Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Äärirajoille – Cheek ilmiönä

Kirjoitettu 14.12.16
Esseen kirjoittaja: Niko Nenonen
Kirjapisteet: 2
Kirja: JHT - Musta Lammas
Kirjan kirjoittaja: Mikko Aaltonen
Kategoriat: 1.4. Uusia tuulia oppimiseen, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut, 6.4. Uuden aallon markkinointi, 7.1. Luovan ajattelun työkalut, 8. Henkinen kasvu, 9.12. Elämänkerrat

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Räppäri Jare Tiihonen, koko kansan tuntema Cheek – taiteilijanimen omaava artisti on suurin suomalainen populäärimusiikin ilmiö sitten Dingon 80-luvun huuman.

Tiihosen omaelämänkerta JHT – Musta Lammas on sarja pitkiä monologeja ja tarinoita hänen lapsuudesta ja nuoruusajoistaan Lahdessa, sekä Cheekin syntymätarinan sekä menestykseen johtaneet tapahtumat hyvinkin yksityiskohtaisesti.

Jare syntyi kaksosveljensä Jeren kanssa kaksosena Vantaalla joulukuussa 1981. Pian syntymänsä jälkeen he muuttivat vanhempiensa kanssa Lahteen. Poikien kasvaessa aina kouluikään saakka, alkoi Lahden kaduilla kulkea pikkuhiljaa tarinoita Tiihosen veljeksistä. He viettivät paljon aikaansa Lahden keskustan alueella jo nuoresta pitäen, eivätkä vahvoista mielipiteistään ja oma-arvon tunteestaan johtuen liiemmin vältelleet tappeluita ja kahakoita. Tämä heijastui lopulta koulupoluille asti, ja kovempana nyrkkinä tunnettu Jere – veli erotettiinkin lopulta koulusta aggressiivisuutensa ja hankaluutensa vuoksi. Jare sanoo kirjassa aina olleensa hieman veljeänsä fiksumpi koulussa, joten hän sai pitää paikkansa peruskoulun loppuun saakka.

Jo peruskoulun aikana Jare vietti vapaa-aikansa ”patarin poikien” eli lähiökavereidensa kanssa. Jengin sisällä vallinnut hiphop buumi johti lopulta Jaren mielenkiintoon luoda omaa musiikkia rakastamansa genren nimissä. Kaksi ensimmäistä levyänsä Human&Beast sekä 50:50 Cheek –nimen alla Jare tuotti omakustanteisesti. Hän poltti levyt yksitellen omalla koneellaan, ja toimitti niitä henkilökohtaisesti pariin levykauppaan Lahdessa sekä Helsingissä. Cheek alkoi kerätä nimeä Lahdessa, josta oli nopeasti tullut hiphopin suomen pääkaupunki. Lopulta Lahtelainen Fifth Element Lahti –kokoonpano kutsui Cheekin kaartiinsa vuonna 2000. Tämä avasi ovet isommille lavoille useammin ja oli tärkeä kehityspaikka Cheekille.

Monet onnistumiset ja epäonnistumiset niin henkilökohtaisessa elämässä kuin artistinakin, johtivat Jaren lopulta Helsinkiin Rähinä Records – nimisen levy-yhtiön leipiin vuonna 2007. Rähinä Recordsin pääpiruina toimivat hiphop –scenen suomeen lopullisesti rantauttaneet Fintelligensin Elastinen ja Iso-H. Tuottaja Iso-H:n rautainen ammattimainen ote kehitti Cheekin siihen pisteeseen kun hän laadukkaimmillaan on nykyisin. Kolmen vuorokauden pituisiksi venyneet artikulointiharjoitukset levyntekosessioissa puristivat Jaresta kaiken mahdollisen irti. Rähinän nimen alla Cheek julkaisi neljä levyä, joista pokkasi muun muassa sylillisen Emma – palkintoja, singlelistan ykkössijoja, virallisen kesähitin 2008, palkittuja levyjä sekä roppakaupalla perisuomalaista kateutta kanssaeläjiltä.

Menestyksen kasvaessa yli äyräidensä Cheek perusti oman levy-yhtiönsä Liiga Music Oyn:n. Ensimmäinen oman yhtiön alla tuotettu Sokka irti – nimeä kantava studioalbumi myi tuplaplatinaa vuodessa. Samana vuonna 2012 Cheek osallistui Nelosella esitettyyn Vain Elämää – ohjelmaan, joka nosti suomihiphopin ja varsinkin Cheekin koko kansan suosikiksi. Juuri monipuolinen faniskaala mahdollisti mm. kaksi loppuunmyytyä jäähallikeikkaa, sekä historiankirjoihin jääneet Olympiastadionkeikat 2014.

Välivuoden 2015 aikana Cheek kirjoitti ja tuotti levynsä Alpha Omega, joka julkaistiin mysteerisen markkinointikampanjan siivittämänä 2015 loppukesästä. Alpha Omega albumin julkaisu oli siinä mielessä historiallinen, että ensimmäistä kertaa koko maailman mittakaavassa yksittäisen maan koko Spotify Top 10 –lista oli jokaista biisiä myöten yhden ainoan levyn hallussa. Tuo levy oli Alpha omega.

Syksyllä 2016 Cheek palasi juurilleen ja toteutti tiukan parin viikon klubikiertueen. Liput myytiin loppuun muutamassa minuutissa koko suomessa. Itse sain kuin sainkin pari lippua keikalle. Tästä muistona Keskisuomalaisen tekemä haastattelu kuvan kera, jossa nimi tosin oli Nenäsen Niko. Same old, same old, niin kuin Cheek kirjassaan elämäänsä usein ilmaisee.

Henkilökohtaisesti, kuten Keskisuomalaisen jutussakin Selänne 8-paidassa nokkelasti totesin, olen kuunnellut Cheekkiä ja hänen uransa kehitystä tiiviisti vuodesta 2008 Liekeissä – biisistä asti. Cheekin äijäasenne ja piittaamattomuus kaikkia stereotypioita vastaan kolahtivat yläasteen raakoina, ihmisiä lajittelevina aikoina kovaa. Voisi sanoa, etten välttämättä olisi samanlainen ennakkoluuloton ihminen ilman Cheekiä. Kukapa näitä tietää.

Cheekin pettämätön luotto omaan intuitioonsa on myös jollain tavalla juurtunut omaan elämänkatsomukseeni. Ei pie ottoo ressiä, niin kuin meillä Joroisissa on tapana sanoa. Uskon että kaikella on joku tarkoitus, ja olen huomannut että parhain päin asiat menevät silloin, kun antaa asioiden itsensä laittaa hommat takaisin ruotuun. Monien silmissä juuri tämä näyttää ulospäin jopa piittaamattomuudelta ja saamattomuudelta.

Kirjaa lukiessani mietin tärkeimpiä asioita, jotka saivat Cheekin lentoon artistirintamalla. Artistikuvan takana on vahva markkinointikoneisto. Tämän koneiston pohjan on Jare itse luonut luonteellaan ja periksi antamattomalla työllään henkilöbrändinsä luomiseksi ja ylläpitämiseksi. Macho myy, kysykää vaikka itänaapurin Putinilta.

Cheekinlaisen ilmiön luomiseksi joutuu tekemään hirvittävän määrän uhrauksia. Järjetön kannattajamäärä luo varsinkin suomenlaisessa kateusyhteiskunnassa uskomattoman määrän vihaajia. Juuri tämä vastainasettelu luo kitkaa Cheekin henkilöbrändin ja kansan välille. Kitka mahdollistaa tunnetusti liikkeen, jos oikein muistan lukion fysiikan tunneilta. Yhtä tunnetusti voidaan sanoa, että liike luo rahaa.

Myös nokkelat markkinointikikat ovat varmasti osaksi perua Jaren markkinointiopintojen takaa. Varsinkin Cheekin välivuoden 2015 paluuta vihjailevat Tv – spotit sekä Spotify -mainokset, joissa sisältönä käytettiin pelkästään Cheekin käyttämää liekeissä olevaa leijonan päätä, saivat varmasti monet antifanitkin utelijaisiksi mitä tuleman pitää. Kutkuttelevaa mainontaa on toki helppo käyttää kun kyseessä on suomen sen hetken suurin artisti. Tämä on vain yksi esimerkki kuinka käyttää valmista brändiä helposti hyväkseen sen arvoisella tavalla.

Itselleni ehkä vaikuttavin Cheek –kappale on vuonna 2014 julkaistu sinkku Äärirajoille. Olin juuri aloittamassa intin, joten sanoma oli sillä hetkellä hyvinkin ajankohtainen. Juuri kappaleen sanoma periksi antamattomuudesta auttoi jaksamaan alokaskauden tiukimmissa paikoissa. Kappaleen lyriikat koskettavat henkilökohtaisesti vielä tänäkin päivänä. ” Rohkeus ei oo sitä ettei pelota / Vaan et uskaltaa hyppää vaik ei tiedä selviikö elossa”. Säkeet kuvaavat hyvin tältä osin myös Tiimiakatemiaa ja esimerkiksi jotain vireillä olevaa projektia. ”Synnytämme rohkeita tiimiyrittäjiä” kuuluukin yleisesti tuntemamme Tiimiakatemian slogan.

Tällä hetkellä Cheek-ilmiölle ei näy loppua, saatikka haastajaa. Mielestäni on hyvä niin. Olen aina pitänyt ennakkoluulottomasta ja himpun härskistä liiketoiminnasta ja markkinoinnista, ja Cheek on tästä malliesimerkki. Tästä tullaan kuulemaan vielä pitkään, sillä en usko että kukaan pystyy lähivuosikymmenillä lähellekään saman mittakaavan toimintaan Suomessa.

Tagit: , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!