Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

5AM Club

Kirjoitettu 14.10.20
Esseen kirjoittaja: Eetu Laakkonen
Kirjapisteet: 2
Kirja: 5AM Club - Ota aamut haltuusi, kohenna elämääsi
Kirjan kirjoittaja: Robin Sharma
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

5AM Club

 

Herää viideltä, jumppaa tai meditoi tunti. Näin saat elämästäsi enemmän irti. Siinäpä tuon reilun 300 sivuisen itseapuoppaan juoni, tiivistettynä lauseeseen. Kirja itsessään on todella vaikealukuinen, ainakin suomeksi käännettynä. Kaikki pyritään esittämään epämääräisesti kirjoitetun ja huonon tarinan kautta. Kirjan päähahmoina seikkailee Yrittäjää, Lumoajaa, Miljonääriä ja muita sekalaisia hahmoja, joista ei oikein saa mitään irti.

En oikein saanut koppia koko kirjan aikana siitä, yrittääkö se avata tuota Robin Sharman ”omanperäistä” 5AM -metodia vai kertoa fiktionaalista tarinaa, onnistumatta oikein kummassakaan. Kirja valikoitui hyllystä käteen oikeastaan siksi, että myyjänä työskennellessäni pyrin heräämään reilusti ennen töiden alkua. En tosin meditoinut tai sen kummemmin urheillut, mutta ajattelin josko tästä olisin saanut jotain käytännön tietoa tai motivaatiota alkaa heräämään aikaisemmin. En saanut.

5AM -ajattelun kautta tulisi oikeastaan kääntää vuorokausirytmiä siten, että nukkumaan mennään kymmeneltä ja herätään viideltä. Ennen nukkumaanmenoa pyhitetään pari tuntia aikaa rakkaiden kanssa keskusteluun, suolakylpyihin, meditointiin ja teknologian välttelyyn. Toki juuri ennen nukkumaanmenoa voisi sitten kuunnella podcasteja, koska teknologiaa kannattaa vältellä vain kahdeksasta kymmeneen. Kovinkaan paljoa tieteellistä pohjaa Sharma ei tarinassaan avannut sille, miksi näin kannattaisi tehdä.

Kun itse myyntityötä tehdessä heräsin noin 3 tuntia ennen töiden alkua, söin rauhassa aamupalan ja käytin tunnin kahvista nauttimiseen. Ehdin myös hienosti käydä uimassa tai koirien kanssa lenkillä ennen työvuoron alkua. Päiväni olivat toki energisempiä ja töissä olin kaupantekokunnossa heti aamusta alkaen. Tosin työvuorot alkoivat kymmeneltä, joten herääminen tapahtui siinä noin seitsemältä. Ei kovin radikaali heräysaika, mutta kai tuossa hieman samaa periaatetta on kuin 5AM -metodissa.

Jos tuon kirjan höpötyksistä jotain haluaa käytäntöön viedä, niin elämää voi toki rytmittää paremmin. Mennä nukkumaan siten, että ehtii saada täydet yöunet. Toki unen tarve on yksilöllistä, joten jonkun toisen keksimää aikataulua ei kannata orjallisesti noudattaa. En edes yritä väittää, ettei ajoissa herääminen tarjoaisi mahdollisuuksia aloittaa päivä aktiivisesti ja siten saada päivästä enemmän irti. Se on kuitenkin tehtävä omilla ehdoilla ja itseään kuunnellen. Minä en osaa mennä nukkumaan kovin aikaisin, ellen ole kerännyt suurta univelkaa tai muuten väsyttänyt itseäni. Tavallisesti herään kuitenkin vähän ennen seitsemää, jotta ehdin hoitaa kaikki aamuaskareet ennen toimistolle menoa. Pyrin yleisesti saamaan kahdeksan tuntia unta joka yö, vaikka tuo määrä välillä vaihtelee.

Jos kuitenkin alkaisin heräämään kuudelta, oppisin varmasti lopulta myös nukahtamaan aikaisemmin. Silloin voisin taas käydä vaikka lenkillä ja olisin varmasti kahdeksalta hieman energisempi. Minä kuitenkin mieluummin nukun siihen seitsemään. Jos kuitenkin haluan käydä aamulla lenkillä, niin menen sitten toimistolle yhdeksäksi. On antoisampaa tarkistella omia rutiineja avoimesti ja ymmärtää, että pienillä muutoksilla voi saada paljon aikaan. Kunhan ne muutokset ovat juuri sinulle sopivia. Muutokset ottavat myös aikaa, joten ehkä näitä asioita kannattaa kokeilla vaikka parin viikon ajan ennen lopullista tuomiota.

Minulle antoisin muutos aamuissa on ollut ylimääräinen puolituntinen. Ehdin syödä aamupalan ja juoda kahvin rauhassa. En koe tarvetta meditoida aamuisin, tai todennäköisesti nukahtaisin kesken suorituksen, jos yrittäisin. Urheilu aamulla antaa kyllä energiaa, mutta minä pidän nukkumisesta enemmän. Koen myös olevani tehokkaampi iltapäivällä, eikä minua häiritse tehdä töitä ilta-aikaan. Kun ottaa huomioon yrittäjänä toimimisen tarjoaman vapauden ja mahdollisuuden määritellä omaa työaikaansa, en näe mitään järkeä pakottaa itseäni opettelemaan sellaista rytmiä, joka ei minulle sovellu.

Monet menestyneet ihmiset kuitenkin tuntuvat usein kertovan elämänkerroissaan, miten he nukkuvat vain muutamia tunteja yössä. Tämä toki antaa heille enemmän aktiivisia tunteja päivään, mutta väitän että suurimmalle osalle tuosta olisi enemmän haittaa. Univaje aiheuttaa aikamoisen läjän negatiivisa terveysvaikutuksia, aina alenneesta vastustuskyvystä kohonneeseen riskiin sairastua sydän- ja verisuonitauteihin. Keskittyminen, ongelmanratkaisukyky, priorisointi sekä tarkkavaisuutta vaativat tehtävät hankaloituvat merkittävästi. Jos kuitenkin satut olemaan sellainen yksilö, että pärjäät hienosti muutaman tunnin yöunilla, anna palaa.

Sen sijaan että hyppäisitte tämän gurun kelkkaan, nukkukaa hyvin ja etsikää omat rutiininne. Ja mitä tahansa teette, jättäkää 5AM Club kirjaston hyllyyn.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!