Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

En oikeastaan tiennyt, mitä odottaa kirjalta, kun sitä lähdin lukemaan. Paljon olin kuullut puhuttavan Aki Hintsan kirjasta, että se on lukemisen arvoinen ja sisältää paljon arvokasta tietoa, mutta siltikään ajatus kirjan lukemisesta ei hirveästi sytyttänyt. Tähän tuli muutos, kun Partanen jakoi kirjalistan johtamisen koulutusohjelmaansa varten, joka piti sisällään Aki Hintsan Voittamisen anatomian. Tämän nähtyäni tartuin tuumasta toimeen ja hommasin käsiini kyseisen opuksen ja lähdin lukemaan vailla sen suurempaa käsitystä kuka Aki Hintsa edes on vaikka olin hänestä kuullut niitä ja näitä. Kirja yllätti erittäin positiivisesti ja on varmasti yksi parhaista, ellei paras ’’opettavaisista kirjoista’’ mitä olen tähän mennessä saanut luettua. Nyt haluankin lähteä avaamaan kirjan oppeja ja koppeja mitä siitä sain.

Menestyksen ympyrä, menestys on hyvinvoinnin sivutuote

Hintsa visioi ympyränsä lääketieteeseen perustuen, ja halusi mallistaan sellaisen, joka pystyy ennaltaehkäisemään mahdollisia sairauksia. Sen tarkoituksena on lisätä hyvinvointia, elämäniloa ja energiaa. Mallissa on iso kokonaistavoite, hyvinvointi, joka pilkottiin kuuteen pienempään osaan.

  1. Yleinen terveys
  2. Biomekaniikka
  3. Fyysinen aktiivisuus
  4. Ravinto
  5. Lepo
  6. Henkinen energia

 

Tarkoituksena, että jos jokainen osa-alue on riittävällä tasolla, ihmisen hyvinvointi lisääntyy, mutta jos joku näistä kohdista laahaa perässä, niin yleinen hyvinvointi kärsii ja pyörä lakkaa pyörimästä.

Tämän mallin nähtyäni, rupesin pohtimaan omaa elämääni Hintsan filosofian mukaan, että pyöriikö oma pyöräni. Vastaus on ei, ravinto, lepo ja henkinen energia ei ole riittävällä tasolla pyörän pyörittämiseksi. Syön kohtuullisen terveellisesti, mutta liian usein saatan jättää esimerkiksi aamupalan tai iltapalan syömättä ja ruokailujen välillä saattaa mennä helposti esimerkiksi 6-7 tuntia. Tämä vaikuttaa suoraan esimerkiksi fyysiseen aktiivisuuteen, huonot ruokailutottumukset saa tuntemaan olonsa väsyneeksi, salille lähteminen voi tuntua haastavalta, kun olo on niin väsynyt ja salilla treenamisesta ei meinaa tulla mitään. Ja kun fyysinen aktiivisuus laskee, se vaikuttaa suoraan yleiseen hyvinvointiin ja biomekaniikkaan. Pointtina on se, että kaikki osa-alueet vaikuttavat toisiinsa, jos yhtä laiminlyö. Oli silmiä avaavaa, ymmärtää miten malli käytännössä toimii ja se että mitään kohtaa ei saa unohtaa, jos haluaa voida hyvin. Hintsa on soveltanut tätä mallia jokaiseen potilaaseen, keitä kirjassa käsitellään ja oli hienoa lukea kuinka esimerkiksi kyseinen mallin soveltaminen käytäntöön arjessa on pystynyt poistamaan esimerkiksi kroonisen selkäkivun eräältä potilaalta, kun muut lääkärit olisivat suositelleet leikkausta ja kipulääkkeittä.

Nuo kuusi kohtaa määrittävät ympyrän ulkokehän, sisäkehällä on sitoutuminen ja ympyrän keskellä, on ydin eli Core. Hintsa oli pitkään yrittänyt pohtia ja tiivistää sitä perustaa minkä pohjalle Etiopialainen kestävyysjuoksija Haile Gebrselassie oli luonut oman menestyneen juoksijan uransa. Pikkuhiljaa Hintsa sai tiivistettyä sen sanaan ydin eli core. Hintsa sen avulla määritteli ihmisen minuutta, eräänlaista henkistä profiilia. Oman ytimen tunteminen tarkoittaa Hintsan ajattelutavassa itsensä, tavoitteidensa ja motiiviensa perinpohjaista tuntemista. Ytimen hahmottaminen helpottaa päätösten tekemistä, ja se on myös motivaation alkulähde. Ydin muodostuu kolmesta yksinkertaisen kysymyksen vastauksesta.

  1. Tiedätkö, kuka olet?
  2. Tiedätkö, mitä haluat?
  3. Hallitsetko omaa elämääsi?

Ensimmäisen kysymyksen on tarkoitus hahmottaa ihmisen identiteetti. Toisella halutaan löytää oman elämän tarkoitus ja Hintsa on keskusteluissaan hyödyntänyt muutamaa auttavaa kysymystä: Oletko tyytyväinen siihen, mihin käytät aikasi? Ovatko tavoitteesi pysyviä, vai vaihtuvatko ne usein? Vaikuttavatko muiden ihmisten päätökset ja valinnat voimakkaasti omiisi? Tiedätkö mikä on seuraava askel elämässäsi? Kolmas puolestaan selvittää sitä, että onko olemassa esteitä haluamallesi elämälle.

Kun luin kirjaa ja pääsin kohtaan, jossa ruvettiin kertomaan Coresta, eli siitä ytimestä mihin hyvinvointi Hintsan mukaan perustuu, halusin lähteä pohtimaan omaa ydintäni ja järkytyksekseni huomasin, että siitä löytyy suuria puutteita. Tiedän suurin piirtein kuka olen, tiedän omat arvoni, tiedän, millainen olen ihmisenä ja kuinka toimin erilaisissa tilanteissa, mutta en todellakaan tiedä mitä haluan. Minulla tällä hetkellä ei ole oikein mitään suuria tavoitteita, ja vastaankin tämänkaltaisiin kysymyksiin yleensä onnellisuuden, se on liian ympäripyöreä vastaus eikä kerro yhtikäs mitään, vaikka onkin osuva tällaiselle hetkessä ja fiiliksen mukana elävälle äijälle. En myöskään tiedä mikä on seuraava askel elämässäni, esimerkiksi mitä teen Akatemian jälkeen. Siihen minä haluan löytää jonkinlaisen vastauksen mahdollisimman pian. Olisi ollut hienoa päästä kirjoittamaan tähän reflektioon, omasta corestani hyvin yksityiskohtaisesti, mutta valitettavasti se vaati minun kohdallani vielä hurjan määrän itsensä tutkiskelua ja pohdintoja, antaakseni tarkan kuvauksen omasta corestani.

Hintsa on soveltanut omassa mallissaan paljon LFA:ta, eli loogista viitekehyksen mallia, joka kehitettiin erityisesti projektien hallintaan. LFA:n ajatuksena on pilkkoa projekti pienempiin osatavoitteisiin ja laatia jokaiselle osatavoitteelle oma toimintasuunnitelma. Näin on helpompi päästä sinne suurempaan tavoitteeseen pienien osatavoitteiden kautta. Hintsa näkee siis, että on tärkeää jakaa suuri tavoite hyvinvointi, pienempiin osatavoitteisiin, minkä kautta jokaisen on helpompi noudattaa menestyksen ympyrää. Esimerkiksi ruokavalion ei tarvitse muuttua radikaalisti noudattamaan, vaikka huippu-urheilijan ruokavaliota. Ei tietenkään, se ei sovi kaikille ja tähän Hintsa ei esimerkiksi ketään kannustanut, pikemminkin päinvastoin. Pienempiä osatavoitteita voi olla esimerkiksi säännöllinen ruokailurytmi, nopeiden hiilihydraattien vähentäminen, sokerin vähentäminen tai vaikkapa kasvisten, kalan ja kanan lisääminen ruokavalioon. Näihin tavoitteisiin on paljon helpompi jokaisen päästä ja sitä juuri Hintsa halusi tuoda esille omassa mallissaan esille. Jokainen ympyrän kuudesta kohdasta on helppoa pilkkoa pienempiin osatavoitteisiin ja sitä kautta on helpompaa lähteä kohti sitä suurta tavoitetta, hyvinvointia. Suuren muutoksen ei tarvitse tapahtua heti, on helpompaa lähteä tekemään ensiksi pieniä muutoksia, jonka jälkeen pystyy näkemään niiden tuomat muutokset omassa elämässään. Minä ainakin tiedän ensimmäisen osatavoitteen itselleni, haluan selvittää mitä haluan elämältäni. Aion myös ottaa Hintsan menestyksen ympyrän jokapäiväiseen elämääni, sillä koen että se on juuri sitä mitä tällä hetkellä tarvitsen.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!