Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

5 askelta johtajuuteen

Kirjoitettu 12.12.17
Esseen kirjoittaja: Petri Vainio-Pekka
Kirjapisteet: 2
Kirja: 5 Levels of Leadership
Kirjan kirjoittaja: John C. Maxwell
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Ajattelin lukea johtajuudesta, koska haluaisin vielä joskus olla korkeammassa roolissa. Olen ollut nyt talouspäällikkönä sekä tiimiliiderinä. Tiimiliideri meni nyt kyllä pikkuisen harjoitellessa, koska se oli ensimmäinen vuosi akatemialla ja kaikki oli muutenkin niin uutta ja outoa. Kuitenkin nämä ajat, kun olin johtoryhmässä, olivat todella opettavaisia ja niistä sai hyvää kokemusta jatkoa varten. Koska kyllähän se niin on, että akatemialaiset ovat vaikeimpia johtaa..  Kaikki ovat niin yrittäjä henkisiä yms, niin eihän heillä voi johtajaa olla. Johtavat vai itseään, koska sitähän elämä vain vaatii. Kuitenkin akatemian aikana nyt viimeisenä vuotena olen päässyt kokeilemaan olemista johdettavana, mutta johtamista ei ole paljon kuulunut. Toki olen ollut muualla oikeastaan koko syksyn, joten eipä tämä ihme olekaan.

 

Tittelit

 

Tämä on varmaan joku uusi villitys. Juuri kavereideni kanssa puhuimme viikonloppuna, että on se kumma, kun jotkut syttyvät niin paljon titteleistä. Se, että käyntikortissa lukee esimerkiksi päällikkö, on aivan uskomattoman iso juttu. Sitten on myös, kun näitä titteleitä on niin paljon, että niitä joutuu jo keksimään, jotta kaikille tulisi motia tehdä töitä. Mielestäni tässä mennään pikkuisen väärään suuntaan, jos ihmiset saavat motivaatiota tehdä töitä siitä hyvästä, että heille myönnetään joku aivan tyhjänpäiväinen titteli. Mikä tähän johtaa? Mielestäni ahkera työntekijä ansaitsee ylennyksen ja tämän kautta uuden nimikkeen työlleen. Mutta olen nähnyt akatemian aikana myös yrityksiä, jossa kaikilla on joku päällikkö rooli. Mielestäni tällainen yritys ei voi olla kovin helppo johtaa, koska jokainen on päällikkö ja kenelläkään päälliköllä ei ole yhtään johdettavaa.

 

Me itseasiassa kokeilimme tätä Bisnerassa ensimmäisenä vuotena. Tästä ei kirjaimellisesti johdettavaksi tullut ketään eikä mitään. Meillä oli aivan turhaan esimerkiksi kaksi talouspäällikköä. Koska mitä toinen näistä tekee? Maksaa joka toisen laskun? Turhia titteileitä oli meilläkin, eikä tämä todellakaan toiminut. Mutta ideana oli ihan hauska kokeilla tuollaistakin, mutta onneksi se tosiaan kuopattiin nopeasti.

 

Purjevene myrkyssä

 

Tähän aikaan maapallon elämästä yritykset ovat kuin purjeveneitä myrkyn silmässä. Johtajalta vaaditaan nopeaa muuntautumista ja peliälyä, jotta pystyy ohjaamaan yrityksen pois ja kohti uusia miedompia tuulia. Johtajan tulee siis olla yhtä ammattitaitoinen, kuin kapteeni purjeveneessä myrskyn aikaan.  Johtajan tulee ennakoida ja valmistella reitti, jotta myrkystä selvitään selvemmille vesille. Yrityksen tulee muuntautua nykymaailmaan sopivaksi mahdollisimman kivuttomasti ja nopeasti. Näin yritys pysyy kilpailussa mukana ja mahdollisesti elää jopa ennen aikaista elämää. Monesti näkee yrityksiä, jotka tuntuvat olevan paljon edellä aikaansa. Tilanne kuitenkin voi muuttua todella nopeasti nykymaailmassa. Vuoden päästä kaikki muut saattavat alkaa rypemään muutoksen keskellä, kun tämä yksi, joka oli ennakoinut asiat jatkaa kovaa kasvuaan ja sillä menee koko ajan paremmin.

 

Muutosta ei kuitenkaan kannata lähteä viemään väärille raiteille. Sovitussa ja tavoitellussa kurssissa tulee pysyä, jotta tämä oikeasti onnistuu kunnolla. Johtajan tulee valmistaa koko yritys kerralla siihen, että muutoksia tulee tapahtumaan ja ilmoittaa näistä tarpeeksi ajoissa. Monessa yrityksessä digitalisaatio on tuonut viimeisen viiden vuoden aikana todella paljon muutoksia. Monessa yrityksessä kuitenkin johtaja saattaa olla vanha, eikä välttämättä luota siihen, että siitä saattaisi olla apua. Näin ollen jämähtäneitä yrityksiä on suhteessa enemmän, kuin niitä, jotka muuttuvat nopeasti ja kivuttomasti.

 

Tämän huomaa meilläkin. Uuden tekniikan tuleminen avaa meille monia ovia uusin keinoihin markkinoida. Esimerkiksi vituaaliset esittelyt lyövät koko ajan enemmän läpi. Jostain syystä nämä eivät vain ole vielä kunnolla nostaneet päätään ja nyt tulisi meidänkin tähän iskeä, jotta olisimme Keski-Suomessa ensimmäisiä, jotka tätä tekniikkaa oikeasti kunnolla hyödyntää. Meillä kuitenkin uuden tavan ja tekniikan opetteleminen vie paljon aikaa, eikä asiaa helpota se, että ollaan levällään. Meidän tulisi työskennellä samassa tilassa, jolloin voisimme heti, kun joku löytää uuden tuulen keskustella asiasta, kuinka se voisi auttaa meitäkin. Nyt puhelimen välityksellä asia on todella hankala selittää niin, että kaikki muutkin ymmärtävät sen, kuin vain se, joka on asiasta lukenut.

 

Luottamus on kaiken pohja

 

Johtajuus ja hyvä johtaja syntyy luottamuksen kautta. Ketään ei voi pakottaa olemaan johdettavana. Tai voi tottakai, mutta se vaikuttaa negatiivisesti johdettavaan. Tärkeintä onkin, että johtaja kerää sellaisen luottamuksen ympärilleen, että kenenkään ei tarvitse pakosta kuunnella häntä. Johtajaa yleensä kunnioitetaan, mutta kunnioituksen ansaitseminen vaatii yleensä uhrauksia. Uhrauksia tulee tehdä ja esimerkkiä tulee näyttää. Jos vaikuttaa siltä, että johtaja vain istuu jalat pöydällä toimistollaan ja pomottaa vain muita, niin tämä on yleensä väärä tapa. Johtajan tulee näyttää, että hänkin tekee töitä ihan yhtälailla, kuin muut.

 

Positiivinen ilmapiiri työpaikalla on yksi hyvä esimerkki onnistuneesta johtajuudesta. Se, että ihmiset oikeasti viihtyvät töissä takaa sen, että he myös pysyvät töissä pitempään ja ovat terveempiä. Jos työntekijöitä on järestään poissa töistä stressin tuomien tautien takia, kannattaa pikaisesti muuttaa jotain työpaikalla.

 

Luottamuksen rakentamiseen kirjassa annettiin pari vinkkejä. Ensimmäisenä vinkkinä oli muiden arvostaminen. Johtajan tulee arvostaa työntekijöitään ja kertoa se heille, jos he tekevät hyvin töitä. Toisena vinkkinä on johtaminen ylipäänsä. Agressiviinen johtaminen ei sovi kaikille. Johtajan tulee mukauttaa johtajuuttaan erilaisten ihmisten kesken. Jotkut vaativat agressiivisempaa ja tarkempaa ohjausta kuin muut. Joillekin taas riittää pelkkä vihjaus asiasta. Johdettavia on erilaisia, joten johtajan tulee oppia lukemaan ihmisiä mahdollisimman hyvin ja muuttaa tapaansa heidän välillä.

 

Omasta mielestäni olen hyvä lukemaan ihmisiä ja muuntautumaan heidän mukaansa. Tämä on tärkeää niin johtotehtävissä, kuin myyntityössäkin. Ihmisiä on todella tärkeä lukea ja ihmisten eleet kertovat paljon. Vitsien heittäminen on aina riski, koska näillä äkkiä pahoittaa jonkun mielen. Itse teen tätä liikaa ja jos joskus hyväksi johtajaksi haluan, niin tämä minun tulee muuttaa itsessäni.

 

Kuuntelu on tärkeä osa johtamista. Johtajan tulee kuunnella työntekijöitään ja heidän kanssa kannattaa keskustella niin paljon, kuin on mahdollista. Toki tämä vaikeutuu sitä mukaan, mitä enemmän ihmisiä on kerralla töissä, mutta johtajan tulee olla hyvin esillä yrityksessä. Opinnäytetyötä kirjoittaessa selvisi, että yrityksen ei kannata olla kasvoton, jos haluaa, että työntekijät oikeasti sitoutuvat työntekoon. Tällä hetkellä itse kaipaisin enemmän mentoroinnin tapaista johtamista meille. Olisi todella tärkeää, että työskentelisimme samassa paikassa. Nyt kun olemme erillaan, meillä ei johtajuutta oikeastaan näy ollenkaan. Tähän toivon kovasti muutosta ja aionkin tästä seuraavassa palaverissa mainita.

 

Petri Vainio-Pekka

Osuuskunta Bisnera

 

 

Tagit:

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!