Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Netti mullistaa markkinoinnin

Kirjoitettu 19.11.18
Esseen kirjoittaja: Annika Palmari
Kirjapisteet: 3
Kirja: Netti mullistaa markkinoinnin
Kirjan kirjoittaja: Jari Juslén
Kategoriat: 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Jari Juslénin kirja Netti mullistaa markkinoinnin kertoo aikamme markkinoinnissa tapahtuneista suurista muutoksista, joita internetin kehittyminen on tuonut tullessaan. Kyseessä on markkinoinnin ja mainonnan historian suurimmasta muutoksesta, joten kirjan tiedot ja neuvot ovat olennaisia kehittymisen ja menestyksen kulmakiviä jokaiselle yritysmaailman organisaatiolle. Kirjan ohjeet auttavat luomaan internetin luomat haasteet ja mahdollisuudet kilpailueduksi yritystoiminnassa

Internet on helpottanut ja monipuolistanut markkinointia tehokkaasti, sillä kyseessä on huomattavasti aiempia markkinointikanavia halvempi ja tehokkaampi keino lähestyä ihmisiä. Internet ja tekniikka on nykyään osa lähes kaikkien ihmisten arkea, joten kohderyhmät ovat helposti ja suurissa määrin tavoitettavissa hyvin pienellä panostuksella. Uteliaisuus sekä yhteisöllisyyden kaipuu saa ihmiset luomaan verkostoja myös netin välityksellä, joka luo ensimmäistä kertaa historiassa mahdollisuuksia yrityksille luoda yhteisöjä ja keskustelua toimintansa ympärille.

Yksi olennainen aihe kirjassa käsitteli kestävien asiakassuhteiden luomista internetin välityksellä. Nykyään netissä toimivat yhteisöt, keskustelut ja ilmiöt vaikuttavat entistä enemmän myös liiketalouden maailmaa, joten uusien yritystoiminnan menestyjien tulee osata hyödyntää tätä maailmaa ja kääntää internetin yhteisöjen viestintävoima oman toimintansa eduksi. Osaava yrittäjä voi käyttää tätä valtavaa potentiaalia löytääkseen asiakassegmentiltään uusia tarpeita tai löytää täysin uusia erikoisalojen niche-ryhmiä, joille tarkentaa markkinointiaan. Lisäksi internet luo aivan uuden ulottuvuuden asiakassuhteiden ylläpitoon ja syventämiseen, ja esimerkiksi blogien ja muiden keskustelu- ja somealustojen kautta yritys tai toimija pystyy luomaan aitoa keskustelua asiakkaiden ja yrityksen välillä ja jopa luomaan kokonaisen yhteisön palvelun tai tuotteen ympärille. Tämä luo ennennäkemättömän syvän ja vakaan asiakassuhteen, joka lisää huomattavasti asiakaskunnan pysyvyyttä.

Kirjassa avattiin syvällisesti kahta termiä, joiden merkitys on aiemmin ollut itseltäni varsin pimennossa: outbound-markkinointia ja inbound-markkinointia. Outbound-markkinointi perustuu kohteen keskeyttämiseen ja pakottamiseen, kun taas inbound-markkinointi perustuu päinvastoin kohteen omaan kiinnosyukseen ja suostumukseen. Outbound-markkinointi on käytännössä sitä, että ihmisille tyrkytetään mainoksia ja aineistoa ilman heidän suostumustaan esimerkiksi televisiomainosten, ulkomainonnan tai sähköpostimarkkinoinnin kautta. Outbound-markkinoinnin vastakohtana on modernimpaa markkinointityyliä edustava inbound-markkinointi, jossa mainonta tuodaan ihmisille ilman pakottamista tai väkisin tyrkyttämistä. Tämä toimii esimerkiksi blogien, internet-sivujen sisällöntuotannon, sosiaalisen median tai hakusanamarkkinoinnin keinoilla tai jopa internet-ilmiöiden kautta.