Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Aki Hintsa – Voittamisen anatomia

Kirjoitettu 07.02.19
Esseen kirjoittaja: Jussi Nieminen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Voittamisen Anatomia
Kirjan kirjoittaja: Aki Hintsa
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Valitsin Hintsan kirjan luettavakseni ilman mitään suurempaa syytä, sillä se nyt sattui olemaan äänikirjana BookBeatissa. Mitään ennakkoluuloja tai toivoja ei siis kirjasta ollut, ennen aloittamista. Tämä tavallaan antoi mukavan alun kuuntelemiselle, sillä kaikki sisältö mitä kirjassa tuli, tuli yllätyksenä.

Hintsan opetus kulminoituu ihmisen coreen, eli kolmeen pääkysymykseen, jotka ovat Hintsan mielestä avain ihmisen kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Näistä kysymyksistä päästään sitten yksittäisiin eri osa-alueisiin joihin kuuluvat esim. uni, ruokavalio, treeni yms. Nämä kolme pääkysymystä ovat:

Tiedätkö, kuka olet? Tiedätkö, mitä haluat? Hallitsetko omaa elämääsi?

Näiden pääkysymysten tarkoituksena on avata tarkasti millainen olet ihmisenä ja millaisista taustoista olet kehittynyt. Nämä kysymykset on syytä ottaa tosissaan, sillä Hintsan mielestä täysivaltaista hyvinvointia on vaikea saavuttaa, jos ei ensin tunne itseään ja tarkoitusperiään perin pohjimmaisesti.

Huomaan tässä selkeää samankaltaisuutta tiimiakatemialla käytetystä oppimissopimuksesta, jossa tarkoituksena on tutkiskella niin tavoitteitaan kuin osaamistaan, mutta käydä myös läpi syitä ja seurauksia miten sinusta on kehittynyt juuri senlainen kuin olet nyt. Tämän vuoksi minun on helppo samaistua Hintsan mielipiteeseen näiden olevan tärkeitä kysymyksiä, sillä oppimissopimusta miettiessäni koin monia ”ahaa elämyksiä” ja olen nähnyt kuinka oppimissopimuksen asiat ovat auttaneet tiimikavereitani selventämään tavoitteitaan ja miettimään persoonaansa uudelleen. Se, että nämä kysymykset olisivat avain voittamisen anatomiaan tai kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin, en osaa sanoa, mutta jokaiselle varmasti pieni itsetutkistelu tekee hyvää.

Hintsan mukaan näihin kysymyksiin täytyisi vastata mahdollisimman syväluotaavasti ja näitä kannattaa kysyä myös ystäviltä, sekä sukulaisilta. Tämä auttaa selventämään omia ajatuksia ja saattaa jopa saada sinut näkemään uusia puolia itsestäsi. Kysymyksiin myös täytyy palata aika-ajoin takaisin ja tutkia onko mikään muuttunut.

Kolmesta pääkysymyksestä päästään yksittäisiin osa-alueisiin, joihin kuuluu esim. uni, treenaaminen, henkinen energia ja ruokavalio. Jos nämä alueet ovat kunnossa on tukipilarit ja pohja parempaan elämään valmiina. Hintsa linjaa kirjassaa, että nukkuessasi 6 tuntia yössä kahden viikon ajan suorituskykysi putoaa samalle tasolle, kuin olisit ollut vuorokauden nukkumatta.

Olen itse tutustunut ja ollut kiinnostunut näistä em. asioista. Varsinkin ruokavalion ja unen vaikutuksiin olen tutustunut enemmän, ja voin yhtyä Hintsan mielipiteeseen niiden olevan todella tärkeitä jaksamisen osa-alueita. Unen tärkeyden huomaa monesti vasta sitten, kun on ollut pidempään huonolla unella ja esimerkiksi loman myötä pääsee rytmiin, jossa joka yö nukuttuja tunteja tulee enemmän kuin 7. Yleinen vireystaso nousee ja huomaa, kuinka kärsivällisyys on paljon paremmalla tasolla. Sama asia ravinnon kanssa, kun lopettaa nopeiden hiilareiden (lue. Sokeri) käytön ei kroppaa eikä mieltä rasita nopeat verensokerin vaihtelut ja insuliinipiikit. Mieliala pysyy vakaana pitkin päivää.

Kirja oli helppo kuunnella ja aika-ajoin jopa viihdyttävä. Kirjassa käytiin läpi Hintsan elämänkertaa ja kokonaisvaltaisen elämänhallinnan teorioita. Mielestäni elämänkertaa olisi voinut kertoa hieman nopeammin ja keskittyä ns. teoriaosuuteen kirjassa, jolloin kokonaisuus olisi pysynyt yhtenäisempänä. Takakannen luettuani kuvittelin, että kirjassa olisi painauduttu enemmän moottoriurheiluun ja nimenomaan formuloihin, mutta ilokseni huomasin, ettei sisältö juurikaan koostunu formuloista vaan kuljettajien valmentamisesta.