Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Syttymisen kierre

Kirjoitettu 08.06.12
Esseen kirjoittaja: Antti Reijonen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Syty ja sytytä
Kirjan kirjoittaja: Tapio Aaltonen, Heikki Pajunen, Kallu Tuominen
Kategoriat: 4.2. Johjajan / valmentajan taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Motivaatio ja merkityksen kokeminen
Jim Collinsin mukaan yksilöiden motivointiin ei kannata käyttää kauaa aikaa. Syty ja sytytä taas kannustaa motivoimaan yksilöitä. Itsekin ymmärrän sen, ettei pelkkä ulkoinen motivaation lähde auta ei-motivoitunutta Innomolaista sitoutumaan Innomoon. Jokaisella Innomolaisella pitää olla sisäinen motivaatio, jotta he sitoutuvat yhdessä tekemiseen ja Innomon kehittämiseen kohti tiimiyritystä.

Tässä työvälineenä voisi käyttää ”big picturen” kirkastamista Innomolaisille. Miksi me olemme Tiimiakatemialla, mitä haluamme saavuttaa täällä olon aikana ja miten Innomo ja Tiimiakatemia voivat olla mahdollistamassa näitä tavoitteita ja päämääriä. Myös Innomon oman päämäärän luominen auttaisi Innomolaisia sitoutumaan tekemiseen. Silloin heidän olisi helpompi nähdä Innomon big picture ja luoda itselleen lyhyen ja pitkän aikavälin tavoitteita.

Otammalla jokaisen Innomolaisen mukaan luomaan yhteistä päämäärää ja kulttuuria Innomoon, jokainen löytää itsellensä merkityksen ja mielekkyyden tekemiseen. Päämäärään on huomattavasti helpompi sitoutua, kun on ollut itse luomassa ja vaikuttamassa sen syntyyn.

Unelmista visioksi
Päämäärän ja merkityksen luominen lähtee siitä, että uskallamme avata suumme ja mietimme mikä on meidän unelmamme ja vastaamme yllä oleviin kysymyksiin. Unelmat ovat unelmia siihen asti, että uskallamme puhua niistä ja luomme niistä tavoitteita, päämääriä ja visioita. Moni Innomolainen on miettinyt, että mikä on tiimiyrityksemme visio. Olemme turvautuneet löyhästi Johtaviin Ajatuksiin, kun emme ole onnistuneet kehittämään omaamme. Yhteisen vision luominen on eräistä asioista, jotka meidän täytyy tiimiyrityksenä tehdä syksyllä, jotta saamme Innomon purjeisiin tuulta ja vauhtipyörään vauhtia.

Vähäksyin kevääksi suunniteltujen kehityskeskusteluiden tärkeyttä, mutta nyt näen, etteivät ne varmaankaan olisi olleet täysin turhia. Itse en lähtisi vetämään Innomolle kehityskeskusteluita, jotka pohjautuisivat pelkästään yksilöön, vaan Innomon kehityskeskusteluita. Siinä kuulisi yksilön odotukset Innomosta ja olisi helpompi hahmottaa, mitä Innomolaiset odottavat tältä kolmelta ja puolelta vuodelta. Treeneissä kaikkien ääni ei aina tule kuuluville, joten kahdenkeskeiset mietintätuokiot saattaisivat olla ratkaisu tähän haasteeseen.

Arvot luovuuden lähteenä + vauhvuuksien tunnistaminen
Yrittäjyys antaa paljon vapautta yksilölle ja yrittäjälle, mutta kolikon kääntöpuolena on myös vastuu. Etenkin yksittäinen tiimiyrittäjä on vastuussa tiimiyritykselleen. Vaikka meillä onkin vapaus tehdä ”mitä lystää”, niin Innomo odottaa, että jokainen tuottaa työllään arvoa tiimiyritykselle ja sen kehitykselle. Arvon tuottaminen on tällä hetkellä erittäin hankala määritellä, sillä emme tiedä mitä odottaa toisiltamme.

Esimerkiksi Suvi teki meille kirjapistetaulukon. Se on poissa hänen ajastaan, jolloin hän voi tahkota meille rahaa. Silti varmasti suurin osa Innomolaisista osaa arvostaa hänen työntulostaan, vaikkei näykkään hänen gäpissään. Tältä osalta gäp-mittaristo on erittäin epäoikeudenmukainen, sillä se ei palkitse ihmisiä, jotka tekevät taustatyötä, joka ei välttämättä tuota voittoa Innomolle. Toimivan palkitsemisjärjestelmän gäp-järjestelmän korvaajaksi ja arvon määritteleminen ovat pari asiaa, jotka Innomon pitää clousata syksyllä, sillä keskustelut jäivät aivan auki keväällä.

Kuten huomaa, Innomon arvot ovat myös hukassa, eivätkä pelkästään rahallisella puolella. Emme osaa arvostaa muiden projekteja ja asiakkuuksia, vaan keskitymme liikaa omaan tekemiseen. Kaikki eivät ole tajunneet sitä, että jakamalla projekteja ja käyttämällä toistemme vahvuuksia, saamme paljon enemmän aikaan kuin rykelmänä yksilöitä. Yhtä kiinnostaa ravintola-ala, toista kiinnostaa markkinointi, kolmas pitää tapahtumien järjestämisestä ja neljäs myynnistä. Yhdistelemällä näitä ihmisiä eri projekteissa, saamme erittäin kovan kaartin tekijöitä, jotka saavat tehdä sitä mikä heitä kiinnostaa ja pääsemme win-win-win-win -tilanteeseen!

Kaikki eivät ole vielä löytäneet omia vahvuuksiaan ja mieltymyksiään, joten on erittäin tärkeää, että jokainen pääsee kokeilemaan ja näkemään millaista on tehdä esim. markkinointia ja myyntiä. Saamalla edes pintaraapaisun jostain asiasta, he saattavat löytää oman juttunsa ja lähteä kehittämään sitä. Esimerkiksi Mika on erinomainen myyjä, vaikkei hän ennen Liekkirockia sitä tiedostanutkaan. Tämä tieto myös auttaa koko Innomoa, sillä nyt tiedämme, että mikä on Mikan vahvuus ja voimme käyttää hänen vahvuuttaan useammassakin projektissa.

Innomon arvoista täytyy kitkeä pois toiminimiyrittäjyys, sillä se ei toimi täällä Tiimiakatemialla ja se rikkoo Innomon rivit. Näimme mitä kävi, kun esim. Liekkirock eristäytyi omaksi ryhmäkseen. Emme edes tiedostaneet sitä, että käytöksemme ei ollut oikeutettua ja saimme neljästään paiskia itsemme lähes kuoliaaksi, koska emme osanneet hyödyntää Innomossa uinuvaa potentiaalia. Omiminen vain ylityöllistää, aiheuttaa eripuraa, katkeroitumista ja lisää toiminimiyrittäjyyttää Innomon sisällä.

Toimintasuunnitelma
Innomolla on kaikesta huolimatta kohtuullisesti liikettä, toimintaa ja liiketoimintaa, mutta itse toimintasuunnitelma puuttuu. Kaikki kaatuu johtajuuteen kuuluu Tiimiakatemialla sanonta ja tässä tapauksessa ainakin näin on päässyt käymään. Innomossa johtajuus on ollut hukassa, mutta kevään viimeinen JORY -palaveri, jossa kävimme läpi kevään motorolan avasi ainakin minun silmäni, että mitä johtaryhmältä haetaan ja odotetaan. Tämä juttu ei jää odottamaan syksyyn, vaan lähdemme yhdessä johtoryhmän kanssa valmistelemaan tiiviimpiä rivejä syksyä varten.

Myös eräs erittäin tärkeä asia on jäänyt unohtamatta, eli asiakassuhteiden ylläpito. Olemme tällä hetkellä Toiminimiprojektikunta Innomo. Asiakkuudet ovat yhden ”toiminimen” tai projektiryhmän takana ja yhden projektin, oli se laajuudeltaan kuinka iso tahansa, asiakassuhde käytännössä haudataan. Tässä hukataan erittäin iso potentiaali kehittää yhdestä projektista, jotain huomattavasti isompaa tyytyväisen asiakkaan kanssa.

Luomalla Innomolle yhteiset linjat siitä, miten asiakassuhteita hoidetaan, päästään ainakin askeleen lähemmäksi sitä, että asiakkuuksien kehittämisestä tulee tulevaisuudessa tapa. Tässäkin JORY:n pitää nostaa käsi pystyyn virheen merkiksi, sillä emme ole tarttuneet tähän aiheeseen, saati miettineet, miten tämä haaste saadaan ratkaistua. Kannustaminen uuteen yhteydenottoon onnistuneen projektin päätteeksi ja motorolan läpikäynti asiakkaan kanssa tuskin ovat pahitteeksi!

Esteiden läpäiseminen
Esteiden voittaminen lähtee niiden tunnistamisesta. Olemme Innomona tehneet hienon loikan siinä, että tunnistamme edessämme olevat esteet, tai oikeastaan hidasteet. Tämäkin reflektio on enemmänkin lista hidasteista, jotka Innomon täytyy voittaa, jotta voisimme kehittyä enemmän tiimiyrityksen kaltaiseksi.

Henkilökohtaisesti en ole huolestunut näistä luettelemistani hidasteista. Päinvastoin! Olen erittäin innostunut, sillä nyt kun tiedän mitä meidän Innomona ja johtoryhmänä on tehtävä, näen tässä erittäin suuren potenttiaalin. Kun olemme päässeet näistä hidasteista ohi, niin sen jälkeen uskon, että Innomo on nosteessa! Täytyy nähdä tulevaisuus lohikäärmeiden takana, eikä tuijottaa ja pelätä vain lohikäärmettä!

Uskon, että kun lähdemme yhdessä Innomona prosessoimaan tätä muutosta, opimme jokainen erittäin paljon muutoksesta, kuinka sitä johdetaan ja kuinka siinä eletään. Ainakin itse uskon, että saan erittäin paljon irti näinkin suuren muutoksen johtamisesta. Ja uskon, että tulen nauttimaan siitä, en välttämättä kovimman myräkän keskellä, vaan myöhemmin sen jälkeen. Olen huomannut, että muutos on hyvästä ja on mukavaa olla se, joka on ruorissa ja johtaa muutosta. Juurikin tämä henkilö on myrskynsilmässä ja saa kovimman kritiikin osakseen, mutta se vain kasvattaa paineensietokykyä!

Voittamisen taito
Milloin voimme sanoa, että olemme voittaneet nämä haasteet, jotka vaanivat meitä, kun palaamme takaisin syksyllä? Tiedän, että siihen menee kauan, sillä vaikka saamme muutokset tehtyä, niiden juurruttamiseen menee huomattavasti pidempi aika, kuin muutama kuukausi. Meidän täytyy tunnistaa lyhytaikaiset voitot, kuten PoP-Up kauppa jouluna ja juhlistaa niitä. Tällä tavalla tarttumalla pieniin voittoihin, saamme osoitettua, että muutoksella on tulokset ja kunhan jaksaa odottaa, niin vielä suuremmat voitot odottavat ensi keväänä.

Asenne on erittäin tärkeää, että jaksaa antaa mahdollisuuden eri asioille, jotka mahdollistavat voitot. Ja ei pidä tähdätä lyhytaikaiseen omaan voittoon, vaan pitkäaikaiseen yhteiseen voittoon. Keskittymällä vain lyhyen ajan voittoihin, on erittäin todennäköistä, että sulkee silmänsä pitkäaikaisilta voitoilta. Kuten kirjassakin sanotaan, niin nykyään jonkun voitto ei ole toisen häviö, vaan pyritään win-win tilanteisiin.

Itselläni tämänhetkinen lyhyen ajan voittotavoite on, että saan Innomon toimimaan kuin tiimiyritys seuraaville TA:n syntymäpäiville. Uskon, että pitkäaikainen voitto tulee selviämään vielä seuraavan syksyn aikana, mutta toivon, että jatkamme kehittymistämme tiimiyrityksenä aina jouluun 2014 asti, emmekä hautaa matkan varrella tiimiyrittäjyyttä ja keskity henkilökohtaisiin voittoihin.

Antti Reijonen
Osuuskunta Innomo
044 7242801
Antti(ät)Innomo.fi

Tagit: