Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Huippunaiset

Kirjoitettu 03.03.19
Esseen kirjoittaja: Annemari Autio
Kirjapisteet: 2
Kirja: Huippunaiset - menestystarinoita
Kirjan kirjoittaja: Maaretta Tukiainen, Jaana Villanen
Kategoriat: 4. Johtaminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kirjassa on kerrottu menestystarinoita erityisesti suomalaisista naisista, jotka ovat onnistuneet saavuttamaan korkean aseman. Kirja on jaettu kolmeen osioon: taustaosioon ennen matkaa, varsinaiseen sankarin matkaan, sekä johtopäätöksiin, joiden avulla huipulle on mahdollista päästä. Heti kirjan alussa mielenkiintoni herää kertomuksesta, kuinka Pauligin toimitusjohtajalla Elisalla on itsellään kokemusta tiukoista paikoista urallaan sekä fraasi ”keitäppäs tyttö kahvia” on myös tullut erittäin tutuksi hänelle. Tytöttely, se ei sitten kitkeydy yhteiskunnasta millään. On huojentavaa kuulla, että Elisa on kasvanut noista vähättelyn ajoista huippuasemaan. Minäkin pystyn siihen, kun vaan olen valmis kokemaan sen matkan. Haluan ehdottomasti lukea lisää ja kuulla, kuinka sinne päästään.

 

Opi vastaanottamaan kritiikkiä

Kirjassa esitellään aina sankarin matkan yhden kohdan päätteeksi vinkit naisille sekä muillekin, joista kohdan Tavallinen elämä olevat vinkit kolahtivat erityisesti itselleni.

1. Hyväksy se, että olet nainen. Älä pyri muuttumaan mieheksi.
2. Tuo rohkeasti itsestäsi paras esiin.
3. Uskalla asettaa itsesi alttiiksi kritiikille.

Näistä minulla on jokaisen kohdan kanssa vielä rutkasti työstettävää. Jotenkin päässä on aiemmin ollut ajatus, että noustakseen miesten johtajamaailmaan täytyisi muuttua miestenkaltaiseksi ja ajatella kuin he ja mukautua mahdollisimman hyvin juuri heidän ajatusmaailmaansa. Sen sijaan tulee korostaa naiseuttaan ja niitä piirteitä mitä se tuo tullessaan eikä missään tapauksessa tule muuttaa itseään tai yrittää olla miestenkaltainen. Se on fakta, että meissä on eroja ja molemmissa on omat hyvät puolensa, joita ei tule missään tapauksessa piilottaa. Johto tarvitsee sekä miehiä ja naisia toimiakseen parhaiten ja naisjohtajista katoavat tärkeät miehistä eroavat elementit, jos he muovautuvat oleman niin kuin miehetkin.

Itselläni on aina ollut hankala tuoda omia taitojani esiin, olen aina ollut luonteeltani melko vaatimaton. Yleensä päädyn hieman vähättelevään sävyyn mainitsemaan taidoistani, vaikka olisi syytä olla erittäin ylpeä jostain, sitä on vaikea sanoa. Suomessa on muutenkin vallitsevana ilmiönä ollut, että oma kehu haisee, typerä ajatus, joka on iskostettu lapsena mieliimme ja kärsimme siitä aikuisuudessa. Omien kykyjen vähättely on muutenkin aika tyypillistä juuri naisille ja miehet osaavat yleensä hieman korostetusti mainita taidoistaan ja ovat vähän itsevarmempia. Tämä on varmaan yksi syy, miksi miehet nousevat todennäköisemmin johtajapaikoille ja etenevät urillaan. Onneksi omia taitojaan oppii korostamaan ja luottamaan, että minä kyllä riitän ja minä osaan.

Kritiikin vastaanottaminen tuottaa hieman vaikeuksia minulle. Taustalla on joku ajatus, että kaikkien pitäisi tykätä minusta ja minun tulisi kelvata kaikille. Ajatuksena tuo on melkoisen naurettava, eivät kaikki tykkää kaikista ja hyvin annetun kritiikin on tarkoitus kehittää sitä saavaa henkilöä. Usein ihmiset eivät vain osaa antaa kritiikkiä hyvin muotoiltuna ja sen vaikutukset voivat olla päinvastaiset mitä sillä halutaan saavuttaa. Kirjassa ”kuinka saada ystäviä, menestystä ja vaikutusvaltaa” mainitaan ettei negatiivinen palaute vie minnekään, koska vastapuoli nousee puolustuskannalle ja alkaa selittämään miksi toinen on väärässä. Ehkä juuri se pelottaa, että toisen antama kritiikki iskee syvälle lihan alle ja on erittäin vihamielisen pistävää, joka saisi aikaan vain ahdistusta. Toisaalta pitää myös oppia erottamaan aiheellinen kritiikki ja olla välittämättä sellaisesta, jonka tarkoitus on vain aiheuttaa pahaa mieltä. Tässä on vielä työstämissä oman pääkopan kanssa, mutta eteenpäin on jo menty iso harppaus siitä mitä se on joskus ollut.

 

Menestystarinoita ja hyvän johtajan ominaisuuksia

Naisten menestystarinoita oli todella mielenkiintoista lukea. Ne veivät mukanaan ja innostivat lukemaan aina vain seuraavan tarinan ja vielä seuraavan. Ne toivat menestyneet naisjohtajat samalle tasolle itseni kanssa, eivätkä he tunnu enää yli-ihmisiltä. He kertovat, että jos minäkin niin kyllä sinäkin pystyt tähän. He eivät ole mitään tavallisesta poikkeavia ihmisiä, jotka on onnen kautta heitetty johtajarooleihin, vaan heidän päättäväisyytensä, ponnistelunsa sekä usko omaan tekemiseen ovat vieneet heidät pitkälle.
Kirjan tarinoissa toistuvat usein samat asiat, joita korostetaan johtajuuden tärkeydessä. Näitä ovat muun muassa empatia ja kyky kuunnella alaisiaan. Sillä, että tietää, mitä organisaatiossa tapahtuu ja kyky samaistua toisiin on tärkeä rooli onnistumiseen johtajuudessa. Miten pystyt innostamaan muita, jos et pysty samaistumaan heihin? Johtaminen on tukemista, kannustamista, organisointia, sekä muiden innostamista. Mikään näistä ei onnistu ilman empatiakykyä ja kykyä kuunnella alaisiaan. ”Kun ihmiset tulevat työssään nähdyiksi, kuulluiksi ja ymmärretyksi omana itsenään, heistä saadaan paras potentiaali käyttöön”, kuvailee Reetta. Voisi melkein sanoa, että yksi johtajalta vaadittavista tärkeimmistä taidoista on juurikin empatiakyky. Omaan erittäin vahvan empatiakyvyn ja minun on helppo samaistua toisten tunteisiin ja ajatusmaailmaan ja joskus siitä on myös haittaakin. Liiallisen empatiakyvyn omaavana olisi vaikea esimerkiksi irtisanoa ketään, koska ei halua aiheuttaa pahaa mieltä toiselle tai antaa kovaa kritiikkiä silloin kun sen tarve on. Näitä onneksi pystyy opettelemaan ja on ehkä helpompi oppia kovettamaan itseään kuin opetella runsaasti empatiakykyä. Empatiakykyä voi toki oppia ja siihen löytyy paljon oppaita sekä kirjoja. Hyvä johtaja ymmärtää puutteensa ja alkaa harjoittamaan niitä taitoja, joita hyvään johtajuuteen tarvitaan.

Yhdeksi tärkeäksi ominaisuudeksi johtajuudessa nousi myös melkein kaikkien haastateltujen mielestä itsetuntemus sekä omien voimavarojensa tunnistaminen. He olivat sitä mieltä, että kun tuntee itsensä hyvin, pystyy johtamaan muita tehokkaasti. Silloin ymmärtää omat vahvuutensa sekä heikkoutensa ja pystyy hyödyntämään parhaita kykyjään ja tietää mitä itsessä tulee kehittää ollakseen hyvä johtaja. Itsensä kehittäminen ei ikinä lopu ja jokaisen johtajan tulisikin jatkuvasti kehittää itseään ja omia taitojaan.

Tämä kirja antoi hirveästi motivaatiota ja uskoa omaan tekemiseen ja siihen, että saavutan vielä sen mistä uneksin, kunhan teen töitä sen eteen. Tässä kirjassa on myös monelta eri kannalta tarkasteltu johtajuutta, joka luo hyvän pohjan oman johtajuuskyvyn harjoittamiseen. Haluan toimia jonain päivänä itsekin esimerkkinä muille nuorille naisille siinä, miten nainen voi johtaa näyttäen tunteensa suurella empatialla ja olla yksi niistä, jotka tulevaisuudessakin rikkovat nykyisiä johtamismaailman normeja ja tuovat sitä uutta kaivattua tunnejohtamista kehiin.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!