Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Älä keskeytä mua!- Markkinointi sosiaalisessa mediassa

Kirjoitettu 18.09.16
Esseen kirjoittaja: Stiina Lampinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Älä Keskeytä Mua!- Markkinointi Sosiaalisessa Mediassa
Kirjan kirjoittaja: Teemu Korpi
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Teemu Korven kirja ”Älä keskeytä mua!” kertoo siitä, miten sosiaalinen media toimii markkinointikanavana. Saimme Ellan kanssa kirjasta konkreettisia vinkkejä siihen, miten somea kannattaa hyödyntää markkinoinnissa, ja miten siellä kannattaa käyttäytyä. Markkinointimahdollisuuksia ja kanavia somesta löytyy pilvin pimein, mutta itse koemme Facebookin tällä hetkellä lähimmäksi ja meille ominaisimmaksi kanavaksi, josta meillä löytyykin jo kokemusta ennestään.

Facebook-markkinointi on nykyään tehty todella simppelin kuuloiseksi. Siellä mainoksia voi kohdentaa tietylle kohderyhmälle todella tarkasti kohdehenkilön iän, asuinpaikan ja kiinnostuksen kohteiden mukaan. Erottautuminen Facebookissa ei kuitenkaan ole niin helppoa, miltä se kuulostaa. Kilpailijoita on niin paljon, että asiakkaiden kiinnostuksen herättäminen vaatii jotakin todella uutta ja erilaista.

Facebook- markkinoinnissa on tärkeää saada ihmiset vuorovaikutukseen yrityksen kanssa. Osallistaminen herättää aina enemmän kiinnostusta kuin yksisuuntainen asioiden tiedottaminen. Kun asiakas tuntee saavansa vaikuttaa yrityksen tuotteeseen tai palveluun, hänen ostamiskynnyksensä madaltuu. Facebookissa jos jossain ihmiset haluavat jakaa asioita itsestään: kuvia, videoita ja mielipiteitä. Tämän olemme huomanneet Real Snacksin somemarkkinointia tehdessä Facebookissa.

Olemme kesän aikana tehneet sinne Sipsisankareiden Rapeita kesäkisoja, joihin jokaiseen osallistuminen vaatii tykkäyksen lisäksi käyttäjää myös kommentoimaan tai jakamaan oman kuvansa. Esimerkkinä: Rapea Kesämesta-kisa, jossa jokaisen osallistujan täytyi kommentoida paikka, jossa mieluiten nauttisi Real Snacksin sipsejä. Kommentteja tuli hetkessä satoja, ja huomasimmekin kuinka suuri halu ja tarve ihmisillä on päästä kertomaan omia asioitaan ja kokemuksiaan eteenpäin. Moni innostui kertomaan juttua enemmänkin, kuin vain vastauksen verran. Tässä kisassa osallistuminen oli yksinkertaista, ja kommentointi todella helppoa.

Toisessa kisassa (Rapea Kesänassu-kisa) piti liittää hassu- selfie kommenttikenttään. Tähän kisaan tuli huomattavasti vähemmän julkaisuja, sillä vaivannäkö oli paljon suurempi. Osallistavaa julkaisua tehdessä onkin hyvä ottaa huomioon, että osallistuminen on tehty asiakkaalle mahdollisimman simppeliksi ja nopeaksi. Ei myöskään kannata pyytää asiakasta tekemään liian montaa asiaa osallistumisen eteen.

Somessa on tärkeää päästä lähelle asiakasta ja keskustella heidän kanssaan. Edellä mainituissa kisoissa olisimme voineet toimia entistä paremmin, ja vastata joka ikiseen kommenttiin, mitä saimme kisapostauksiimme. Tällöin asiakkaille olisi varmasti tullut huomioidumpi olo, ja olisimme saaneet heidät sitoutettua entistä paremmin.

Tästä pääsemmekin siihen, että Facebook on myös erittäin tärkeä asiakaspalvelukanava. Nykypäivänä ihmiset odottavat entistä parempaa ja nopeampaa palvelua. Facebookissa onkin siis oltava valppaana, ja palvella sitä kautta tulevat yhteydenotot mahdollisimman sujuvasti. Yritysten Facebook-sivuilta näkyykin nykyisin yrityksen keskimääräinen vastausaika julkisena. On myös tärkeää vastata yhteydenottoihin mahdollisimman selkeästi ja kattavasti, eikä esimerkiksi ohjata katsomaan tietoa nettisivuilta. Palvelu on tehtävä asiakkaalle mahdollisimman helposti.

Millainen on hyvä julkaisu?

Hyvän Facebook- julkaisuiden on tärkeää osallistavuuden lisäksi olla selkeä, kiinnostava ja persoonallinen. Ei siis kannata turhaan yrittää käyttää liian monimutkaista ja hienoa kieltä, vaan asia kannattaa aina tuoda ilmi niin, että tyhmempikin sen ymmärtää. Monet asiat saattavat tuntua omasta mielestä itsestäänselvyydeltä, mutta asiakkaalle ne eivät välttämättä ole sitä. Siksi Facebookiin postatessa pitää pyrkiä olemaan mahdollisimman selkeä, ja mennä suoraan asiaan ilman sen turhempia lätinöitä.

Kiinnostavuutta julkaisuihin saa ehdottomasti hyvillä ja laadukkailla kuvilla. Kun mietimme itseämme selaillessa Facebookkia, niin kiinnitämme paljon enemmän huomiota postauksiin, missä on mukana kuvia, kuin vain sellaisiin, mitkä ovat täynnä tekstiä. Oman persoonan esiintuominen kannattaa myös aina, sillä tällöin asiakas pääsee taas entistä lähemmäksi yritystä. Esimerkiksi minä (Ella) koen luontaiseksi käyttää Facebook- julkaisuissa omaa murrettani ja hieman normaalista poikkeavia, mutta silti ymmärrettäviä adjektiiveja (huisi, hassunhauska, mahti jne.). Nämä tuovat heti tekstiin lisää eloa ja rentoutta. Olenkin saanut tämän ansiosta esimerkiksi Ainolan Facebook- postauksista positiivista palautetta. Tärkeintä on kuitenkin se, että julkaisu on ajankohtainen ja hyödyttää asiakasta jollain tavalla.

Meidän mielestämme oivallisia ja hauskoja julkaisuja tekee esimerkiksi KARHU. Ne ovat todella simppeleitä, mutta niihin on lähes aina huomioitu jokin ajankohtainen asia. Esimerkiksi olympialaisten aikaan heillä oli laadukas kuva Karhu- kaljoista saunanpenkillä, tekstinä ”Penkkirurheilujuoma.” Nerokasta.

 

Aina Facebook-markkinointia tehdessäni olen huomannut, että siinäkin suunnitteluun kannattaa käyttää enemmän aikaa kun itse toteuttamiseen. Julkaisut, joissa kulkee jokin tarina, joissa on laadukas, hyvä kuva tai hauska video, ovat aina suositumpia kuin hetken mielijohteesta tehdyt julkaisut. Totta kai joskus on kiva jakaa vaikkapa hauskoja tilannekuvia, mutta koko somemarkkinointi ei saa perustua niihin, ainakaan Facebookissa. Tavoitteena on kuitenkin aina saada käyttäjät ja seuraajat tuottamaan itse sisältöä, ja sen aikaansaamiseksi vaaditaan hulluuden lisäksi myös suunnittelua.

 

Näiden kokemusten ja tämän kirjan perusteella voin seuraavassa somemarkkinointi- projektissa olla taas hitusen verran viisaampi, ja nokkelampi. Tärkein oppi, mikä näiden ajatusten pohjalta syntyi, on seuraava:

Vaikka sinun mielestäsi Facebook- markkinointisi olisi mahtavaa ja hauskaa, kannattaa aina pysähtyä hetkeksi pohtimaan, onko se sitä myös asiakkaasi mielestä?

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!