Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

4.0 Kristoffer Lawson

Kirjoitettu 04.11.19
Esseen kirjoittaja: Jouko Holmström
Kirjapisteet: 1
Kirja:
Kirjan kirjoittaja:
Kategoriat: 9.10 Tapahtumat

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Jouko Holmström

Reflektio (1 kirjapiste)

4.0 Kristoffer Lawson

 

 

Marraskuu 1. päivä starttasi Tiimiakatemialla Tekemisen 4.0 -tapahtumalla, johon puhumaan saapui Kristoffer Lawson. Hänet tunnetaan muun muassa Holvi -taloudenhallintapalvelun ja Attractive.ai -sivunkehitystyökalun kehittäjänä. Lawsonin varsin käytännönläheisesti käsittelemiä aiheita olivat etenkin nettisivun tai palvelun käyttäjäkokemuksen tärkeys, sekä tähän olennaisesti liittyvät käyttöliittymät ja niiden kehitys. Lähtökohtaisesti aiheet eivät olleet kovinkaan lähellä omaa sydäntäni, sillä en ole mikään varsinainen tietotekniikan ihmelapsi. Lawson onnistui kuitenkin tuomaan aiheensa lähelle peruskäyttäjää, jollainen toki itsekin olen. Kukapa meistä ei joka päivä tuskailisi ainakin yhden (usein useammankin) digitaalisen palvelun tai sovelluksen toimivuuden kanssa.

Niin kauan kuin graafisia käyttöliittymiä on ollut olemassa, niiden käyttäjien toimintaa on tutkittu. Karkeasti vaikkapa nettisivun käyttöliittymää kehitettäessä päämääränä on saada käyttäjä pysymään sivulla mahdollisimman kauan. Tämä vaatii käyttöliittymältä ennen kaikkea helppokäyttöisyyttä ja sujuvuutta. Näiden ohella Lawson korosti myös estetiikan ja visuaalisen ilmeen merkitystä. Monien tutkimusten mukaan ihmiset käytävät mielummin esteettisesti omaa silmää miellyttävän, mutta monimutkaisemman vaihtoehdon, kuin yksinkertaisen ja ruman. Tutkimusten mukaan käyttäjät reagoivat ylipäätään herkästi monimutkaisiin tai epäloogisesti muotoiltuihin käyttöliittymiin ja sivustoihin äänestäen herkästi jaloillaan. Esimerkiksi nettisivun latautumisen kipuraja kulkee noin kolmessa sekunnissa, ja tätä hitaammin latautuvat sivut menettävät valtaosan käyttäjistään, ennen kuin sivu on edes auennut.

Miten sitten käytännössä saada ihmiset pysymään sivulla? Yksi Lawsonin tärkeimmistä vinkeistä oli karsia ihmisen vaihtoehdot sivulla tehtävistä valinnoista minimiin. Ihannetilanteessa sivulla on vain yksi selkeä painike, joka vie käyttäjää eteenpäin. Esimerkkeinä vaikkapa Googlen hakukoneen yksi hakukenttä keskellä sivua tai Applen iPhonen yksi Koti-nappi laitteen alareunassa. Tuon yhden tarjotun vaihtoehdon tulee ohjata käyttäjää sivustolla sinne suuntaan, minne sivuston on tarkoitus saada käyttäjänsä. Vaikkapa oman tiimini Gravin kotisivuja luodessa, asetimme keskelle ensimmäisenä avautuvaa näkymää kirkkaasti erottuvan oranssin ”Tutustu meihin” -painikkeen. Tämä siksi, että meidän mielestämme kotisivumme ydintarkoitus on tuoda käyttäjälle ja mahdolliselle asiakkaalle tietoa siitä keitä me Gravilaiset olemme. Oletus on myös, että myös sivullemme hakeutuvan ihmisen tarkoitus on saada meistä tietoa. Pidemmälle vietynä ajatus on, että haluamme Gravin brändin henkilöityvän juuri meidän omiin kasvoihimme, koska tällä hetkellä Gravin tarjoama ”tuote” on meidän oma osaamisemme.

Muita Lawsonin mainitsemia sujuvan käyttäjäkokemuksen rakennuspalikoita, olivat mm. sivun asetteluun liittyvät perinteisen lukusuunnan (vasemmalta oikealle) huomioiminen, sekä tietynlaisen silmää miellyttävän balanssin, tasapainon ja harmonian luominen värien avulla. Värimaailman on hyvä olla tasapainoinen, mutta ydintoiminnot, kuten yllä mainittu Gravin kotisivujen ”Tutustu meihin” -painike, on hyvä korostaa ympäristöstä erottuvalla värillä ja luoda riittävän suuriksi, että ne osuvat käyttäjän silmään. Tästä keskeisten toimintojen korostamisesta saimme hyvän käytännön esimerkin, kun osana 4.0:n ohjelmaa kaikkien paikalla olleiden tiimien kotisivut ajettiin Lawsonin Attractive.ai -palvelun analyysityökalun läpi. Palvelun antama pistemäärä riippui työkalun sivun käyttöliittymän loogisuudesta ja sivun yksityiskohtien asettelusta suhteessa toisiinsa. Gravin edellisenä päivänä uudistetut kotisivut saivat varsin hyvän pistelukeman, joten ainakin nettisivujen osalta koko tiimin ideasynnytyksenä toteuttama ”Suuri Brändiuudistus” voidaan katsoa jonkinasteiseksi onnistumiseksi.

Sen lisäksi että uudistetut kotisivumme läpäisivät Attractive.ai -testin puhtain paperein, Lawsonin puheista tarttui mukaan muitakin kopiksi otettavia asioita. Lawson kertoi itse saaneensa valtaosan liiketoiminnaksi jalostuneista ideoistaan yksinkertaisesti arjen ärsyttävistä asioista. Pitämällä silmät ja korvat auki, voi ympäriltään havaita yksityiskohtia, joita kehittämällä oma ja muiden ”käyttäjäkokemus” paranisi heittämällä. Mukavuudenhaluinen nykyihminen on valmis myös maksamaan entistä enemmän elämäänsä helpottavista ratkaisuista ja asioiden sujuvuudesta. Lawsonin mukaan ihminen ei todellisuudessa toimi juuri ollenkaan ns. intuition pohjalta, vaan lähes kaikki toimintamme tulee oppimamme kautta. Jos jotain toimintatapaa muuttaa erilaiseksi totutusta, ihminen vastustaa muutosta, koska lihasmuistissa olevat toimintatavat eivät enää toimikaan. Voi kestää kauankin totuttaa käyttäjä uuteen, mutta lopulta uusi toimintatapa saattaa säästää vaikkapa aikaa merkittävästi verrattuna vanhaan. Toki palvelumuotoilussa ja tuotekehityksessä pääsee aina helpommalla, kun mukauttaa uuden tuotteensa ihmisten oppimiin ja luonnollisiksi kokemiin liikeratoihin ja loogisiin jatkumoihin.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!