Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Aikaansaamisen taika

Kirjoitettu 19.02.21
Esseen kirjoittaja: Viivi Piispanen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Aikaansaamisen taika
Kirjan kirjoittaja: Satu Pihlaja
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Aikaansaamisen taika on Satu Pihlajan kirjoittama kirja täynnä vinkkejä asioiden aikaansaamiseen ja priorisoimiseen. Usealla on varmasti elämässään sitä ongelmaa, että tuntuu ettei asioita saa niin paljon aikaan kuin pitäisi. Esimerkit ja harjoitukset olivat isona osana kirjaa, joiden ansiosta lukeminen oli vaivatonta ja mukavaa.

Tavoitteet

Kirjassa puhuttiin hyvin paljon tavoitteista ja niiden tärkeydestä ja tämä onkin syy, miksi halusin lukea tämän kirjan. Minun on ollut aina vaikeaa asettaa itselleni tavoitteita. En oikein tiedä millainen on hyvä tavoite ja miten se tulisi asettaa, jotta se ei ole liian helposti saavutettavissa, mutta toisaalta ettei se ole liian haastavakaan. Haluaisin oppia asettamaan sellaiset tavoitteet, jotka voisivat olla mukana viikoittain arjessani. Tähän asti olen määrittänyt tavoitteet ja sen jälkeen unohtanut ne aika pian. Kuntosalin aloitettua olen oppinut asettamaan tavoitteita itselleni ja tavoitteeseen pääseminen motivoi kovasti jatkamaan. Olen myös oppinut treenaamisen kautta, että tavoitteita asettaessa tulee keksiä realistinen, mutta haastava tavoite. Ei kannata haukata liian suurta palaa, koska silloin ei tule kuin paha mieli jos epäonnistuu. Haluaisin pystyä asettamaan myös työelämään tavoitteita, jotka ovat ja pysyvät osana tekemistä.

Hyvä tavoite

Tavoitteen tulee olla innostava. Tavoitteita asettavat ihmiset ovat tehokkaampia, sillä oikeanlaiset tavoitteet antavat energiaa ja suuntaavat huomion oikeaan suuntaan. Mieli ohjaa toimimaan suunnitelman mukaisesti ja näin saat koko ajan enemmän asioita aikaan. Mitä enemmän edistät tavoitetta, sitä enemmän saat mielihyvää ja näin etenet kohti tavoitetta.

Tavoitteiden tulisi olla innostavuuden lisäksi myös mitattavia, jotta pystymme helpommin seuraamaan ollaanko tavoitteeseen päästy.

Esimerkki: ”Tavoitteenani on olla voimakas.” vs ”Tavoitteeni on nostaa 100kg penkistä.” Jälkimmäinen on huomattavasti helpompi mitata.

Meidän on tärkeämpää miettiä mitä tavoittelemme sen sijaan, että miettisimme sitä, mitä emme halua. On olemassa lähestymistavoitteita ja välttämistavoitteita. Lähestymistavoite on sävyltään positiivinen, kun taas välttämistavoite negatiivinen. Välttämistavoitteet ajavat ahdistukseen eikä näin ollen edistä tavoitteeseen pääsyä. Esimerkki lähestymistavoitteesta verrattuna välttämistavoitteeseen: ”Haluan saada rahat kasaan ja lähteä MYMmille.” vs ”En halua jäädä kotiin, kun muut lähtevät maailmalle.” Ensimmäinen innostaa hankkimaan rahaa, kun taas jälkimmäisessä on negatiivinen sävy.

Täällä Tiimiakatemialla meidän olisi hyvä tietää jokaisen tiimiläisen tavoitteet, jotta voimme antaa palautetta. Helposti mitattaviin tavoitteisiin on helpompaa puuttua, joten mitattavuus on plussaa. Palautteen vastaanottajana pysähdy kuulemaan palaute ja usko mitä kuulit. Palaute on aina palautteen antajan kokemus asiasta eli siltä hänestä tuntuu. Älä siis ala puolustelemaan, vaan ota palaute vastaan ja kiitä palautteesta.

Tavoitteista on hyötyä niin töissä kuin vapaa-ajallakin. Tavoitetta asettaessa tulee miettiä, tuleeko tavoite sinusta itsestäsi vai jostain muualta esimerkiksi TV:n mainoksen laihdutuskuurit. Ulkoa tulleet tavoitteet eivät motivoi alkuinnostusta kauempaa. Pohdi myös ovatko tavoitteesi arvojesi mukaisia.  Tavoite ei ole kuin haitaksi, jos se ei ole arvojesi mukainen.

Suuntaa keskittymisesi asioihin, joita sait aikaan äläkä niihin, joita et savuttanut. Kirjassa annettiin vinkki, joka sopii täydellisesti kirjan lukemisen sekä esseen kirjoittamisen vaikeuteen. Eli riittää, kun edistät jotakin epämiellyttävää asiaa, vaikka aluksi vain 15 minuuttia päivässä. Usein asia aloittaminen on kaikista haastavinta, mutta alkuun päästyä kirjan lukemiseen hujahtaa usein enemmän kuin se 15 minuuttia. Myös esseen kirjoittamisen vaikeuteen auttaisi se, että luot tiedoston valmiiksi, kirjoitat siihen otsikon ja vaikka muutaman ensimmäisen sanan. Siitä on paljon pienempi kynnys jatkaa, kuin että alottaisit kaiken ihan alusta. Jos sinulla on useita ärsyttäviä pikkujuttuja hoitamatta, jaa ne pitkin viikkoa kalenteriin ja palkitse itsesi, kun olet hoitanut asian pois alta.

Opin tavoitteiden asettamisen tärkeyden ja sen millaisia tavoitteiden tulisi olla. Haastavaa tavoitteiden asettaminen varmasti on myös jatkossa, mutta nyt tiedän hieman enemmän.

 

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!