kristoffer antoi astellessaan lavalle hieman nörttimäisen viban, mutta puheen alkaessa otti hän komennon koko yleisöstä, pohjustaen vankkaan ääneen käyttöliittymien ja niiden helppokäyttöisyyden tärkeyttä kiireisessä nyky-yhteiskunnassa. Puheen alkajaisiksi Kristoffer vielä muistutti kuinka tämä kaikki koskettaisi meitä juuri nyt. Pienen alkupohjustuksen jälkeen päästiin ns. pihvin pariin, eli Fitt’s Law. Teoriassahan tämä tarkoittaa sitä, että mikäli kohde on isompi näytöllä, on siihen nopeampi yltää kiireessä. Tästä päästäänkin pureutumaan ihmisen psykologiaan, sillä sivustoilla ja käyttöliittymissä pitäisi pääprioriteettina olla asiakkaan ohjaileminen sivustolla haluittuihin toimintoihin (esim. Nettikaupassa tietyn tarjouksen pariin, yrityssivuilla yhteistietoihin yms.). Näin pystytään siis ennalta määrittämään asiakkaan palvelupolku ja priorisoimaan maksimaalinen hyöty ajasta, jonka hän kokee viihtyisäksi viettää sivulla. Kristoffer ilmoittikin, että noin. 40% potentiaalisista asiakkaista sulkee sivuston huonon käyttökokemuksen ja/tai hitauden vuoksi. Juuri tämän vuoksi on tärkeää tehdä sivuston estetiikasta huomiota herättävä ja sijoittaa strategisesti tärkeät painikkeet hyvin esille, jotta asiakas ei ehdi turhautumaan selatessaan sivustoa. Myös mahdolliset käyttökokemukseen liittyvät kysymykset tulisivat sijoittaa niin, etteivät ne keskeytä asiakkaan ensivaikutelmaa sivusta liian aikaisin. Kristoffer vinkkasi vielä, että suurinosa ihmisistä tuntee esteettisesti viehättävän sivuston helppokäyttöisemmäksi kuin ruman verrokin, vaikka asia olisi täysin päin vastoin.

Puheen loppuun joka tiimi pääsi kokeilemaan Kristofferin oppeja ja koppeja käytäntöön omien tiimiyritysten sivujen kautta. Saimme 30min aikaa parantaa sivujemme käyttökokemusta ja estetiikkaa, jonka jälkeen teimme uuden arvion Kristofferin kehittämässä kokeellisella internetsivujen käyttökokemusta mittaavalla sivustolla. Tämä varmasti iskosti opit syvemmälle mielen syövereihin kuin vain puheen kuunteleminen ja toimi hyvin juuri meidän oppimisympäristössä. Kaikenkaikkiaan Kristoffer Lawson oli pienestä nörttivibasta ja tekniikkaan orientoituneesta puhetyylistään huolimatta todella viihdyttävä puhuja, joka tarjosi helposti käyttöönotettavia oppeja paketoituna kompakiin pakettiin.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!