Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Nukkumalla menestykseen

Kirjoitettu 14.01.20
Esseen kirjoittaja: Petra Palmu
Kirjapisteet: 2
Kirja: Nukkumalla menestykseen
Kirjan kirjoittaja: Henri Tuomilehto & Jouni Vornanen
Kategoriat: 1. Oppiminen, 3. Yrittäjyys, 7.1. Luovan ajattelun työkalut, 8. Henkinen kasvu, 8.3. Havahtuminen - ihmisenä kehittyminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

New year new me kajahataa monen suusta uuden vuoden vaihtumisen jälkeen. Uusi vuosikymmen on edessäpäin ja moni haluaa muuttaa elämänsä parempaan suuntaan. Joillakin se jatkuu ja joillakin ei mutta kaiken kaikkiaan tavoite on oikein hyvä. Moni aloittaa elämäntapamuutoksensa liikkumalla enemmän ja syömällä paremmin mutta monella saattaa unohtua se kaikkein tärkein osa kohti terveellistä elämää: Uni. Jos haluat parantaa elämäsi laatua ja terveyttäsi uni on siihen kaikkein tehokkain ja helpoin tapa. Sen kertoo ”Nukkumalla menestykseen” kirjan kirjoittaja unitutkija Henri Tuomilehto.

 

“Maailman helpoin ja halvin tapa parantaa hyvinvointia ja terveyttä on panostaa nukkumiseen.”

Henri Tuomilehto, Jouni Vornanen, Nukkumalla menestykseen, Tammi 2019

 

Itselläni on ollut jo pitkään ongelmia unen kanssa. Olen koittanut monia erilaisia keinoja unen saamiseksi: jättämällä älylaitteet taka-alalle ennen nukkumaanmenoa, syömällä kevyesti ennen sänkyyn menemistä ja käynyt kevyellä lenkillä ennen iltatoimia. Joskus ne toimivat ja joskus ei. En ole varmasti ainut, joka kärsii ongelmista unen kanssa. Uni on erittäin tärkeä päivällä jaksamisen ja päivästä palautumisen näkökulmasta. Uni on herättänyt paljon keskustelua ja ainakin minulla – unesta on tullut jokapäiväinen keskustelunaihe. Ennen en ajatellut, että uni vaikuttaa minuun niin paljoa ja silloin ajattelin, että voin skipata muutaman tunnin unesta, että kerkeän tehdä jotain muuta ”tärkeämpää”. Tämä on naurettavaa kun ajattelen sitä näin jälkeenpäin. Unen pitäsisi olla prioriteetti yksi.

 

Nukumme vähemmän ja huonommin kuin koskaan aikaisemmin. Unihäiriöistä on tullut pikkuhiljaa yksi kansansairauksista – tämä on mielestäni hälyttävää. Onneksi on olemassa keinoja lisätä laadukasta unta ja keinoja päästä pois unihäiriöistä. Siksi tartuin kirjaan Nukkumalla menestykseen.

 

Nyt tammikuussa starttasi viimeinen vuosi Tiimiakatemialla. Tähän aikaan vuoden päästä olen luultavasti Sri Lankalla surffailemassa tai lukemassa kirjaa riippumatossa. Ennen tätä on kuitenkin paljon tehtävää ja kevään TO DO listalle olen rustaillut muun muassa opinnäytetyön tekemisen, Kahvila Myllytuvan projektin aloittamisen kesälle ja sen toteutuksen, 20 kirjapistettä, harkkapaikan hankkimisen ensi syksyksi Helsingistä ja vähintään viisi asiakaskäyntiä kuukaudessa. Toki tähän täytyy lisätä treenit ja muut projektit. Listasta puuttuu kuitenkin yksi tärkeimmistä asioista ja se on nuku vähintään kahdeksan tuntia yössä. Ilman tätä kahdeksaa tuntia muiden listalla olevien asioiden hoitamisesta tulee paljon haastavampaa.

 

Aikuinen ihminen tarvitsee unta vähintään sen 7-8 tuntia. Itse henkilökohtaisesti olen huomannut, että minulla unen tarve on vielä suurempi. Asetin itselleni tavoitteeksi jokaiselle yölle sen 8 tuntia minimiksi sillä se on täysin mahdollista toteuttaa tässä elämäntilanteessa. Olen kova stressaamaan ja se vaikuttaa ihan varmasti myös uneeni. Kroppa ei vain pääse lepotilaan päivän aherruksen jälkeen. Liian vähäinen nukkuminen aiheuttaa kroppaan stressitilan, jonka seurauksena paha kortisoli rupeaa sotkemaan aineenvaihduntaa ja aivojen toimintaa. Tämä altistaa esimerkiksi masennukselle. Tämä yhdistettynä jo valmiiseen stressiin ei tee hyvää jälkeä ja noidankehä on valmis.

 

Olen kokenut olevani paljon apaattisempi ja minulla ei ole niin paljon energiaa ja innostusta asioihin kuten ennen. Toki se voi johtua monesta muustakin kurjasta asiasta mitä tässä vuoden sisään on tapahtunut mutta uskon myös että mieli mustuu helpommin juuri vähäisen unen takia. Jos kevään aikana elämäntapojen parantaminen, älylaitteiden käytön vähentäminen, työtuntien vähentäminen ja uneen panostaminen ei vie tätä yökukkujaa kohti säännölistä unirytmiä niin sitten marssin lääkäriin miettimään muita auttavia tekijöitä. Kaikkein keskeisin ajatus kaiken keskellä on se, että haluan nukkua enemmän ja arvostaa itseäni sekä antaa itselleni enemmän unta. En halua olla enää myrtsi, jolla ei ole motivaatiota mihinkään vaan olla tehokas iloinen, positiivinen itseni.

 

Kohti parempaa unta ensimmäinen askel on tunnistaa itsestään sen, että on väsynyt. Ihmisen täytyy löytää myös arvostus unta kohtaan ennen kuin sitä voi lähteä parantamaan. Toinen askel kohti laadukasta unta on hankkia itselleen säännöllinen unirytmi. Jos viikolla menet nukkumaan klo 22:00 ja heräät aamulla klo 6:00 tämä kannattaa tehdä myös viikonloppuisin. Tänä lauantai aamuna heräsin klo 11:00 ja rupesin kirjoittamaan tätä esseetä. Nyt ja huomenna tulen luultavasti tuntemaan olevani levännyt, mutta maanantaina kun herätyskello pärähtää soimaan klo 7:00 en voi olla samaa mieltä. Siksi  huomenna aloitan matkani kohti säännöllistä unirytmiä ja herään aamulla siihen aikaan kuin heräisin maanantaiaamuna. Rytmiä ei voi ihan yhdessä yössä muuttaa vaan mutta kirjassa neuvotaan menemään joka päivä vähän aikaisemmin nukkumaan kuin edellisenä päivänä niin rytmiin pääsy helpottaa.

 

Unirytmin lisäksi kirjoittajat suosittelivat kiinnittämään huomiota unen paineeseen. Unipaine tarkoittaa väsymyksen määrää, joka kerääntyy päivän edetessä iltaa kohti. Kaikki päivän aikaiset aktiviteetit ja ruokailut vaikuttavat siihen. Esimerkiksi eilen otin kolmen tunnin yöunien vuoksi tunnin päiväunet. Tämä vähensi unipainettani eiliseltä illalta ja sen takia valvoin illalla sinne 1-2 asti. En ole koskaan ollut iltaisin urheilija, joten tämä ei vaikeuta untani, mutta jos teet rankan salitreenin illalla ennen nukkumaanmenoa niin muista, että se voi vaikeuttaa nukkumista paljonkin!

 

Yritän jättää puhelimen räpläämisen illalta pois ja vaihtaa sen kirjan lukemiseen. Tämä vähentää ärsykkeitä ja rauhoittaa illalla ennen nukkumaanmenoa. Voin uskoa, että yksi syy uniongelmieni taustalla on älylaitteet, jota selailen joskus monta tuntiakin ennen nukkumaanmenoa. Lisäksi haluan päästä rutiiniin kirjan lukemisen kanssa. Vaikka tykkään vieläkin lukea paljon ja aina on kirjapisteet ollut ajallaan, tuntuu että joka kevät silti väännän viimeiset muutama kirjapistettä kiireellä.

 

Haluan myös, että minusta tulee aamuvirkku. Sellainen olen ollut joskus muutama vuosi sitten kun tein töitä lastentarhassa ja työt alkoivat klo 7:00. Yksi maailman parhaista tunteita on se, kun heräät ennen herätystä virkeänä. Silloin on kivaa aloittaa päivä. Kuten aikaisemmin kerroin, keväällä on luvassa paljon kirjoittamista, oppimista, aivotyötä ja kontakteja ihmisten kanssa, joten haluan olla skarppina. Tulen ottamaan tavoitteeksi herätä aamuisin viimeistään seitsemältä – myös viikonloppuisin. Uskon näillä keinoilla ja unen tarpeen heräämisellä pääsen tavoitteisiin ja suhde uneen parantuu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!