Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Pölli tästä

Kirjoitettu 18.10.20
Esseen kirjoittaja: Sara Vikki
Kirjapisteet: 3
Kirja: Pölli tästä
Kirjan kirjoittaja: Jari Parantainen
Kategoriat: 1. Oppiminen, 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Ihan tähän alkuun täytyy todeta, että tämä kirja oli jotenkin erittäin epäjohdonmukainen. Tarinat tosin olivat hyviä, mutta hieman häiritsi se, ettei ollut tiettyä punaista lankaa, jota on tottunut seuraamaan kirjaa lukiessaan, vaan niitä lankoja tässä kirjassa oli useita. Siksipä siis otan esimerkiksi muutamia poimintojani kirjasta.

 

30 LIIAN TÖRKEÄ LUPAUS

 

”Mitä törkeämpi lupaus, sen aukottomampi myyntipuheesi täytyy olla. Referenssien merkitys kasvaa. Lisäksi joudut kertomaan taustasi ja perustelemaan lupaamasi hyödyt perinpohjaisesti.”

Myyminen ja myyntipuheet ovat itselleni kaukainen aihe. En välitä myynnistä ja jossain vaiheessa jopa inhosin sitä. Kuitenkin väittäisin, että suurin osa meistä joutuu jossain vaiheessa elämäänsä tekemään jonkinlaista myyntiä halusipa sitä tai ei. Kuitenkin olen mielestäni huono lupaamaan mitään älyttömiä. Tuntuu typerältä yrittää luvata mitään, kun oma epäonnistumisen pelko laittaa vastaan, ettei sitä lupausta pysty kuitenkaan täyttämään. Kuitenkin uskon, että törkeän lupauksen antaminen laittaisi tekemään töitä kovemmin sen eteen, että lupauksen saisi lunastettua. Sitä täytyykin siis harjoitella.

 

42 KÄSIKRANAATTI ILMAN SOKKAA

 

”Jos yritykselläsi on kaksi fokusta, sillä ei ole yhtäkään fokusta. Parhaiten maksavat asiakkaat haluavat ostaa tiukasti erikoistuneilta toimittajilta.”

Toisaalta olen samaa mieltä tämän lauseen kanssa. Jos minulla on jokin eritystaitoa vaativa tarve, kuten esimerkiksi hammassärky, niin menen alan asiantuntijalle. En valitsisi missään tapauksessa yritystä, joka korjaa niin putkia, kuin hampaita. Kuitenkin taas joissain asioissa kuten esimerkiksi graafisten alojen puitteissa on mielestäni jopa etu olla moniosaaja. Silloin pystyy saamaan monella eri alueella palvelua juuri samalla tavalla eikä tarvitse jokaista graafista osa-aluetta teetättää eri toimijoilla.

Meidän tiimimme kohdalla tämä nimenomainen fokus on ollut mietinnän alla jo useita kertoja. Kuitenkin meitä on niin moneksi ja jokaisella on omat mielenkiinnon kohteensa ja vahvuutensa, niin on lähes mahdotonta laittaa fokusta vain yhteen asiaan kerralla. Viimeinen vuosi on kuitenkin tärkeä ja olisi hyvä, jos kaikki saisivat tehdä juttuja, joista pitävät. Kuitenkin olemme pitäneet ideasynnytykset koko tiimin palveluna, jota myydä. Mielestäni tämä oli paras ratkaisu tähän tilanteeseen.

 

79 SIVUVAIKUTUKSESTA MYYNTIKÄRJEKSI

 

Esimerkkitarinassa kerrotaan Aspirin-lääkkeestä, joka paketoitiin uudenlaisesti ja alettiin myymään uudenlaiselle kohderyhmälle. Aspirin Cardiota mainostettiin veren hyytymisen estoon vaikuttavana tekijänä ja sen hintaa korotettiin normaaliin Aspiriniin verraten. Silti sitä meni kaupaksi.

Tästä tuli mieleeni aivan TA-storen varasto. Tuotteet ovat joskus olleet hyviä, kun aikaa maapallolla on kulunut vähemmän ja vieraita kävi paikan päällä. Nyt kuitenkin ongelmaksi on noussut vanhat I<3TA paidat ja kassit sun muut. Meidän tulisi tuotteistaa ne uudelleen ja keksiä aivan uusi kohderyhmä ja vaikkapa käyttötarkoitus näille. Käytimme markkinoinnin koulutusohjelmassa kolikon kääntöpuoli -menetelmää, jossa käännettiin olettamuksia päin vastaisiksi. Tämä voisi toimia näidenkin tuotteiden kohdalla hyvin.

All in all tämä kirja antoi hyviä aiheita miettiä ja esimerkkejä, joita voi soveltaa omaan toimintaan.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!