Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

48-Hour Start-up

Kirjoitettu 19.05.20
Esseen kirjoittaja: Lassi Saarinen
Kirjapisteet: 2
Kirja:
Kirjan kirjoittaja:
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

48-Hour Start-up

 

 

48-Hour Start-up on Fraser Dohertyn kirjoittama teos, joka kertoo yrittämisestä ja sen vaikeuksista. Kirja perustuu myös hänen omaan elämäänsä, ja siihen kuinka hän loi monia eri tuotteita tyhjästä. Apuna hänellä oli vain hänen rakkaus suurta tekemistä kohtaan. Kirjan alussa Doherty syventyy vahvasti siihen, miten paljon yrittäjillä menee ylimääräistä aikaa saada tuote tuotteistettua, ja sen kautta saada yritys pystyyn. Doherty tekeekin testin, miten hän aikoo haastaa itseänsä tekemällä 48 tunnissa uuden yritysidean.

 

Kirjassaan Doherty kertoo oman tarinansa siitä, minkälaisia yrityksiä hän on saanut aikaan, ja miten hän on tuotteistanut kaikki tuotteensa, jotta niistä tulisi mahdollisen kannattavia ja myyviä. Kirjan alkuosassa Doherty mainitsee, kuinka hän päätti tuoda uuden hillon markkinoille nimeltä Super Jam. Hän kysyi asiakkailta, mitkä ovat asioita minkä takia he ostavat tai eivät osta hilloa. Monet vastaukset viittasivat siihen, että hilloa ei osteta siitä syystä, koska siinä on niin paljon sokeria. Doherty otti siitä ideasta kiinni ja päätti luoda hillon, missä ei olisi sokeria ollenkaan, ja käyttäisi luonnon tuotteita hilloissaan. Hän sai myytyä idean Super Jamsista, ja sai itselleen luotua menestyksen tuotteen kautta.

 

Nyky-aikana ihmiset ovat mitä enemmän kiinni harrastuksissaan tai puhelimissaan. Doherty mainitsee kirjassaan siitä, kuinka monet yritykset ehtivät kaatua, vaikka heillä on jo tuote valmiina. Tämä johtuu siitä, että ihmisillä on liikaa aikaa muihin asioihin, vaikka heidän pitäisi keskittyä vain sen tietyn tuotteen luomiprosessiin ja jakamisprosessiin. Tästä seurauksia voi olla muun muassa se, että joku muu ehtii tuoda saman tuotteen markkinoille aikaisemmin kuin sinä. Tuote ei välttämättä ole yhtä hyvä kuin sinun, mutta se vaikeuttaa sinun tuotteen markkinointia entisestään. Dohertylla kesti useita kuukausia tuoda markkinoille Super Jam, vaikka hän olisi saanut ne tehtyä varmasti yhdessä viikonlopussa. Dohertyltä puuttui tietenkin ammattitaito ja tietämys kaikesta, mutta jos hän olisi tiennyt kaikki nämä asiat niin hän olisi siinä varmasti voinut onnistua.

 

 

Monet opit, missä kirjassa mainittiin ovat olennaisimpia kuin koskaan nyky-yrittäjän elämässä. Dohertyn mukaan hyvän tuotteen myynnissä pitää ensiksi ottaa huomioon se, mitä on myymässä ja kenelle. Tämän lisäksi kohdeyleisön luominen on tärkeä asia, mikä pitää ottaa huomioon hyvässä tuotteessa. Ennen tuotteen markkinoimista on tärkeää käyttää tuotetta näytillä jonkun ammattilaisen luona tai jonkun, joka ei kuulu lähipiiriisi tai perheeseesi. Perheeltä usein ei tule rehellistä palautetta, koska perhe ja läheiset välittävät sinusta liikaa antaakseen sinulle oikeaa ja kriittistä palautetta.  Tästä tuote kannattaa näyttää ihmiselle, joka voi antaa siitä radikaalin palautteen, jotta tuotteesta voisi tulla kannattava.

 

 

Tärkeää tuotteen markkinoinnissa on luoda tuotteellesi verkkosivut, missä tuotetta voi mainostaa ja myydä. Jos verkkosivut eivät ole hyvät ja näyttävät tai tuotteen paketointi ei ole hieno asiakkaan mielestä niin kukaan tuskin on tuotetta edes ostamassa, vaikka tuote olisikin loistava. Tuotteen on oltava ns. mediaseksikäs. Tärkeää tuotteen luomisessa ja myynnissä on kysyä itseltä, että ostaisitko tuotteen itsellesi, jos vastaus on ei niin tuskin kukaan muukaan tuotteesta on silloin kiinnostunut. Doherty nokkelasti mainitseekin kirjassaan, että ”Ihmiset ovat yhtä fiksuja kuin sinä”

 

Omia ajatuksia kirjasta:

 

Kirja oli mielestäni erittäin mielenkiintoinen ja ajankohtainen. Hyvässä tuotteistamisessa erityisesti koronan aikana on yhä tärkeämpää kirjan mainitsemat asiat kuin normaalisti. Sain kirjasta paljon irti omaa tiimiyritystäni varten ja aionkin ottaa monet kirjan opit käytäntöön, kun aletaan markkinoida omia luomiamme tuotteita tai omaa osuuskuntaakin. Fraser Doherty on luonut itselleen loistavan uran ja hänen tapa luoda uusi kaurapuuro tuote 48 tunnissa toimi juuri edellä mainituilla tavoilla, jos osaa käyttää kaiken ajan vain hyödykseen.

 

Lassi Saarinen

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!