Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

80 Konseptia menestykseen

Kirjoitettu 27.05.16
Esseen kirjoittaja: Petri Vainio-Pekka
Kirjapisteet: 2
Kirja: Markkinoinnin avaimet
Kirjan kirjoittaja: Kotler Philip
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.4. Uuden aallon markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Ajattelin lukea tämän kirjan, koska meillä on nyt melko paljon markkinointiin liittyviä projekteja ja tuntuu välillä, että meidän tietopohja on melko heikolla tasolla. On hauskaa, kun olemme miettineet mikä markkinointi voisi olla hyvää ja mikä huonoa, niin kaikki pohjautui alku keväästä meillä vain arvaukseen. Monta kertaa kuului jonkun suusta että markkinointi on myyntiä, vaikka se ei ihan niin sitten kuitenkaan ole. Ristimmekin itsemme ”Arvauskeskus Bisneraksi”, kun älysimme, kuinka paljon luotamme olettamuksiin.

 

Olettamukset ovat olleet tällä matkalla Akatemian aikana meille melkoinen kompastuskivi. Nyt olemme pyrkineet vähentämään sitä huomattavasti ja olemmekin ottaneet tavaksi, että jos joku tiimistämme sanoo ”minun mielestäni”, niin osa porukasta alkaa nauramaan ja huutaa arvauskeskus nimitystä. Minun mielestä on kuitenkin hyvä, että älysimme tämän itse ja aloimme tehdä asialle jotain, kuten selvittelemään asioita ja kannustamaan ihmisiä lukemaan markkinointiin liittyviä kirjoja.

 

Tästä syystä tämä kirja sopi minulle todella hyvin. Kirja tiivistää todella hyvin ne opit ja olettamukset, mitä minulla on valmiiksi mahdollisesti ollut, sekä antoi paljon uutta näkökulmaa markkinointiin. Markkinointi on aina oikeastaan sijoitus, joka tuottaa itsensä takaisin sitten, jos se on onnistunutta. Myynniksi sitä ei kuitenkaan voi kutsua. Markkinointi toimii myynnin edistämiseksi, mutta itsessään ei se myyntiä ole. Tämä onkin hauska, koska tällä hetkellä Bisneran oma markkinointi on melko retuperällä ja siihen pitäisi satsata paljon enemmän. Se, että meillä aina välillä on muutamia flaijereita yms. Ei ole vielä markkinointia. Nyt mietimmekin, että tulisiko meidän ottaa ihan maksettua markkinointia esimerkiksi facebookista.

 

Asiakkaan saama arvo

 

Me olemme Bisneran kanssa nyt paneutuneet enemmän asiakkaille tuotettuihin markkinointikampanjoihin. Eloselle meillä on esimerkiksi menossa kampanja tällä hetkellä, mistä yritämme saada mahdollisimman paljon arvoa leipomolle ja lisätä sen tunnettuutta. Toki bonuksena on myös se, jos joku meidät spottaa tämän avulla, kun jaamme kuvia omissa kanavissamme. Markkinoinnin on kuitenkin tarkoituksena aina lisätä myös yrityksen myyntiä samalla, kun tunnettuutta. Tästä johtuen mekin teemme Eloselle kahta erilaista kampanjaa. Toinen on promootiokiertue, jonka ideana on aivan täysin lisämyynti. Toinen on sitten leipäralli, jonka pointtina on lisätä tunnettuutta ja tuoda iloa ihmisten arkeen ja tätä kautta lisätä myyntiä.

 

Arvostusta tulee myös toki antaa kaikille. Sekin, joka sitten loppujen lopuksi työn tekee on tärkeää antaa arvostusta. Muuten motivaatio loppuu kyllä nopeasti. Samoin asiakkaan saama arvo ei välttämättä ole aina mitattavissa rahallisesti tai määrällistä. Itselleni on tärkeää se, että asiakas on tyytyväinen työnjälkeen. Tottakai myös se, että asiakas itse tuntee, että tämä idea on nyt hyvä ja on täysillä mukana siinä, mitä teet. On myös tärkeää saada luotua luottamusside asiakkaaseen. Tämä rakentuu sitä mukaa, mitä enemmän annat arvoa asiakkaalle, sekä pidät huolta suhteesta. Kirjassa painotettiin paljon  arvon antamista, joka oli kyllä hyvä herätys itsellenikin.

 

Ei tarvitse osata kaikkea itse

 

Kirjassa painotetaan sitä, että kaikkea ei tarvitse osata tehdä itse. Fakta on se, että ihminen ei vain yksinkertaisesti voi olla hyvä kaikessa. Tämän takia tiimissä oman roolin löytäminen voi olla hankalaa. Jostain saattaa tuntua siltä, että nyt haluan myydä ja tykkään siitä, mutta vähän ajan päästä tämä homma alkaakin tuntua puulta ja siihen kyllästyy. Näihin toki vaikuttaa moni asia, mutta se että tekee sitä missä on oikeasti hyvä, on tärkeää. Tottakai välillä joutuu joustamaan ja venymään epämukavuusalueelle, mutta tämän tuo arkeen vain mukavaa vaihtelua!

 

On myös tärkeä saada ympärilleen luotettavaa verkostoa, josta voi sitten mahdollisesti ostaa palveluita, jos tuntuu että itse siihen ei kykene tai kerkeä. Tämänkin kanssa pitää mielestäni olla tarkkana. Jos huomaat jostain yrityksestä, esimerkiksi painotalosta, että jälki ei ole niin hyvää kuin pitäisi, en itse sitä ainakaan uudestaan suosisi. Ulkoistaminen toimii mielestäni hyvin silloin, kun asiakas ja yritys pystyvät luottamaan toisiinsa. Oli sitten kyseessä B2B tai B2C kauppaa. Varmasti oli Elosellakin vaikeuksia antaa meihin luottoa aluksi, mutta uskon että tämän kampanjan aikana saamme sen hyvin rakennettua.

 

Meillä Bisnerassa kuulee myös ehkä harmittavan usein puhuttavan ulkoistamisesta. Kuten ylempänä jo sanoin, pidän ulkoistamisesta silloin, kun et itse osaa/kerkeä tehdä kunnolla. Mutta toisaalta olemme todella uusi yritys tällä alalla, niin voiko kukaan olettaakaan, että osaamme kaiken. Itse ainakin haluaisin oppia paljon vielä markkinointiin liittyvistä asioista yms. Niin en koe itselleni hyötyä siitä, että ulkoistaisimme kaiken muun paitsi myynnin. Ja tästäkin on joskus ollut puhetta, että sekin ulkoistettaisiin. Mielestäni aika ei ole siihen vielä oikea.

 

Tottakai, kun yritys kehittyy ja kasvaa, niin kasvaa siinä samalla myös yrityksen verkostot ja yhteistyökuvioista tulee selkeämpiä. Mutta tämän kanssa ei kannata mielestäni lähteä turhaa hätäilemään ja skipata kokonaan pari vaihdetta yrityksen kehityksessä. Olen itse semmoisia tee-se-itse- ihmisiä, että haluan tehdä mahdollisimman paljon itse asioita. Joudun talouspäällikön roolin takia jo istumaan niin paljon läppärin edessä, että eipä tätä paljon lisää kaipaile!

 

Jämähtäneet yritykset asiakkaina     

 

Mielestäni meidän parhaita asiakkaita ovat sellaiset pk-yritykset, jotka tietävät olevansa markkinoinnin kanssa vähän jämähtäneitä. Tässä on meille mahdollisuus tuoda uutta näkökulmaa ja nuorakasta ilmettä yrityksen markkinointiin. Toinen mikä on meille sopiva vielä tässä vaiheessa, on sellainen yritys, joka ei halua heti valmista. Parasta meidän kannalta on se, että voimme yrityksen ja sen ihmisten kanssa miettiä ratkaisuja. Niin, että mietimme muutaman idean valmiiksi toimistolla ja sen jälkeen menemme asiakkaalle esittelemään ne ja miettimään ratkaisuja ja kehittämään enemmän. Näin kaikille tulee varmasti paras mieli, eikä meidän tarvitse miettiä kaikkea itse.

 

Toki tässä käy helposti niin, että villeistä ideoista koostuu sitten hieman tylsempiä ja perinteisempiä. Mutta olen sitä mieltä, että vaikka näin käykin, niin tulee sinne aina muutama idea iskostettua, jotka ovat myös vähän uudempia ja nuorekkaampia. Factor Novan kanssa, jos pääsemme yhteistyöhön, niin tämäkin helpottuu paljon, koska alamme saamaan mentorointia kunnolla ideointiin ja pystymme esittelemään ideamme ensin heille ja kysymään vinkkejä. Juuri he sanoivat meille, että yksi myyntivalttimme on se, että olemme erilaisia ja emme ole jämähtäneet tälle alalle. Tästä meidän tulee pitää kiinni kynsin ja hampain niin pitkään kuin mahdollista!

 

Markkinoinnin muutos

 

Markkinointi on muuttunut paljon aikojen saatossa ja nykyisin on oltava melko luova, jos haluaa erottua joukosta. Kampanjoita on vuosien saatossa ollut monia ja tulee olemaan vielä useampia. Meidänkin täytyy siis vain haalia lisää näitä kampanjoita ja pääst toteuttamaan itseämme. Tämän kautta meidätkin saatetaan saada ihmisten huulille, kun he etsivät hyvää markkinointitoimistoa. Puskaradio on tällä hetkellä meille melkein tärkein markkinointikanava, kuten myös referenssit. Meidän on hankala vakuuttaa uutta asiakasta siitä, että tämä idea toimii, jos emme voi näyttää mitään tuloksia mistään vastaavasta.

 

Asiakas on kuitenkin aina se, joka viime kädessä päättää mitä ostaa. Tätä varten myyntitilanteeseen kannattaa varautua muutamalla idealla, jota tarjota. Ihmisiä on myös monenlaisia ja valitettavan moni haluaa sen tutun ja turvallisen flaijerin jakamisen, mutta välillä löytyy myös niitä helmiä, jotka ovat valmiita kokeilemaan jotain uutta!

 

Kirja antoi paljon pohdittavaa. Varsinkin asiakasta ajatellen tuli paljon uusia ideoita ja kiteytti vanhoja mietteitä. Suosittelen kyllä kyseistä kirjaa kaikille markkinoinnista kiinnostuneille!

 

Petri Vainio-Pekka

Osuuskunta Bisnera

0400774653

Tagit: , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!