Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Aivot Työssä

Kirjoitettu 28.11.19
Esseen kirjoittaja: Tom Kaskinen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Aivot työssä
Kirjan kirjoittaja: Minna Huotilainen, Katri Saarikivi
Kategoriat: 1. Oppiminen, 2. Yhteisöllisyys

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Aivot Työssä

 

 

Nappasin kirjan matkaan, koska kirjoittajat ovat hyvin koulutettuja aivotutkijoita ja pidän tieteellisestä näkökulmasta kirjoissa ainaisten selfhelp/motivaatio/havahduskirjojen seassa. Kirjassa jaetaan hyviä vinkkejä ja oppeja niin työntekijöille kuin johdollekin.

 

Mitä on oppiminen?

 

Oppiminen on tieteellisesti sitä, että aivot muuttuvat. Aivot oppivat myöskin parhaiten silloin, kun teet asioita joista olet aidosti kiinnostunut. Kirjassa on käsitelty mielenkiintoisesti erilaisten organisaatioiden toimintatapoja. Organisaatioissa joissa annetaan hyvinkin tarkat ohjeet toiminnalle opettavat vähiten. Uudet valtavat organisaatiot kuten Facebook ja Google keskittyvät työntekijöiden innovointiin hyvinkin paljon. Nämä organisaatiot antavat työntekijöilleen työaikaan sisällytettyä aikaa oikeasti vain ajatella ja innovoida uusia ratkaisuja ja palveluita. Tämän takia ne varmasti myös pysyvät jättiläisinä, koska organisaatiot muuttuvat hurjaa vauhtia koko ajan. Vanha sananlasku pitää mielestäni edelleen paikkaansa: ”Tyytyväisyys tappaa kehityksen.”

 

On hyvin tärkeä hakeutua sellaiselle alalle sellaiseen työpaikkaan missä pääset tosissaan toteuttamaan itseäsi haluamallasi tavalla. Itse olen myös huomannut, että työajat kannattaa vain pitää kurissa. Kaikki pystyvät kyllä puristamaan 12 tuntisia työpäiviä ajoittain, mutta pidemmän päälle siitä on uskomattoman paljon haittaa. Opin tänä syksynä, että raja on vedettävä johonkin. Projektini minkä parissa työskentelen on kyllä hyvinkin mielenkiintoinen ja nautin sen tuomista haasteista päivittäin, mutta liika on liikaa.

 

Esimiehen rooli nykypäivänä

 

Tämä oli mielestäni mielenkiintoinen aihe jota kirjakin käsitteli. Nykyään esimies on työpaikalla usein myös paljon huonompi tehtävässä jota hän johtaa. Tämä ei ole huono asia, vaan silloin hän osaa antaa ulkopuolista mielipidettä tiettyihin asioihin. Tehtävään pitää olla kuitenkin sen verran perehtynyt, että tietää mitä työntekijältään vaatii. Omassa projektissanikin on hauska välillä huomata kuinka ulapalla muut organisaatiossa ovat tietyistä asioista. Teen digimarkkinointia varten sisältöä, videoita ja kaikkea siitä väliltä. Itse tietäen kuinka vaativaa ja vaikeaa näiden toteuttaminen parhaimmillaan on, saattaa silti tulla pyyntöjä kuten ”hei tuli idea, voisitko tehdä nopeasti tälläisen”. En, en voi tehdä sitä nopeasti koska se ei ole mahdollista tai on, mutta se näyttää hirveältä ja ei sovi meidän brändiimme millään tavalla.

 

Olen myös itse saanut oppeja esimiestöistä projektini ohella. Saimme hakemuksen erittäin motivoituneelta hakijalta ja päätimme ottaa hänet mukaan remmiin. On kuitenkin uskomatonta, miten vaikeaa onkaan motivoida tämänlaista harjoittelijaa joka ei ole niin itseohjautuva kuin muut henkilöt organisaatiossamme.

 

Oppiminen Tiimiakatemialla

 

Oppiminen on hyvin erilaista akatemialla kun se on missä tahansa muussa korkeakoulussa koko maailmassa. Kyllä sen on tässä parin vuoden aikana huomannut, että minulle se on oikea tapa oppia ylivoimaisesti. Toivoisinkin, että samankaltaisia oppeja sovellettaisiin myös muissa korkeakouluissa. Minusta käytäntö- ja teoriaoppien yhdistäminen on kaikille paljon hyödyllisempää. Niin opiskelijalle kuin tulevaisuuden työnantajille. On aivan eri asia sanoa työhaastattelussa opiskelleensa markkinointia, kuin että on tuottanut ja pyörittänyt markkinointia yrityksille x, y ja z. Siihen sisällytettynä eniten luettuja kirjoja kuin yhdessäkään oppilaitoksessa niin paketti on mielestäni kasassa.

 

Kirja herätti minussa ehkä eniten ajatuksia kuin mikään muu lukemani kirja tällä ”kaudella”.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!