Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Aamurutiini

Kirjoitettu 20.09.18
Esseen kirjoittaja: Kaj Vaskelainen
Kirjapisteet: 3
Kirja: My Morning Routine
Kirjan kirjoittaja: Benjamin Spall & Michael Xander
Kategoriat: 8. Henkinen kasvu, 8.2. Yrittäjänä kasvun taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

”Elämä on kokeilu, mitä enemmän teet kokeiluja sen parempi” – Ralph Waldo Emerson

Mitä enemmän kokeilet tehdä asioita parantaaksesi itseäsi, sen parempi. Hyvä sanonta, sillä ikinä et tule olemaan täydellinen missään asiassa ja aina tulee olemaan kohtia missä voit kehittyä. Mikä määrittelee miten päiväsi tulee menemään? Kunnon yöunet ja hyvä aamurutiini takaa sinulle paremmat lähtökohdat päivään. Ja se miten sinun aamurutiinisi menee on aivan sinun päätettävissä. Nyt helvetinviikon aikana piristävä aamulenkki on kyllä sellainen mitä tulisi jatkaa tulevaisuudessakin. Se toimii hyvänä herättäjänä päivään ja tuo aamuun hyvän piristysruiskeen. Itselle aamupalan syönti tuo aivan älyttömän nälän tunteen koko päivän ajaksi, joten olen yrittänyt syödä jotain pientä mistä saa energiaa.

Mikä saa sinut nousemaan sängystä aamuisin? Parhaimman boostin saat siitä kun pääset tekemään jotain mitä rakastat tai joku tärkeä tehtävä mikä sinun tulee tehdä. Olisikin hyvä jos sinulla olisi syy nousta aamulla sängystä tärkeät asiat mielessä ja saat niihin hyvän boostin heti aamusta. Jos sinulla ei sellaista ole, niin kehitä sellainen. New Yorkilainen valokuvaaja Andre Wagner nousee sängystä, jotta pääsee kävelemään kaupungilla ja ottamaan upeita kuvia heti aamusta. Syy voi olla mikä vaan, kunhan se antaa sinulle lisäenergiaa ja innostusta päivään. Virhe mikä usein tulee itselläkin tehtyä on torkutus aamulla. Se voi tuntua mukavalta silloin kun sen painaa päälle, että saat nukkua muutaman lisäminuutin, mutta todellisuudessa se kuitenkin vain väsyttää sinua enemmän. Yritän saada itselleni rutiiniksi aamuisin sen, että liikun vähän heti aamusta, syön aamupalaa jotta minulla olisi energiaa tehdä töitä ja sen että en herranjumala torkuta joka aamu, koska siitä ei ole mitään hyötyä ja se vie turhaa aikaa aamusta. Pyrin tekemään jatkuvia kokeiluja miten minun aamuista tulisi tehokkaampia ja pienet käynnistymisvaikeudet aamun tunneille lähtisivät pois.

Itse olen enemmän iltaihmisiä ja saan enemmän aikaiseksi iltaisin kun ideat laukkaavat ja olo tuntuu muutenkin tehokkaammalta. Tavoite olisi kuitenkin saada myös sitä tehokkuutta aamuun sillä silloin on enemmän aikaa tehdä asioita. Päivälle minulla on yleensä TODO-lista, mutta näiden listalla olevien asioiden lisäksi kannattaisi muistaa myös itsestään huolehtiminen. Taukojen pitäminen tasaisin väliajoin ja niiden viettäminen muutenkin kuin kahvihuoneessa istuskeleminen olisi hyvä pitää mielessä. Ulkona käyminen ja muutkin aktiviteetit ovat hyvä tapa saada aivot välillä rauhoittumaan ja saada lisäenergiaa päivälle.

Hyvien yöunien ja aamurutiinien lisäksi iso osa jaksamista on liikunta. Hyvä fyysinen kunto auttaa sinua jaksamaan paremmin ja pitää myös aivot virkeinä. Huomaan myös itselläni usein sen mikäli en ole liikkunut tarpeeksi olo on paljon väsyneempi kuin liikunnan jälkeen. Ainut ongelma omassa liikkumisessa on se, että lätkätreenimme ovat myöhään illalla (klo 22-23) ja niiden jälkeen menee aikaa rauhoittumisessa ja siinä että saa itsensä nukkumiskuntoon. Näinä päivinä olen ottanut tavaksi nukkua vähän pidempään kuin normaalisti, että jaksan seuraavana päivänä, kuitenkin niin ettei se haittaa sen päivän työntekoa. Aamuisin on hyvä antaa itselleen vähän aikaa, eikä hypätä suoraan töihin. Tekemällä jotain virkistävää kuten pienellä aamulenkillä käyminen laittaa sinut paljon parempaan mielentilaan ja tekemisen tasoon kuin suoraan töihin hyppääminen. Tätä olen myös kokeillut helvetin viikolla, sillä ulkona käymisen lisäksi olen katsonut mm. urheilukoosteita joista saan hyvän fiiliksen.

Hyvän päivän saaminen tarkoittaa myös sitä, että sinun pitää edellisenä päivänä tehdä asioita oikein. Minulla on vähän päinvastainen iltarutiini kuin mitä suositellaan, sillä nukahdan paremmin jos huoneessa on vähän hälyä. Laitan yleensä tv:n päälle ja siihen ajastimella sammutuksen, ettei se häiritse yöunia. Iltaisin olisi hyvä rentoutua ja olla miettimättä liikaa työasioita, jottei ne häiritsisi sinua kun olet menossa nukkumaan.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!