Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Kehitä kokeillen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kehitä kokeillen

Kirjana erittäin mielenkiintoinen ja ajankohtainen meikäläiselle ja myös koko Cleveralle. Kirjahan hyvin pitkälti käsittelee sitä, kuinka voidaan kehittää jotain uutta kokeilun avulla. Ainoana miinuksena voisin sanoa, että jouduin kyseisen kirjan lukemaan tietokoneen näytöltä, mikä ei ollut miellyttävä kokemus millään tapaa. Ehkä kuitenkin saan jotain tästä irti ja pystyn sitä reflektoimaan tähän esseeseen.

 

Meillä Cleverassa olemme pyrkineet hiljalleen luomaan paljon kokeilullisempaa kulttuuria, sillä pitkään olemme tehneet ns. hyvin perustavanlaatuisia projekteja, esimerkiksi VKK, valokatu ja vaikkapa Myllis. Tykkäämme kyllä kaikista noista projekteista, mutta haluamme kehittää myös jotain uutta ja omaa. Kyllä me ollaan myös kaikenlaisia kokeilujakin tehty, mutta nyt meillä on suurin ja hienoin käsillä! Nimittäin entinen Brand-store, nykyinen TA-store. Tiedän, tiedän, monet teistä varmasti miettivät, että mitä kehittämistä kokeilujen kautta siinä on. Minäpä kerron teille, ihan ensimmäiseksi olemme vaihtaneet kyseisenj verkkokaupan nimen! Hienoa, eikö vain? Noh, jätetään vitsailut sikseen.

 

Ihan vakavasti ottaen, puhuttiin tiimiläisten kanssa hyvin pitkään, että haluammeko ostaa kyseisen verkkokaupan itsellemme. Tultiin sitten siihen lopputulokseen, että kyseinen projekti voisi olla koko tiimille erinomainen oppimisprojekti nimenomaan kehittämisen kannalta. Koettiin, että ehkä kyseistä verkkokauppa on laiminlyöty ja sen on jätetty melkein oman onnensa nojaan. Ostopäätös tehtiin ja saimme kyseisen verkkokaupan oikeudet ja varastot itsellemme.

 

Projektille valittiin oma vetäjä ja pyörä lähti pyörimään, hitaasti, mutta kumminkin. Ihan ensimmäisessä palavereissa tultiin juuri siihen lopputulokseen, että kyllä sitä toimintaa on ruvettava kehittämään huolella, sillä se on niin mahtava oppimisen alusta ja erittäin mielenkiintoista. Merkittävä päätös oli, että heitetään vanha sivusto roskikseen ja luodaan kokonaan uusi sivusto, joka olisi paljon käyttäjäystävällisempi, viihdyttävämpi ja yksinkertaisempi asiakkaille. Näin syntyi https://ta-store.fi/. Sivusto on julkistettu, joten käykäähän vilkaisemassa, mutta vielä työnsarkaa sielläkin riittää.

 

Entäs sitten tarjonta? Tätä olemme kanssa lähteneet miettimään, että millä tavalla haluamme tuoda kyseistä sivustoa esille ja millä kärjellä sitä markkinoimme. Lähdemmekö markkinoimaan sitä Tiimiakatemian brändillä, Tiimiyrittäjien brändillä ja tuotteilla vai jollain aivan muulla. Olemme tulleet siihen lopputulokseen, että haluamme julistaa Tiimiakatemian ja tiimiyrittäjien ilosanomaa kyseisen sivun avulla. Olemme lähteneet kehittämään täysin uusia tuotteita valikoimaamme (Älkää peljätkö, kyllä sinne jotain vanhaakin jää), mitkä julkistetaan sitten lanseeraustilaisuudessa, kun korona sen meille sallii. Mahdollisesti haluamme myös saada muiden tiimiyrittäjien tuotteita TA-Storen sivuille myyntiin, sillä kyseessä on kumminkin Tiimiakatemian verkkokauppa. Mahdollisesti myös kivijalkakauppaa tulossa, mutta kaikkea ei vielä viitsi tässä paljastaa.

 

’’Mutta Elias, sinähän vain kirjoitat tuosta TA-Storesta, miten se muka liittyy siihen kirjaan?’’ No minäpä kerron teille rakkaat lukijat. Kirja pitää sisällään aivan mahtavia työkaluja kokeillen kehittämiseen ja mahdollisesti myös Ta-storen kehittämiseen, mitä voisimme Cleveran kanssa hyödyntää.  Esimerksi tämä upea kokeilemalla kehittämisen malli.

Tiivistetysti tämän kyseisen mallin tarkoitus on laittaa tekemään kokeiluja, kokeiluja ja kokeiluja, jotka auttavat oppimaan asiakkaista, heidän käyttäytymismalleista yms. Tarkoituksena kerätä ja oppia mahdollisimman paljon UUTTA tietoa tekemällä kokeiluja, joista ei ole varmuutta, että epäonnistuuko vai onnistuuko ne. Kokeiluna voisi esimerkiksi olla paikallisten pienyrittäjien tuotteita verkkokaupassa myynnissä rajoitetun ajan, tai vaikkapa rajoitettu erä jostain vaatemallistosta. Tässä varmasti tulee ohiampumisia ja jackpotteja, mutta kunhan vain jotain viisautta tarttuu päähän.

 

Halusin nostaa tämän kyseisen mallin TA-storeen liittyen esille, sillä teemme koko ajan uusia kokeiluja projektin parissa. Emme voi vielä tietää mitä tulevat asiakkamme haluavat meidän tarjonnan olevan tai miten he kokevat meidän nettikaupan, voimme heittää vain arvauksia. Juuri siksi meidän on tehtävä kokeiluja kokeiluiden perään, jotta pystymme oppimaan virheistämme ja kokoajan parantamaan palveluamme ja tarjontaamme. Sitten kun lanseerauspäivä koittaa, olemme toivottavasti äärimmäisen viisaita virheistä joita olemme tehneet ja toivottavasti voimme nauttia työmme tuloksista.

 

Kaikki varmasti ymmärtävät miksi nyt olisi erittäin paljon potentiaalia uusille kokeiluille? Koronavirusepidemia on käytännössä sulkenut koko Suomen ja yrityksiä kaatuilee kuin sotilaita eturintamalla. NYT olisi siis aika jokaisen tiimiyrittäjän lähteä kehittämään kokeillen!

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!