Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

80 konseptia menestykseen

Kirjoitettu 09.11.18
Esseen kirjoittaja: Joona Takkula
Kirjapisteet: 2
Kirja: 80 konseptia menestykseen
Kirjan kirjoittaja: Philip Kotler
Kategoriat: 1. Oppiminen, 6. Markkinointi, 6.1. Asiakkuuden työkalut, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut, 6.6. Markkinoinnin käsikirjat projekteihin

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Taas oli aika tarttua uuden kirjan pariin. Philip Kotler – mies josta olin kuullut paljon, mutten tiennyt vielä paljoakaan. Ei ollut vaikea päätös tarttua Kotlerin teokseen, kun nopean Google-haun tuloksena kirjaa pidettiin kenties hänen parhaana teoksena, muiden hienojen teosten rinnalla. Onhan miestä kuvailtu joskus jopa markkinoinnin kuninkaaksi.

Kotlerin teos esittelee 80 markkinoinnin peruskäsitettä ja avaa niitä lukijalle selkein esimerkein. Kirjassa aiheet ovat aakkosjärjestyksessä ja lukujen sisältöpituus vaihtelee 1-4 sivun välillä. Tämä tekee kirjasta ikään kuin käsikirjan, jolloin lukija voi halutessaan hakea tietoa nopeasti vain yhdestä Kotlerin esittelemästä markkinoinnin käsitteestä. Tykkäsin valtavasti kirjan helposta luettavuudesta ja siitä, että Kotler havainnollistaa käsiteltävää aihetta selkein esimerkein lähes jokaisen käsitteen kohdalla.

”Sellaista kuin yleishyödyke ei ole. Kaikki tavarat ja palvelut ovat erilaistettuja.” – Theodore Levitt

Mieleeni jäi erityisesti kirjan kappale, jossa käsiteltiin erilaistamisen käsitettä. Kotler kertoi seuraavalla tavalla: ”Sanotaan, että tuotteen markkinat vastaavat yleishyödykkeiden markkinoita, kun tuotteen merkki tai valmistaja ei kiinnosta tai myyjästä ei tarvita mitään tietoja”. Samassa hän totesi myös, että mikäli näin on, niin supermarketin appelsiinitkin olisivat yleishyödykkeitä. Emme silloin välittäisi niiden alkuperästä, kasvattajasta ja ne kaikki näyttäisivät samalta.

Kotler kertoi kirjassa kuitenkin kolme asiaa, jotka rikkovat erilaistamattomien markkinoiden oletusta vastaan.

  • Tuotteet saattavat olla eri näköisiä. Tässä edellä mainitussa esimerkissä appelsiinit saattaisivat olla eri kokoisia, -muotoisia, -värisiä, -makuisia tai -hintaisia. Tätä voidaan kutsua fyysiseksi erilaistumiseksi.
  • Tuotteilla voi olla eri nimiä. Sitä voidaan kutsua merkkien erilaistumiseksi. Appelsiineilla voi olla merkki, kuten esimerkiksi Sunkist tai Florida’s Best.
  • Asiakas voi olla ehkä myös kehittänyt tyydyttävän suhteen johonkin tavarantoimittajaan. Tätä puolestaan kutsutaan suhteen erilaistumiseksi. Jos esimerkiksi kaikki merkit olisivat yhtä tunnettuja, niin yksi yrityksistä on kuitenkin vastannut asiakkaan kyselyihin paremmin ja nopeammin.

Kun yritykset taistelevat toistensa asiakkaista, on tuotteiden ja palveluiden erilaistaminen ymmärrettävästi erittäin tärkeässä roolissa. Kotler esittikin erilaistamisen suhteen neljä eri aihealuetta.

  • Tuote (ominaisuudet, toimivuus, säännöstenmukaisuus, kestävyys, luotettavuus, korjattavuus, tyyli, suunnittelu)
  • Palvelu (toimitus, asennus, asiakkaiden opastus, neuvonta, korjaus)
  • Henkilökunta (pätevyys, kohteliaisuus, uskottavuus, luotettavuus, vastuuntuntoisuus, viestintäkyvyt)
  • Imago (symbolit, kirjoitettu ja nauhoitettu viestintä, ilmapiiri, tapahtumat)

Näin ensimmäisen vuoden Tiimiakatemialaisena päässä viliseekin kymmenittäin ideoita kun mietin esimerkiksi sitä, kuinka meidän tiimi voisi tarjota erilaistettuja palveluita ja miten todella voisimme erottua muista ja jäädä ihmisten mieliin positiivisesti, kun aikanaan aloitamme yritystoiminnan.

Kokonaisuutena tämä kirja oli siis valtavan opettavainen ja ennenkaikkea monipuolinen! Kuten jo aiemmin mainitsinkin, niin käsiteltävät asiat oli jäsennelty ja havainnollistettu erittäin hyvin, jolloin kirjaa oli helppo lukea ja asiat jäivät loistavien käytännön esimerkkien vuoksi hyvin mieleen.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!