Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Älä yritä!

Kirjoitettu 24.05.17
Esseen kirjoittaja: Jake Vitikainen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Älä yritä! Tätä sinulle ei kerrota yrittämisestä
Kirjan kirjoittaja: Janne Jääskeläinen
Kategoriat: 1. Oppiminen, 3. Yrittäjyys, 4. Johtaminen, 6. Markkinointi, 8. Henkinen kasvu

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Alkuun..

Aikoinani tullessa Tiimiakatemialle en osannut kuvitella, että minusta joskus tulisi yrittäjä. Yrittäjyys ei houkutellut rehellisesti sanottuna. Kuitenkin toisin on nyt käymässä, kun olen täältä pois lähdössä tämän vuoden puolella. Olen jatkamassa yrittäjänä jatkossakin, toivottavasti hamaan loppuun saakka. Niinpä kun löysin kirjan nimeltä ”Älä Yritä! Tätä sinulle ei kerrota yrittämisestä”, innostuin välittömästi. Kirjan on kirjoittanut pitkän linjan yrittäjä ja suorasanainen Janne Jääskeläinen, niin pakkohan se oli lukea.

 

 

Heti alkuun kirjassa pamautetaan aloittelevan yrittäjän säännöt. En äkkiseltään keksinyt siitä mitään kohtaa, jota en täysin uskaltaisi itse allekirjoittaa. Ei olisi varmasti pahitteeksi käydä naulaamassa nuo säännöt jokaisen yrittäjän toimistoon. Ehkä olisi aloitettava meidän toimistostamme..

 

Aloittavan yrittäjän säännöt:

 

  1. Yrityksen tarkoituksena on tehdä rahaa JUURI SINULLE. Jos näin ei ole, teet hyväntekeväisyyttä.
  2. Älä palkkaa mulkvisteja, älä ole mulkvisti äläkä tee töitä mulkvisteille.
  3. Kassavirta on kuningas.
  4. Kaikki paitsi myynti ja markkinointi voivat odottaa.
  5. KATSO kohta 1.

 

 

Miksi asiakas haluaisi meidän asiakkaaksi?

 

Nyt kun olemme ottamassa haltuumme K-S Oma Kodin, on haasteena pitää oma paikkamme Keski-Suomen kiinteistönvälittäjäyritysten joukossa. Riski on aina olemassa, kun tulee uusia naamoja, sillä kyseinen yritys on ollut pitkään käytännössä yhden miehen show. Kuten kirjassakin puhutaan siitä, että asiakas on aina ollut ja tulee olemaan vaikeasti saatavissa. Asiakkaan haaliminen ei varmasti helpotu, kun taustalla ei minulla tai Petrillä ole vuosien vankkaa ammattitaitoa tai nimeä kylillä. Se voi tosin olla hyväkin juttu, eikä Pekkakaan tästä heti ole häviämässä kuin tuhka tuuleen. Mutta mikä on se juttu, millä naaraamme asiakkaita meille?

 

”Yrityksen brändi voi olla se, joka tuo asiakkaan ovellesi, mutta sinä olet se, joka huolehtii siitä, että asiakas myös pysyy luonasi.”

 

Brändi on yksi vaihtoehto. Mutta se tosiaan tuo vasta sen asiakkaan ovelle. Mitä sen jälkeen tapahtuu, on täysin alkuun meistä yrittäjistä kiinni, sekä tulevaisuudessa palkollisistamme eli yrityksen sisäisetä kulttuurista. Yrittäjät kuitenkin luovat yrityksen kulttuurin. Äkkiseltään tiivistettynä yrityksen kulttuuri on peilikuva yrittäjistä. Voin olla väärässäkin, mutta uskon että ainakin suurimmalta osin. Olemme tässä viime aikoina pohtineet Petrin kanssa, että minkälaisen brändin ja imagon haluamme luoda meille. Ehkä enemmän voisimme miettiä omaa kulttuuriamme eli miten teemme asiat… Sitä kautta myös brändimme arvo nousee!

 

”Helpoin tapa saada lisää asiakkaita on tehdä työnsä niin hyvin, että asiakkaat suosittelevat sinua ja yritystäsi spontaanisti myös tutuilleen.”

 

Se on parasta markkinointia. Yrityksessämme pitää olla kulttuuri, jotta tulee selkäytimestä, miten asiat hoidetaan niin, että asiakas on tyytyväinen. Tulevaisuudessa täytyy varmasti tutkia, että minkälaisen kulttuurin olemme kehittäneet, mutta sitä ennen mielestäni meidän täytyy tehdä duunit vain helvetin hyvin, niin että asiakas on aina tyytyväinen. Uskon, että muuta ei tarvita, jotta asiakas pysyy meillä ja kehuu välityspalveluitamme myös tutuille.

 

Kassavirta eli myynti

 

”Markkinointi on pitkäjänteistä työtä. Tämän päivän markkinointi on ensi vuoden kauppaa.”

 

Missään vaiheessa ei pidä markkinointia tai myyntiä lopettaa. Mielestäni meidänkin täytyy vaan rummuttaa pitkäjänteisesti asuntoesittelyjä. Ei lokeroitua tiettyihin esittelypäiviin tai tyytyä odottamaan yksityisesittelyjä. Suomessa on kulttuuri, jossa suositaan mielestäni liikaa yksityisesittelyjä. On aivan absurdia, että jotkut myyjät kieltäytyvät haluamasta pitää yleisnäyttöjä. Yleisnäyttö on kuitenkin rennompi ja vähemmän ”myyvä” tilaisuus, joten ehdottomasti niitä kannattaa pitää. Sitä ei ikinä tiedä, milloin ostaja innostuukin jostain kohteesta yleisnäytössä. Yksityisnäyttö on kuitenkin jo askel lähemmäs todellista kiinnostusta asuntoa kohtaan. Päätöksen teko suomalaiselta vaatii useimmiten pitkän harkinnan, joten luulisi, että yleisnäyttöihin olisi helpompi tulla.

 

Markkinointia taas täytyy tehdä jatkuvasti, jotta meillä on tulevaisuudessakin asuntoja mitä myydä. Siihen meidän täytyy keksiä joku keino, kunhan pääsemme hiukan syvemmälle noihin toimeksiantokilpailuihin. Miten saamme asiakkaat tulemaan meidän asiakkaiksi.

 

”Jos asiakas sanoo nyt ei, se tarkoittaa yleensä ehkä, jos tilanne muuttuu. Sinun asiasi on selvittää, miten tilanteen pitäisi muuttua.”

 

Tätä olen jo aloittanut testaamaan asunnoista kiinnostuneiden kanssa. Olen muutamalle laittanut jäljestä päin sähköpostia, että mikä on tilanne, jos heistä ei ole esittelyn jälkeen kuulunut. He ovat olleet sellaisia, joita on selvästi kyseinen kohde kiinnostanut. Yleensä ensimmäinen vastaus on, että he eivät ole vielä tehneet päätöstä tai kohde on jäänyt pohdinnan alle. Olen ottanut itselleni asenteen, että ei on ehkä. Olen varovasti tiedustellut, että mikä asunnossa jäi mietityttämään ja miten voisin auttaa, jotta pohdinnalle tulisi lopputulos. Hyvässä tapauksessa sieltä voi tulla, että pitäisi oma laittaa myyntiin, tuletko tekemään arvion. Näin ei siis ole vielä käynyt, mutta vahva luotto on, että jossain vaiheessa se tuo tulosta. Tämä on yksi pilotti ja jos se toimii, niin ainakin me Petrin kanssa voisimme sitä alkuun toteuttaa. On se parempi kuin aggressiivisesti vain odottaa.

 

Loppuun..

 

Tuossa olisi joitain pohdintoja, mitä kirjasta jäi ensimmäisenä mielessä pyörimään. Tykkäsin kirjasta kyllä, sillä olen aina tykännyt suorasanaisuudesta. Kirjassa kerrottiin hyviä ja hankalia puolia yrittäjyydestä. Silti enemmän kuin koskaan haluan yrittäjäksi jatkossakin. En töihin kenellekään.

 

”Yrittäjyys on aikuiseksi kasvamista, kauneinta mahdollista vastuunottoa omasta ja perheen elämästä. Kaikkine riskeineen ja vitutuksineen se on myös uskomattoman palkitsevaa.”

Jake Vitikainen

Bisnera/Keski-Suomen Oma Koti

 

Tagit: ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!