Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Älä yritä

Kirjoitettu 09.04.18
Esseen kirjoittaja: Lotta Paakkinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Älä yritä
Kirjan kirjoittaja: Janne Jääskeläinen
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Ihmiset haluavat kertoa tarinoita onnistumisista ja hyvistä hetkistä. Tarinat missä itse pääsee loistamaan oman ahkeruutensa, älykkyytensä tai menestyksen takia ovat mukavaa kerrottavaa. Heikot hetket ja vastoinkäymiset harvemmin nousevat samalla tavalla esille. Kuka haluaisi muistella epäonnistumisia ja keskittyä negatiiviseen. Tämän takia yrittäjyydestä annetaan usein turhan ruusuinen kuva. Todellisuudessa yrittäminen on raskas taival täynnä kiirettä, stressiä, pelkoa ja kyyneleitä. Vain harva yritys selviää ensimmäisestä kolmesta vuodesta.

 

Tiimiakatemialla yksi tärkeä oppimisen muoto on epäonnistumisten kautta oppiminen. Aina ei tarvitse oppia omien epäonnistumisten kautta (vaikka se on varmasti tehokkain tapa), vaan voit ottaa opiksesi myös muiden epäonnistumisista. Janne Jääskeläisen kirja Älä yritä! Tätä sinulle ei kerrota yrittämisestä on täydellinen kirja siihen. Tavanomaisten menestystarinoiden ja neuvot parempaan elämään kirjojen sijaan, Jääskeläinen on kirjannut ylös omia epäonnistumisiaan ja sen mitä on niistä oppinut.

 

  1. Yrityksen tarkoituksena on tehdä rahaa juuri sinulle. Jos näin ei ole, teet hyväntekeväisyyttä.
  2. Älä palkkaa mulkvisteja, älä ole mulkvisti äläkä tee töitä mulkvisteille.
  3. Kassavirta on kuningas.
  4. Kaikki paitsi myynti ja markkinointi voi odottaa.
  5. Katso kohta 1.

 

Asiakas, myynti ja markkinointi

Pidän Jääskeläisen tavasta painottaa asiakkaan arvoa, sekä markkinoinnin ja myynnin merkitystä. Tiimiakatemialla on opittu se, että asiakas on aina ykkönen. Raha tulee asiakkaalta ja ilman asiakasta ei ole yritystä. Muistan aiemmin lukeneeni myös kommentin, että aloittaessa yritystä, kaikki muu voi odottaa paitsi myynti ja markkinointi. Olen täysin samaa mieltä asiasta, sillä ilman myyntiä ja markkinointia yritys ei tavoita asiakasta ja ilman asiakasta, ei ole yritystä.

 

Lähestulkoon jokainen tiimiyrittäjä tekee kuitenkin samat virheet. Projektia aloittaessa keskitytään hyvin epäolennaisiin asioihin, pidetään monen monta palaveria missä päätetään sen hetkiseen tilanteeseen nähden täysin turhia asioita. Puhutaan arvoista ja etiikasta, vaikka ei ole vielä ainuttakaan asiakasta tai edes tietoa siitä, voiko projekti ottaa tuulta alleen. Valmentajien neuvot ja ohjeet “menkää asiakkaisiin” kaikuu kuuroille korville, ja projektiryhmä saattaa jopa aidosti kokea, ettei siihen ole aikaa, koska palaverit ym. suunnittelu vie niin paljon aikaa.  

 

Yrityksen myynti tulee kahdesta eri lähteestä. Myynti uusille asiakkaille vaatii enemmän myyntityötä, sillä asiakkaalla ei ole kokemusta yrityksesi tuotteesta. Toimitusjohtajan tulisi pienissä yrityksissä pitää uusille asiakkaille myynti omissa käsissään, sillä se on haastavaa mutta äärimmäisen tärkeä osa yrityksen menestykseen. Vanhoille asiakkaille myynti onnistuu kaikilta, sillä asiakas tuntee jo tuotteen.

 

Yrityksen tärkein resurssi

“Yritys on alkuvaiheessa niin heikko kukkanen, että se ei selviydy ilman jatkuvaa huolenpitoa, välittämistä ja vaivannäköä”. Alkuvaiheessa yritys ja yrittäjä ovat käytännössä sama asia. Ja tämän takia yrityksen tärkein resurssi on yrityksen perustaja. Kaikki on alussa hyvin sekavaa, ja yrittäjä joutuu tekemään todella paljon töitä polkaistakseen yrityksen käyntiin. Jottei burnout iske, on yrittäjän otettava prioriteetiksi oma fyysinen, henkinen ja sielullinen hyvinvointi. Kun yritys on jo pidemmällä, tulee sen toiminta järjestää niin, ettei yritys kaadu yhden ihmisen takia. Mutta alussa kaikki on kiinni yrittäjästä. Burnouttiin sairastuminen yrityksen alussa koituu tällöin sen kohtaloksi.

 

Perhe on vähintäänkin tärkeä, jos ei tärkein asia. Monella yrittäjällä on vaikeuksia perheen ja yrityksen yhdistämiseen. Yrittäjä haluaa panostaa yritykseen ja painaa pitkää päivää sen eteen. Menestyminen on kuitenkin epävarmaa, mutta menetetty aika perheen kanssa on varmaa. Ja tätä menetettyä aikaa ei saa takaisin. iso virhe, minkä yrittäjät tekee, on se että he yrittävät pitää perheen ja yrityksen erillään. Lapsia ei valisteta yrityksen pyörittämisen saloista ja vastuista, koska podetaan jo valmiiksi huonoa omaatuntoa siitä, miten paljon yritys vie aikaa. Jos lapsia ei oteta mukaan myös yritysmaailmaan, niin he todella jäävät jostain paitsi. Tuntemus siitä, ettei kuuluu täysin vanhemman elämään vahvistuu ja lapsi saattaa nähdä asian niin, että vanhempi välittää enemmän yrityksestä kuin lapsesta.

Lapsi ei voi ymmärtää pitkiä työpäiviä ja yrityksen pyörittämiseen liittyviä vastuita, jos niitä ei selitetä hänelle. Lapsen on hyvä nähdä yrittäjyys rehellisesti. Välillä joutuu tekemään pitkää päivää ja unettomia öitä, mutta vastakohtina voi olla hieno lomamatka tms. Ystävilläni, joilla on yrittäjävanhemmat, on paljon muistoja vanhempiensa kivijalkamyymälöissä leikkimisestä, hommista joita vanhemmat antoivat heille ja ikimuistoisista asiakaskohtaamisista lapsen näkökulmasta. Yrittäjävanhemmat ei ole huono juttu lapsille, jos lapsi kokee olevansa mukana yrityksessä.

 

Olen itse sitä mieltä, että yrittäjyydessä hankalin asia on aika. En ole koskaan pohtinut aikaa yhtä paljon, kuin viimeisten neljän vuoden aikana. On hirveästi hommaa, ajan tulee riittää kaikkien asioiden hoitamiseen, mutta pitää muistaa myös vapaa-aika ja sen pyhittäminen. Työaika on myös hyvin vaikea asia, sillä vaikka jonkin asian tekemiseen kuluisi tunti aikaa, pitää ottaa huomioon myös kaikki aikasyöpöt, mitä tulee vastaan työssä. Toisinsanoen, ei riitä, että päätät tekeväsi seuraavat kuusi tuntia vain yhtä asiaa, sillä muut eivät tiedä päätöksestäsi (ja vaikka tietäisivätkin, sillä ei ole väliä) ja tulevat keskeyttämään työsi. Puhelinmyyjä soittaa, facebookkiin on tullut viesti tai työkaveri haluaa vaihtaa muutaman sanan. Vaikka keskeytys olisi pieni, se on silti keskeytys ja joudut aloittamaan ns. alusta. Mitä monimutkaisempi työ, sitä haitallisempia ovat keskeytykset. Flow-tilaan pääseminen on tällöin hyvin hankalaa. Jotta voit saada aikaiseksi enemmän, tulee sinun suojella omaa aikaasi ja energiaasi hyvin mustasukkaisesti. Kun oppii tunnistamaan omat aikasyöpöt, pystyy myös varautumaan tilanteisiin ennen kuin ne syntyvät.

 

Muuttuvassa maailmassa meidän ei tule unohtaa oppimisen merkitystä. 9 vuoden pakkokoulun jälkeen, ajatus oppimisesta saattaa synnyttää negatiivisia tunteita. Peruskoulun jälkeen oppiminen muuttuu kuitenkin sen verran radikaalisti, että negatiiviset tunteet kannattaa heittää roskiin saman tien. Kun saat itse valita mitä haluat oppia, motivaatio opiskelua kohtaan kasvaa. Oppimisen merkitys korostuu, kun opiskelet konkreettisesti tulevaisuuden ammattiasi varten. Oppimista ei saa kuitenkaan jättää ammattikorkeakouluun tai yliopistoon, vaan sitä pitää jatkaa koko elämän ajan. Työelämään siirtyessä moni jättää oppimisen siihen. Jääskeläisen mukaan tästä aiheutuu yhteiskunnan työvoiman suurjako. Ne jotka jatkavat oppimista, pääsevät pitkälle. Ne jotka eivät jatka, jäävät yrityksen korporaatiossa alempiin kerroksiin. Kun unohtaa yläasteella selkärankaan hankitut ajatukset oppimisesta ja muuttaa asenteen, on uuden oppiminen yksi elämän voimatekijöistä.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!