Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Storytelling työkaluna -TikTok tarinankerronnassa

Kirjoitettu 06.04.20
Esseen kirjoittaja: Elias Mäkinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Storytelling työkaluna
Kirjan kirjoittaja: Mervi Rauhala, Tanja Vikström
Kategoriat: 1. Oppiminen, 2. Yhteisöllisyys, 3. Yrittäjyys, 4. Johtaminen, 5. Valmentaminen, 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Storytelling työkaluna

Pohjustus:

Tarinankerrontataitosi määrittävät elämäsi laadun. Storytelling työkaluna (Rauhala, Vikström) on hyvää jatkoa juuri lukemalleni Sanojen Supervoima kirjalle. Esseekin on toimii luontevana jatkona sille esseelleni. Kirjaa lukiessani peilasin sitä erityisesti videomuotoiseen tarinankerrontaan.

Tarinasta lyhyesti:

Tarinoilla on vaikutettu ja siirretty tietoja jo luolamies-ajoilta. Mies metsästi ja opetti elein ja äännellen pojalleen metsästyksen saloja. Nykyään tarinoilla voitetaan presidentin vaaleja merten takana ja myydään sinulle parempaa elämää eri muodoissa. Tarinoita on enemmän saatavilla kuin koskaan aiemmin. Myös valeuutisia on enemmän. Storytelling sai minut älyämään, että aikamme kovimmat menestyjät ovat itseasiassa kovimpia tarinankertojia. Pudotan muutaman nimen tähän. Elon Musk, Gary Vaynerchuck, Steve Jobs. Mikä heitä yhdistää. Menestystarina, joista ainakin paloja monet tietävät.

TikTok ja miten se liittyy tähän?

TikTok tulee todennäköisesti olemaan nopeiten kasvava sosiaalisen median kanava vielä ensi vuonnakin. Sain itse 500 000 näyttökertaa ja 800 uutta seuraajaa viikossa, kun tein sitä vähän enemmän ”tosissaan”. Olen pyöritellyt päässäni minkälaista sisältöä se kanava kaipaa. Eräs YouTube-video kertoi yksinkertaisen taikakaavan millä menestyä (missä vaan sosiaalisessa mediassa ja yritysmaailmassa); anna katsojille jotain mitä he eivät ole ikinä nähneet. Se onkin helppoa alustassa, jossa on 800 miljoonaa aktiivista käyttäjää.

Nojoo anyways, totesin, että haluan käyttää alustaa itseni brändäämisen. Kokeilin komediaa, arkeni ja nyt tuntuu että olen löytänyt sen oman genreni. Olen hyvä editoimaan ja kuvaamaan videoita ja haluaisin tuoda sitä TikTokissa esille. Siellä suurin osa videoista on nopeasti puhelimella kuvattuja ja ne keräävät silti satoja tuhansia näyttöjä. Mietin, että voisin jopa menestyä siellä huomattavasti keskivertoa paremmilla sisällöntuotanto-taidoillani. Etsin paljon käyttäjiä editointiin liittyen ja siellä nousi kaksi nimeä jotka olivat parempia kuin minä @falcopunch ja @dannero. Yhteensä heillä on yli 10 miljoonaa seuraajaa. Tässä kohtaa hyvä muistaa, että pitää tehdä sisältöä mitä muut eivät ole nähneet. Vaikka saisin taidoissa heidät kiinni, täytyisi minun silti tehdä jotain eri tavalla. Storytellingia lukiessani ymmärsin puuttuvan palaseni olevan tarina. (Tarina + taidot) x toisot eli julkaisujen määrä = Jackpot. Sain heti 10 ideaa, jotka toteutan pikimmiten esseurakkani jälkeen.

Tässä oma tarinapääomani TikTokin suhteen.

  1. Yleisöni:

-10-30 vuotiaat, jotka haluavat nähdä hienoja videoita tai muuten arvostavat taidetta.

-Sellaiset ihmiset arvostavat uniikkiutta, luovuutta ja kauneutta eli videon soljuvuutta eteenpäin.

-Myöhemmin tarkoituksena kasvattaa kohderyhmääni, mutta aluksi focus tässä

  1. Tavoitteeni:

-Luoda Wow-elämys katsojalle

-Insipiroida heitä toteuttamaan itseään

-Jättää perintö

  1. Kanavat ja muoto:

-TikTok eli lyhyitä 5-15s pystyvideoita.

  1. Tarinoiden raakamateriaali:

-Arkeni

-Jo kuvattu materiaali / asiakastyöt

-TikTokin videot inspiraationa

-Omat tai kavereideni kokemukset

Tarinapääoma oli itselle uusi käsite. Se on työkalu, joka auttaa kertomaan oikeita tarinoita. Loistava tarinakin on turha jos kohdeyleisö on väärä. Tarinoiden raakamateriaalia kannattaa pyrkiä tietoisesti keräämään esimerkiksi asiakasreferensseillä tai toimiston kuulumisilla. Parhaita tapoja saada uusia tarinoita on lukea tai matkustaa, sillä ne avaavat sinua aivan uusille maailmoille. Mitä enemmän elät, sitä enemmän sinulla on tarinoita kerrottava. Eli elä elämä, josta olet ylpeä, joten voit kertoa ylpeinä tarinoita elämästäsi.

Uskon, aidosti, että tulen menestymään TikTokissa, jos saan lataamistahdin pidettyä 2-3x laadukasta videota viikkoon. Laskeskelin, että seuraajani voisivat olla 100 000 ja miljoonan välissä vuoden päästä jos lataisin tuolla tahdilla videoita. Totesin kuitenkin, että haluan mennä siellä taide ja oppiminen edellä, joten tavoitteeni sille asetan ennemmin tätä tukevien prosessien luomiseen. Näitä uusia prosesseja loin esimerkiksi video-idea -muistion, alan tekemään mindmappeja videoista, pyrin tekemään joka päivä jotain edistääkseni asiaa. Itseäni motivoi kaikista eniten tekeminen, joten jos saan kameran käteen, video on hetkessä valmis. Teen sivussa myös YouTubea, mutta ymmärsin, että saan samalla vaivalla huomattavasti enemmän katsojia sisällölleni TikTokissa, joten se on nyt ensisijainen kanavani kasvua ajatellen.

Hyvä tarina?

Uutisilla on uutiskynnys ja tarinoillakin on vastaava; tarinakynnys. Se ylittyy, kun

  1. Tarina herättää tunteita
  2. Siinä on samaistuttava henkilö
  3. Se sisälsi kiinnostavan yksityiskohdan
  4. Jäikö se pyörimään mieleen
  5. Vai haluatko jakaa sitä eteenpäin

Mitä enemmän bokseja tarina klikkaa, sitä parempi se on. Tämä herätti itseni ajattelemaan, että jatkossa ensimmäinen asia jonka kysyn, on että minkälaisia tunteita tämä herättää? Ja niin kuin aiemmin kerroin TikTokissa haluan herättää wow-efektin, joten jätän tietoisesti postaamatta esim vlogejani sinne, sillä ne kertovat enemmän arjestani.

Tarinankaari on varmasti tuttu, mutta miten sen saa lyhyeen mainosvideoon tungettua? Olen tehnyt ns tasapaksuja tarinoita ilman huippu- ja käännekohtaa. Olen tehnyt tylsiä tarinoita. Visuaalisesti näyttäviä, mutta tarina ollut geneerinen, eikä siksi kokonaisuus ole ollut toimivin. Erityisesti tuo jakamishalun herättäminen on se mitä haluan jatkossa tehdä. Seuraavaan videooni teen selkeän juonen joka kääntyy huippukohdassa ja yllättää vielä lopussa. En ollut ajatellut yleisimpiä ja tunnistettavimpia tarinoita, joista voisin muovata oman versioni. Klassisia ja ihmisiin vetoavia tarinoita ovat esimerkiksi David ja Goljat -tyyppinen altavastaajan voitto, itsensä etsimis -tarina, jossa matkustetaan ja palataan muuttuneena sekä ryysyistä rikkauksiin -tarina. Näitä on ympärillämme eri muodoissa kokoajan ja jotenkin pidämme näistä tutuista tarinan kaavoista alitajuntaisesti, vaikka emme sitä tiedostaisikaan.

Tiedätkö miksi vitsit ovat toimivia tarinoita. Ne päättyvät yllätykseen eli punchlineen. Tästä tunnistaa erinomaisen tarinan. Se tuo halutun lopputuloksen yllättävällä tavalla. Haluttu lopputulos vitsissä on nauru tai vieno hymy. Yllätys poikkeaa meidän suurelta osin automatisoiduilta aivoilta ja siten se jää mieleen. Mietin, että ehkä videoideni isoimmat wow-efektit pitää tulla alussa, jotta video katsotaan ja toinen lopussa, jotta siitä tykätään / jaetaan. Alun ja lopun on hyvä liittyä toisiinsa.

Tarina, joka ei herätä tunteita, on tarina, jota ei katsota. Jatkossa jatkan itseni kehittämistä tarinankertojana, niin visuaalisessa, kuin esiintymismuodossa. Haluan, että minut muistetaan laadukkaista tarinoistani.

Tagit: , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!