Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Lean Startup

Kirjoitettu 12.12.17
Esseen kirjoittaja: Timo Salo
Kirjapisteet: 3
Kirja: The Lean Startup
Kirjan kirjoittaja: Eric Ries
Kategoriat: 1. Oppiminen, 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut, 4.2. Johjajan / valmentajan taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Lean Startup:n avulla on mahdollista kääntää katsetta yhä selkeämmin kasvua ja asiakasta kohden. Vanhan ajattelun mallien hajottaminen ja uudelleen kokoaminen on tärkeää jokaisen uuden idean kannalta. Monet paljon käytätetyt mittarit ovat hyviä mittaamaan jo vakiintuneen liiketoiminnan kehitystä, mutta kuinka mitata ideaa ja tuotetta joka on vielä täysi raakile ja vasta kypsymisvaiheessa. Tämä vaihe on ollut itsellenikin vaikeaa hahmottaa. Kuinka jalostaa ideaa eteenpäin ja ennen kaikkea, miten voi mitata onko kehitys ollut onnistunutta ja onko kehityssuunta ollut läheskään oikea.

Kyllä, sääntönä yksi on mennä rohkeasti asiakkaisiin käsiksi ei vain tehdä ajatustyötä, malleja asiakkaan oletettavasta käyttäytymisestä ja suunnitella maailmaa mullistavaa tuotetta. En aio tässä esseessä edes yrittää käydä lävitse koko kirjan sisältöä vaan napata joitain kolauksia jotka palvelevat tällä hetkellä Pukia-projektiamme.

Suurimpana haasteena on, kuinka saada oikeaa informaatiota, uskallammeko kyseenalaistaa toimintamme, kun kerätty tieto kehottaa meitä muuttamaan toimintamallejamme. Oman luomuksen kriittisesti tutkiskelu on haasteellista. Kun tämä asia on viimein hyväksytty, on aika tarkastella, kuinka opimme siitä. Toiminnan kannalta ratkaisevaa on osaamme pivotoida ja muuttaa toimintaamme siihen suuntaan, jonne asiakkaat ja markkinat kehottavat meidät suuntaamaan.

Jotta tämä onnistuisi on sisäistettävä edes yksinkertainen lean-kehityssyklin malli. Kun yllä olevat lainalaisuudet on suostunut hyväksymään ja on valmis ”tappamaan” kultansa alkaa oppimisen vaihe.

KM_C554e-20171211202234
Figure 1 MVP-tuotteen kehittämisen sykli
Olemme nyt pyrkineet tuomaan projektiimme enemmän MVP ajattelua ja keskittyä tuotteen myyntiin ja tiimin laajentamiseen, jotta saamme homman nostettua seuraavalle levelille. Noin kuukausi sitten kävimme Hygge messuilla ja se antoi henkisesti buustia projektille. Henkisen buustin lisäksi saimme paljon arvokasta palautetta osastolla vierailleilta. Tärkeimpänä olivat tietenkin asiakkaat, jotka olivat valmiita raottamaan lompakkoaan ja siten antamaan oman palautteensa tuotteen houkuttelevuudesta. Olemme siis onnistuneet vakuuttamaan muutaman early adapterin, johon meillä ei ole ennalta minkäänlaista tunnesidettä.

Mittaamisessa pääsimme jo alkuun ja sen jälkeen prosessimme sakkasikin kiireen ja lyhytnäköisyyden takia. Kävimmekin asian myöhemmin projektiryhmän kanssa lävitse, että ensi keralla suoritamme syklin muut vaiheet, myös tuotteen osalta emmekä vain prosessin ymmärtämisen osalta. Kysymys kuuluukin nyt, kuinka monta kertaa meidän on toistettava sykli, jotta pääsemme MVP:stä eteen päin. Tulevaisuus saa sen myöhemmin meille kertoa.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!