Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

A Very Short, Fairly Interesting and Reasonably Cheap Book about Studying Marketing

Kirjoitettu 15.05.18
Esseen kirjoittaja: Antti Stolt
Kirjapisteet: 2
Kirja: A Very Short, Fairly Interesting and Reasonably Cheap Book about Studying Marketing
Kirjan kirjoittaja: Jim Blythe
Kategoriat: 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Keväällä 2018 pitkän viivyttelyn ja asian lykkäämisen jälkeen, päätin keskittää luku-urakkani erityisesti markkinoinnin kirjoihin. Jim Blythen kirja osoittautui erinomaiseksi johdatukseksi markkinointiin. Olin tietenkin suorittanut ensimmäisenä vuotenani Jyväskylän ammattikorkeakoulussa markkinoinnin kurssin, mutta siitäkin on jo aikaa. Tässä kirjassa kerrattiin vanhaa ja opittiin uutta, joista molempia peilasin tämän hetkiseen tekemiseeni, erityisesti vaateprojektiimme. Ajoittain mietin myös omaa tekemistäni ja itseäni syvemmin, joten se toimi tietyissä kohdissa jopa self help-kirjana. Lisäksi se oli todella lyhyt. Toisaalta välillä tuntui, että kirjasta oli hieman hankalaa viedä mitään varsinaisesti käytäntöön sen luonteen takia. Lisäksi uskon, että minulla on jonkinlainen perversio pitkiin otsikoihin.

Ennen kuin päästiin itse markkinointiin, kirjassa käsiteltiin markkinointia edeltäviä aiheita ja näistä kiinnostavin oli käyttäytymispsykologia. Ihminen ei ole rationaalinen olento, joten taloustieteen ohella käyttäytymistä ryhdyttiin tutkimaan tarkemmin. Käyttäytymisen tutkiminen aiheena kiinnostaakin itseäni valtavasti. Blythen mukaan kolme asiaa mitä markkinointi on psykologialta saanut ovat motivaatio, havaitseminen sekä asenteiden tai mielipiteiden muodostuminen sekä muuttuminen. Näiden anti markkinointiin onkin ollut valtava.

Markkinoinnin täytyy osallistaa. Tämä täytyy minun itseni muistaa luodessani esimerkiksi vaateprojektillemme tyypillistä hieman outoa ja sekavaa sisältöä. Se ei saa olla liian luotaantyöntävää vaan sen täytyy osallistaa. Kuten kirjassa todetaan, asiakkaiden saaminen osallistumaan brändiin on markkinoinnin Graalin malja.

Kirjassa todettiin erittäin postmodernisti, että ihmiset määrittelevät itsensä sen kautta mitä he kuluttavat, eivätkä sen kautta mitä he tuottavat tai luovat. Tämä oli suuri kolahdus minulle, sillä minä ainakin haluan luoda jotain uutta, enkä vain kulkea zombina perässä. Vaateprojektissamme olenkin päässyt luomaan jotain sellaista. Ilman minua näitä asioita ei tässä maailmassa olisi, ja se on minulle tärkeää, se tuo jotain merkitystä. Silti minua toisinaan joku asia kaihertaa tässä projektissa. Välillä toimintamme tuntuu päämäärättömältä. Fokuksemme on hukassa. Tuntuu, että ympärillä on paljon sellaista mikä vie keskittymistämme ja siihen ei juuri nyt ole varaa. Nämä saattavat tosin olla minun omia hetkittäisiä epätoivon puuskia.

Toinen hyvä lausahdus ja hyvä asia muistaa oli kirjassa lausahdus siitä, että markkinointi on jotain mitä tehdään asiakkaita varten tai asiakkaiden puolesta ei asiakkaille (toimii paremmin englanniksi = marketing is done for customers not to customers.) Monesti tuntuu, että markkinoinnissa tämä monesti unohdetaan. Tai ehkä kyseessä on jonkinlainen valtakysymys? Elämme kuitenkin ostajien kulta-aikaa, ja tämä pitäisi kaikkien muistaa.

Kirjassa puhuttiin myös jostain sellaisesta mitä itsekin olin miettinyt aiemmin. Markkinoinnin käsitteet ja teoriat ovat loppujen lopuksi yksinkertaisia, mutta silti hyvin vaikeaa viedä käytäntöön. Blythe puhuu esimerkiksi asiakaskeskeisyydestä. Kaikki tietävät, että asiakaskeskeisyys on elintärkeää yritykselle, ja lähes jokainen yritys väittää olevansa – tai luulee olevansa – asiakaskeskeinen. Mutta kuten Blythe sanoo, se on vaikeaa tehdä oikeassa maailmassa. Muillakin ihmisillä, kuten esimerkiksi työntekijöillä on tarpeita. Loppujen lopuksi asiakaskeskeisyys on vain kiva sana ja kaunis ajatus.

Toinen asia mikä minut yllätti, – ja mikä toisaalta oli täysin järkeenkäypää luettuani sen – oli se, että iso osa markkinoinnin malleista ja kaavoista on pahasti vanhentuneita. Mikä oli vielä yllättävämpää, oli se, että todella harva markkinoinnin tutkimuksista toteutetaan kahta kertaa (duplication research) vahvistamaan tutkimuksen tulosta. Monet teoriat taas yksinkertaistavat liiaksi, kun taas toiset tekevät asioista liian vaikeita.

Erityisen paljon pidin kirjan viimeisen sivun sanomasta. Blythe kertoo, että, vaikkakin klisee, yksi parhaista asioista markkinoinnissa on se, että aina on jotain uutta opittavaa. Klisee sekin on vain sen takia, että se on totta. Markkinointi akateemisena aiheena sekä käytännön työnä on jatkuvassa muutoksessa. Käytännön tekijöitä kehotetaan aina tekemään jotain mikä erottaa heidät kilpailijoista. Minusta tuntuu, että tätä ei kuuluteta tarpeeksi. Suurin osa mainoksista ja markkinoinnista on täysin saman näköistä sielutonta liukuhihnatavaraa. Sillä ei kiinnitetä huomiota. Minä aion elämässäni pyrkiä tekemään jotain mikä erottaa minut muista. Aion tarjota jotain mikä ei ole sielutonta liukuhihnatavaraa.