Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Aikaansaamisen taika

Kirjoitettu 28.04.19
Esseen kirjoittaja: Ida-Maria Muilu
Kirjapisteet: 2
Kirja: Aikaansaamisen taika
Kirjan kirjoittaja: Satu Pihlaja
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Yksi suuri asia minkä Akatemian aikana olen oppinut, on tavoitteellisuus ja tehokkuus. Koulussa ja töissä on totuttu vain tekemään mitä pitää, asettamatta itselleen kunnolla tavoitteita ja konkreettisia steppejä kohti tavoitteiden toteutumista. Yhdessä luomme Waiston kanssa itsellemme niin vuoden, kuukauden kuin viikonkin mittaiset tavoitteet, joita käymme viikottain maanantain viikko paliksessa ja kuukausi chekissä. Näin suuret vuoden mittaiset tavoitteet voidaan palastella kuukausi tasolle ja kuukauden mittaiset tavoitteet viikko tasolle, eikä suuri vuoden takainen unelma enää tunnukaan niin kaukaiselta.

 

Miksi tavoitteita kannattaa asettaa?

Asettamalla tavoitteet …

  • saa suunnattua huomion tavoitteisiin liittyviin ajatuksiin ja toimintaan ja ohjattua huomion pois tavoitteeseen liittymättömistä asioista.
  • energisoivat ja saavat ponnistelemaan niiden eteen.
  • lisäävät sinnikkyyttä.
  • saa etsimään ja luomaan strategioita niiden saavuttamiseksi.

Lisäksi tavoitteiden tutkijoiden mukaan tavoitteiden asettaminen on yhteydessä myös onnellisuuteen, hyvinvointiin sekä moniin suorituskyvyn osa-alueisiin kuten motivaatioon sekä päättäväisyyteen.

Itse voin myös allekirjoittaa nämä asiat. Alettuani asettamaan mm. viikkotavoitteita, joita minun täytyy saada viikon aikana aikaan (liittyen esim. projekteihin, asiakashankintaan, kirjapisteisiin jne) olen pitänyt niistä kiinni ja varannut niille aikaa kalenteristani. Minua auttaa myös se, että kirjoitan ne ylös kalenteriin ja viikkopaliksissa kerromme ja dokumentoimme ne toisillemme. Silloin niistä on yhä vaikeampi luistaa.

 

Gameplan

Teimme Waiston kanssa omat ja Waiston yhteisen gameplanin Akatemian loppuajalle. Tämä oli ainakin itselle tarpeellinen työkalu, jonka tekoa olenkin kauan jo miettinyt. Gameplanissa asetimme itsellemme tavoitteen ja sivutavoitteet, mitä tai missä haluamme olla tämän vuoden jälkeen. Tämän jälkeen listasimme asiat, kuinka sinne pääsemme (projektit, verkostoitumiset jne) ja stepit eli askeleet kuinka pääsemme sinne (päivämäärät, konkreettiset teot, talous jne.). Lopuksi listasimme vielä riskit, jotka täytyy välttää tavoitteeseen pääsemiseksi. Gameplanin teko selkeytti paljon loppuaikaani Akatemialla ja myös sitä, kuinka paljon rahaa maailmanympärysmatkaa varten tulisi tehdä. Oleellista tässä vaiheessa onkin ottaa gameplanini päivittäiseen käyttöön ja päivittää sitä tarvittaessa.

 

Aloittamisen vaikeus

Isotöisissä asioissa aloittaminen on luonnollisesti vaikeinta. Itsellä tällaisia kipukynnyksiä on esimerkiksi esseiden kirjoittaminen. Olen kuitenkin löytynyt itselleni muutaman hyvän keinon pienentämään tätä kynnystä.

  1. Kokonaisuuden purkaminen osiin

Tätä teen mm. esseiden kirjoittamisten kanssa. Puran esseen kirjoittamiseen kahteen osaan. Yhtenä päivänä teen tulevasta reflektiosta mind mapin. Siihen menee kirjasta ja aiheesta riippuen noin 5-30 minuuttia, joten aloittaminen ei tunnu ¨vaikelta. Seuraavana päivänä kirjoitan esseen, joka tarvitsee enää vain kirjoittaa, kun mind map on tehty hyvin. Usein innostunkin mind mapin jälkeen kirjoittamaan koko esseen samalla rykäisyllä.

  1. Tunnin retriitti

Tunnin retriitissä keskityin vain yhteen ja samaan asiaan täysillä yhden tunnin ajan. Tämä toimi esimerkiksi rekrytointimarkkinatutkimusta tehdessä. Vastaukset kerättiin kylmiltä kontakteilta soitellen. Teimme tätä treeneissä tunnin ajan. Tunnin aikana saa hyvän tsemppauksen päälle. kuin tietää, että tätä tehdään vain tämä tunti ja sitten se on ohi. Itse saan ainakin hyvän draivin päälle koittaessani saada soitettua mahdollisimman tehokkaalla sykkeellä. Näin saan varmasti soiteltua tehokkaammin kuin soittelisi vähän pitkin päivää.

Sama sopii minulla myös esseiden kirjoittamiseen. Sovin itseni kanssa, että kirjoitan edes 30 minuuttia esseetä eteenpäin keskittymättä mihinkään muuhun. Usein pääsen tässä hyvään vauhtiin ja jatkan esseeni kirjoittamista loppuun asti.

  1. Urheilu aamuisin

Jos minulla on pitkä ja raskas päivä edessä, varsinkin, jos se sisältää paljon istumista, tykkään käydä aamuisin urheilemassa. Yleensä käyn joko salilla tai lenkillä. Näin saan päivääni energisen startin ja jaksan istua ja keskittyä tehtävään asiaan.

 

Palkitseminen

Palkitseminen on aihe mihin minun ja koko Waiston täytyy kiinnittää jatkossa enemmän huomiota. Itse sorrun liikaa siihen, että huomaan vain asiat, jotka eivät ole toteutuneet enkä juurikaan jää juhlimaan onnistumisia. Tähän pitää tulla muutos.

On erittäin tärkeää huomata pienimmätkin onnistumiset ja juhlia sekä palkita itseään niistä. Palkinto voi olla mitä vaan, mitä ei ehkä aina itselle sallisi. Minulla se voisi olla jokin ostettu asia tai vaikka sitten jotain kivaa liikuntaa kuten sulkapalloa kaverin kanssa keskelle päivää.

 

Tämä kirja selkeytti minulle paljon tavoitteiden, tehokkuuden ja palkitsemisen merkitystä. Mielestäni tavoitteellisuus ja tehokkuus on minulla suhteellisen hyvin hallussa, mutta oli mukava päästä pysähtymään ja miettimään omia metodeita, jotka ovat minulle itsellä sujuneet. Seuraavaksi voisin siirtää tavoitteellisuutta myös vapaa-aikaan kuten urheiluun. Harrastan kunnon urheilua vähintään 3 kertaa viikossa, mutta tällä hetkellä minulla ei ole kunnollista tavoitetta, millä siihen pyrin. Tavoite ja sen seuraaminen lisäisi varmasti motivaatiota myös urheilua kohtaan!

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!