Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Akatemiasta markkinapaikalle – johtaminen ja markkinointi aikansa kuvina

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

 

Olen lukenut tätä kirjaa useaan kertaan valmistautuessani kauppatieteellisen pääsykokeisiin. Nyt päätin käydä kirjan läpi vielä uudestaan, ja pyrkiä ammentamaan vielä lisää tärkeitä asioita sen laajasta kokonaisuudesta. Kirjahan nimittäin käy läpi hyvin montaa asiakategoriaa johtamisesta markkinoinnin kilpailukeinoihin, minkä vuoksi sitä voisi kuvailla läpileikkaukseksi hyvin monesta liiketoiminnan perusasiasta.  Luonnollisesti asioihin ei voida tällöin pureutua mitenkään erikoisen syvällisesti, mutta lukija ainakin saa kirjasta suhteellisen kattavan tietopaketin.

Johtaminen ja markkinointi ovat hyvin laajoja ja vaikeita tieteenaloja. Mahdollisuuksiahan molemmissa on valita lukemattomia tapoja toimia, ja näitä tapoja on yhtä monta kuin tekijöitäkin. Johtaminen ei nykypäivänä ole lähelläkään samanlaista mitä se oli 50 vuotta, tai 20 vuottakin sitten. Johtamisen työkalut ja tavat ovat kehittyneet koko ajan ja tulevat kehittymään jatkossakin. Prosessit tuntuvat olevan päivän sana.  Prosessijohtaminen itsessään on myös laaja käsite, jonka avulla yrityksen ydintoimintoja pyritään tehostamaan, jotta tehokkuutta voidaan maksimoida. Joskus tehokkuuden maksimointi saattaa kuitenkin karata käsistä, jolloin pienelle määrälle ihmisiä jätetään useamman henkilön työt kontolleen. Muutos saa aina vastustusta, mutta itselläni on tietoa tapauksesta, missä vastustus on ollut aiheellista. Tässä tilanteessa samalla palkkauksella lisättiin käytännössä töitä, vaikka opetustunnit vähenivät. Lisätyömäärä sisällytettiin erilaisiin projekteihin, joita joutui sitten tekemään vielä opetuksen lisäksi. Käytännössä tilanne kulki väärään suuntaan, koska ajauduttiin poispäin ydinprosessista, eli opettamisesta, ja siirretiin samaa aikaa projekteihin, joissa tehtiin opiskelijoiden kannalta huomattavasti turhempia asioita. Oli organisaatio mielestäni mikä tahansa, niin sen tulisi keskittyä sen pääsisältöön, eikä lähteä rönsyilemään väärään suuntaan.

Kirjassa käsitellään pätkä myös brändin johtamista ja rakentamista. Sinällään ajankohtainen aihe sekä ihan oman tiimimme, että myös poikien vaateprojektin kannalta. Puhun tästä vielä ainakin ’’poikien’’ vaateprojektina, koska itse en ole kerennyt sille uhrata aikaa. Brändin luonti ei todellakaan ole helppoa, ja se vie aikaa, rahaa ja hermoja. Todellisuudessa maineen tai brändin rakentuminen voisi meilläkin alkaa vasta, kun olemme saaneet luotua jonkinlaisen identiteetin tiimillemme.

 

 

 

brändimap

Tällä hetkellä oman tiimimme ulosanti on hyvin kaukana mistään sellaisesta, mikä viittaisi edes identiteettiin, saati brändiin. Luonnollisesti tiimimme tulee kasvaa henkilötaitotasollakin paljon lisää, jotta pystymme oikeasti tekemään tehokkaasti töitä.  Tottakai voimme kuitenkin sanoa, vaikka emme ole ehkä siinä haluamassamme identiteetissä vielä, että meillä jonkinlainen pohjaidentiteetti on. Näytämme jollekin ulospäin. Mutta keitä meidän pitäisi olla, ja keitä me tällä hetkellä olemme? Organisaatio-identiteettimme tulee muokkautumaan sen mukana, miten uskallamme toimia. Miten haluamme erottua? Tämä tulee luonnollisesti viemään vielä paljon aikaa, mutta voimme löytää oman identiteettimme vain tekemällä ja kokeilemalla erilaisia asioita. Siitä itse brändin luomiseen olisi vielä hyvin pitkä matka.

Asiakkaiden käyttäytymistä B2B-markkinoilla pitäisi olla helppoa lukea, niin on sanottu. Ei pidä mielestäni paikkaansa. Vaikka yrityksen ostopäätösprosessi toimii periaatteessa samalla tavalla kuin kuluttajankin, niin aikasykli ainakin on huomattavasti pidempi, varsinkin jos kyseessä on iso investointi. Luonnollisesti kuluttajillakin isojen päätösten teko vie aikaa, mutta heillä ei ole organisaatiota, jonka läpi päätöstä pitäisi kierrättää. Vaikka yrityksillä resurssit olisivat suuremmat, valitettavasti päätöksenteko on hitaampaa. Sen on usein joutunut jo itse huomaamaan akatemian aikana: vastausta on pyydetty inhimillisen lyhyen ajan kuluessa, mutta sitä vain ei kuulu. Toimintaketjun nopeus ei siis ole yhtä intensiivistä kuin vaikkapa kuluttajalla kaupassa. Tästä päästäänkin yhteen polttavaan asiaan koskien meidänkin tiimiämme: koska on tiedossa, että yritysten päätösprosessi on pitkä, toisin sanoen se tarkoittaa sitä, että tehdystä projektista raha tulee pitkän ajan päästä. Tästä päästäänkin rahoitustarpeeseen: projekteja tulee sen takia olla paljon käynnissä ja suunnitteilla, että raha ei pääse loppumaan kassasta. Esimerkkinä nyt Expomarkin projekti NEF:n tiimoilta. Aloittelimme projektia syyskuun lopussa. Rahat tullaan saamaan luultavasti joulu-tammikuun vaihteessa. Aloituksesta maksuun menee siis luultavasti ainakin kolme täyttä kuukautta. Tämän takia vauhti pitää olla päällä koko ajan.

Haluan tässä esseessä jollain tasolla käydä läpi myös markkinointimixin. Useat pitävät sitä jo vanhentuneena, ainakin 4-P-versiota. Siitä on luotukin sittemmin asiakaslähtöisempi 4C-malli ja laajennettu 7P-malli. Mutta mitä meidän tiimimme saa irti tuotteesta, hinnasta, saatavuudesta ja markkinointiviestinnästä, tai enemmänkin, mitä meidän pitäisi näistä ymmärtää, jotta voimme tehdä mahdollisimman paljon kauppaa ja luoda hyviä asiakassuhteita? Käytän esimerkkinä nyt tässä tapauksessa Teeleidiä. Soitan yritykseen, esimerkiksi henkilöstöjohtajalle. Mitä minä yritän hänelle perustella? Kerron pikaisesti hänelle mistä on kyse, ja pyytäisin melkein tapaamisaikaa. Tuotteesta pitäisi saada kustomoitua sellainen paketti, että se olisi helppo antaa lahjaksi työntekijöille, esim. teesihti, teepussi ja teekuppi. Ydintuotteen ympärille tulisi siis kehittää muutakin mielikuvaa ja lisätuotetta, jotta asiakas kokee enemmän arvoa. Tällä lisäarvolla on taas helpompi perustella asiakkaalle tuotteen hintaa. Tekisin myös teen jakelun asiakkaalle helpoksi: kustomoidut paketit toimitettaisiin suoraan heidän haluamaansa paikkaan. Tehtäisiin hommasta helppoa ja kivaa asiakkaalle. Myytyään tuotteen voi hyvillä mielin todeta asiakkaalle, että tämä oli sinun osaltasi tässä, hoidamme lopun puolestasi. Ja kas näin, tulin luoneeksi tähän asiakaspolun teen ostajalle. (Pelkistetyn tosin. Jossain kohdissa voisi vaatia useamman tapaamisen, mutta jotenkin näin näkisin tämän ympyrän pyörivän.)  Eli tavallaan 4P-mallia saa pyöriteltyä tapaukseen kuin tapaukseen johonkin muotoon. Luonnollisesti palvelupolkujen ja muiden mallinnuksien luonnista ei myöskään ole haittaa. Mutta nämä luovat hyvää pohjaa ajattelulle siitä, miten lopullinen kaupanteko toimii.

Akatemiasta markkinapaikalle tarjoaa kokonaisuutena mielestäni laajan läpileikkauksen markkinoinnista ja johtamisesta. Oma tiimimme ei saa ehkä niinkään hyötyä byrokratian ihannemallista tai hallinnollisen koulukunnan tyylistä, mutta enemmän ammennettavaa onkin juuri markkinointiajattelun ja strategisen suunnittelun puolella. PESTE- ja SWOT-analyysit ovat esimerkiksi hyvä tapa tutkia ja arvioida luotavan palvelun tai tuotteen tilannetta. Projektin vahvuuksien, heikkouksien, mahdollisuuksien ja uhkien arviointi on mielestäni melko tärkeää, koska niiden avulla pystytään luomaan hyvä kokonaiskuva toteutettavan asian tilanteesta. Näitä ei ole pakko hyödyntää aina suoraan juuri kyseisellä tavalla, mutta myös PESTE:n elementtejä tulee miettiä. PESTE antaa uusia näkökulmia siihen, kuinka esim. yleiset taloudelliset ja ympäristölliset tekijät voivat vaikuttaa projektin läpivientiin. Asioilla kun tunnetusti on monia erilaisia puolia ja vaikutuksia, esimerkkinä menkkafestarit. Se voi kuulostaa hienolta idealta ilmaan heitettynä, mutta kun asiaa rupeaa todella analysoimaan, sieltä nousee esiin aivan uusia puolia, jotka tulee ottaa huomioon projektia eteenpäin viedessä. Toisin sanoen työkalut ja näkökulmat antavat hyviä tietopohjia tulevaisuutta varten. Näistä voimme aina kaivaa apuvälineitä, jos tuntuu, että projektin suunnittelu ei muuten etene. Akatemiasta markkinapaikalle on siis hyvä informaatiopohja johtamis-, markkinointi- ja strategia-ajatteluun.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!