Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Aloittelevan yrittäjän aapinen

Kirjoitettu 19.11.13
Esseen kirjoittaja: Tuomo Kuisma
Kirjapisteet: 2
Kirja: Liiketoimintasuunnitelma roskakoriin
Kirjan kirjoittaja: Ollis Leppänen
Kategoriat: 1. Oppiminen, 3. Yrittäjyys, 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut, 3.3. Yrityksen roiminnan kehittäminen, 9.03. Yrittäjyys

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

 

”Yrittäjyys on rock ’n’ rollia!” huudahtaa monessa yritysliemessä keitetty Ollis Leppänen uunituoreen kirjansa alkusanoissa. Rokkitähden glamouria yrittäjyydestä parhaimmillaan voi löytyäkin, mutta se ei todellakaan ilmaiseksi tule. Siinä missä stadioneilla keikkuvat rokkarit näkevät ammattinsa hämärän puolen huumevieroituksessa ja kuukausien raskailla maailmankiertueilla, kärsii yrittäjä sen sijaan ailahtelevista tuloista ja raskaasta työtaakasta. Mutta kuten pieni kellaribändikin, voi yrittäjä ahkeralla harjoittelulla ja rohkealla kokeilulla löytää yleisönsä ja menestyä, kenties ponnahtaa jopa maailman maineeseen. Yrittäjänä olet itse ohjaksissa ja oma menestyksesi on itsestäsi kiinni. Tietysti pieni ripaus hyvää onnea ei ole pahitteeksi tässäkään tapauksessa.

 

Leppänen jakaa kirjansa viiteen eri pääkategoriaan, jotka ovat:

  1. Into
  2. Pääkonttori kuntoon
  3. Oma juttu
  4. Asiakastuntuma
  5. Loistavaa bisnestä!

Kerään tähän muutamia kovimpia juttuja, joista koin olevan minulle hyötyä etenkin nyt, mutta ehdottomasti myös tulevaisuudessa.

 

Kirja antaa todella kattavan ohjepaketin aloittelevalle yrittäjälle, ja käytännön ohjeita löytyy lukuisia, osa aivan ruohonjuuritasolta ja helppoja esimerkkejä käyttäen. Pääasiassa se madaltaa yrittäjäksi aikovan kynnystä tehdä ratkaiseva askel kohti päätöstä ”minusta tulee yrittäjä!”. Yrittäjän valitsema tie ei kuitenkaan ole aina ruusuinen ja pumpulinen, vaan kylmät faktat ja riskitekijät isketään vasten kasvoja. Yrittäjyys on rohkeutta ottaa ratkaiseva hyppy, kokeilla ja epäonnistua pahimmillaan jopa lukuisia kertoja, mutta olla lannistumatta tästä. Tärkeintä on jaksaa yrittää, vaikkakin ilman timanttista kuningasideaa. Oleellista on aloittaa ja tehdä, oma juttu löytyy parhaiten tekemisen, ei palaverien ja tarkkojen suunnitelmien kautta. Onkin syytä jättää oman superidean hautominen kevyelle ideoinnille tai odottaa, että se selviää ajan myötä kuin itsestään. Tämä on sinänsä lohduttava tieto, koska omia ajatuksia olen tuhlannut liian kanssa jonkinasteisen ”superidean” (tai edes puolivillaisen idean) kehittämiselle. Aloitetaan siis rohkeasti tekemällä, tässä vaiheessa hieman sitä sun tätä.

 

Mikään työ ei tule hakemaan sinua sohvalta

Jos jotain on tullut opittua niin se, ettei mikään täällä tule ilmaiseksi. Yrittäjällä kyseinen fakta korostuu vielä normaaliakin kovemmin ja tätä kirja painottaakin kovalla kädellä. Vaikka yrittäjälle luvataan paljon haasteita, tarjotaan myös paljon ratkaisuja ja vinkkejä näiden ratkaisemiseksi. Varsinkin näin akatemian alussa monella, kuten myös itselläni, ongelmaa tuottaa selkeä myytävän ja tarjottavan puuttuminen. Kuitenkin oman erikoisalan tai osaamisen puuttuminen ei pitäisi olla esteenä, vaan antaa lähinnä mahdollisuudet ajatella jopa paljon laajemmin, koko väripaletti on periaatteessa käytössäsi. Rohkeus ja usko riittävät tekemään mitä vain ja kirkkaana siintävä tavoite ovat tarpeeksi, ainakin näin aluksi. Oma juttu ja mahdollinen loistoidea tulevat sen myötä.

No, tavoitteena on siis selkeästi tarttua toimeen toden teolla. Miten toiminta saadaan sitten jalostettua oikeasti tehokkaaksi tekemiseksi sieltä epämääräisen tuusailun (jossa itse huomaan viettäväni aikaa liian kanssa) tasolta? Tietysti ensimmäiseksi otetaan klassisesti härkää sarvista, tuumasta toimeen ja lanka palamaan. Suunta pysyy helposti epämääräisenä ilman tavoitteita. Edes suuntaa antavat tavoitteet projektissa kuin projektissa ovat paremmat kuin epämääräiset tokaisut, kuten ”oishan tästä kiva saada rahaa”. Selkeyttä! ”Tienaan tästä projektista vähintään 1000 euroa ja opin samalla myyntiä”. Parempi. Tavoitteiden avuksi on tärkeää ottaa myös välitavoitteet, sillä ne helpottavat päätavoitteiden saavuttamista kummasti. Tärkeintä on siis ottaa hommasta kuin hommasta kiinni heti, vaikka se lohdulliselta tuntuisikin siirtää huomiselle.

 

Nosta takamuksesi ylös penkistä, koputa oviin!

Hieman hankalaa näin akatemian alussa on ollut etenkin asiakaskäyntien sopiminen ja asiakaskontaktien luominen. Varsinkin alussa puun takaa tulleet asiakasviikot iskeytyivät kuin rätti naamaan. Asiakas on kuitenkin yrityksesi ja bisneksesi tärkein asia. Kirja antaakin runsaasti pontta asiakkaiden hankkimiseen, heidän hyödyntämiseensä ja kuinka heidän kanssaan kannattaa kommunikoida. Silmiä avaava oli etenkin lause ”asiakas on paras opettajasi”. Asiakkaathan ovat juuri se asia, mikä muovaa tuotteestani tai palvelustani parhaimman mahdollisen. Kuuntelu ja neuvojen nöyrä vastaanottaminen, vaikka oma tuote olisi mielestään vähintäänkin täydellinen, ovat siis kullanarvoisia toimivassa asiakassuhteessa. Muita hyviä oppeja asiakkaisiin liittyen ovat esimerkiksi avointen kysymysten kysyminen, omien verkostojen hyödyntäminen, oman verkoston jatkuva ja aktiivinen laajentaminen sekä se että koskaan ei kannata olettaa asiakkaan puolesta. Varsinkin tässä vaiheessa näiden oppien sopiva sekoittelu omassa päässä helpottaa varmasti sekä asiakkaiden hankkimista että asiakassuhteiden ylläpitämistä. Oivia oppeja siis.

Entäpä sitten raha, sitähän pitäisi asiakkailta saada. Ellei liike-ideani ole jotain aivan mullistavaa, on vastassa lähes aina enemmän tai vähemmän kovaa kilpailua. Jollain on pakko erottua muista, keksiä oman tuotteen hyvät puolet, kehittää niistä entistä parempia ja näyttää että olen paras, jonka asiakas voi saada. Asiakkaalle on hyvä näyttää tarjottavan asian hyödyt ja edut, pelkkä ominaisuuksien luetteleminen ei riitä pitkälle. Mitä asiakas saa ostaessaan tuotteeni, minkä ongelman se poistaa? Kun timanttinen tuote on laukaisualustalla ja valmiina lähtöön, on äärettömän tärkeää löytää sille oikea liiketoimintamalli. Ravintola-annoksia esimerkiksi on hieman kehnoa tarjota postimyynnin kautta. Vaihtoehtoja on kuitenkin monia ja niistä on puntaroitava tarkoitukseen sopivin.

 

Pääkoppa kunnossa on helpompi tehdä bisnestä

Vaikka yrittäjyydestä annetaankin ankara kuva, kuten varmasti kuuluukin, painottaa Leppänen oman hyvinvoinnin tärkeyttä yrittämisen tiellä. Töitä on helpompi tehdä kun voi hyvin ja kun omassa päässä myös tuntuu siltä. Joten vaikka töitä huhkitaan kovasti päivittäin, ei joka hetki tarvitse painaa sata lasissa otsasuoni kiivaasti sykkien. Vaikka valinta yrittäjyydestä on iso juttu ja välillä raskas taakkakin, ei se ole vaihtoehtona mahdottomuus. Kirjan jälkeen näen sen enemmän mahdollisuutena ja positiivisena haasteena, jonka riskit ja kompastuskivet on kuitenkin pidettävä mielessä. Tärkeintä on tehdä, kokeilla ja yrittää. Ankarasti, kovaa ja joka päivä.

 

Ennen voittoa kohtaat yleensä suurimmat vastoinkäymiset.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!