Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Lupa toimia eri tavalla

Kirjoitettu 20.05.20
Esseen kirjoittaja: Oskari Kakko
Kirjapisteet: 3
Kirja: Lupa toimia eri tavalla
Kirjan kirjoittaja: Anssi Tuulenmäki
Kategoriat: 1. Oppiminen, 7. Innovointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kevään täpitystä tehdessämme huomisin, että minulta uupuu tämä I1-kategorian kirja. Onnekseni kirjastot olivat juuri aukeamassa koronaviruspandemian jäljiltä ja pääsin varaamaan tämän Anssi Tuulenmäen innovointikirjan. Teos kantaa nimeä Lupa toimia eri tavalla.

Teoksessa käsitellään yritysten strategisia innovaatioita ja innostetaan toimimaan eri tavalla, sillä se on todennäköisin tie menestykseen. Tämän hetken tunnetuimmista yrityksistä ovat nousseet supersuosioon nimenomaan tekemällä asiat eri tavalla kuin muut. Esimerkiksi Netflix ja Amazon loivat omille aloilleen täysin uuden ”normaalin”, jota muut ovat lähteneet kopioimaan. Suomesta ei viimevuosina ole kovin montaa menestystarinaa muutamaa mobiilipelivalmistajaa lukuun ottamatta noussut maailman tietoisuuteen. Varmasti tähänkin vaikuttaa suomalaisten ominaispiirre, jossa asiat tehdään mieluummin varman päälle, kun lähdetään kokeilemaan jotain uutta.

”Mahdollisuuksia uudelle on eniten siellä, missä kaikki tehdään samalla tavalla.”

Miten yrityksen strategia sitten kirjassa määritellään? Yrityksellä on strategia jos

  1. se tekee eri asioita kuin muut, tai
  2. samoja asioita eri tavalla kuin muut,
  3. siten, että asiakkaat oppivat sitä arvostamaan

Kirjassa sanotaankin hieman provosoivasti strategian olevankin monissa yrityksissä ainoastaan pakollinen paha, joka päätetään Lapissa olleilla virkistyspäivillä. Kirjassa käydään mielestäni todella mielenkiintoisesti esimerkkien kautta läpi, muun muassa miksi IKEA on maailman laajuisesti tunnettu brändi, kun taas suomalaiset saman alan yritykset eivät ole. Suomessa vallitsee pääosin pienestä asiakaskunnasta johtuen tietynlainen kaikkien kaikille ajattelumalli. Se että yritykset eivät erikoistu seuraa ongelmia, jotka rajoittavat kasvua kansainväliseksi konserniksi.

 

Mitä ongelmia kaikki kaikille-ajattelusta seuraa?

  1. Yritykset muistuttavat toisiaan, sota käydään samoilla aseilla
  2. Ei ole vientituote. Jotta kansainvälisesti pärjättäisiin, tulee olla paras jossakin, pitää olla ainutlaatuista tarjottavaa.

Samasta ongelmasta on myös kritisoitu suomalaisia urheilijoita, (maan kokoon nähden olemme kyllä pärjänneet erinomaisesti) jotka ovat kaikessa hyvällä tasolla, mutta eivät miltään ominaisuuksiltaan aivan maailman absoluuttista huippua.

Jim Collinsin sitaatti ”Good is the enemy of great” kuvaakin tätä erinomaisesti.

Nyt kun on lupa toimia eri tavalla, pitää tietää että ”täysin uutta ei voi suunnitella, se täytyy kokeilemalla luoda”. Useimmat tuhkimotarinat alkavatkin ihan tuiki tavallisten ihmisten autotalleista. Muistan jostain lukeneeni sitaatin, että ”jokainen epäonnistuminen vie lähemmäksi onnistumista”.

Miten sitten simppelisti sitten toimia eri tavalla kuin muut? Tuntemalla asiakkaasi ja heidän tarpeensa. ”Yrityksillä on taipumusta samanaikaisesti tarjota liikaa sellaista, mitä suurin osa asiakkaista ei tarvitse, ja liian vähän sitä, mitä yksittäinen asiakas oikeasti tarvitsisi”. Kirjasta löytyikin kolme oivallista kysymystä, jotka auttavat sinua asiakasymmärryksessä. Ensinnäkin ”kenelle arvoa ollaan luomassa?”, seuraavaksi ”mitä arvoa ollaan luomassa?” ja viimeiseksi ”miten arvoa ollaan luomassa?”.

Mitä ajatuksia kirja herätti sitten minussa?

Pidin kirjaa todella innostavalta. Uskonkin että onnistun viemään kirjasta saamani opit mukaan esimerkiksi Angry Fragger-projektiin mukaan. Siinä on vielä paljon kehitettävää, mutta uskon siinä olevan potentiaalia hyviin oppeihin, jotka syventävät liiketaloudellisia taitojani. Aionkin eritoten panostaa asiakasymmärrykseen, koska uskon sen avaavan monia uusia mahdollisuuksia projektin suhteen.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!