Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Anna ja ota

Kirjoitettu 28.05.19
Esseen kirjoittaja: Annemari Autio
Kirjapisteet: 3
Kirja: Anna ja ota
Kirjan kirjoittaja: Adam Grant
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Adam Grant on organisaatiopsykologi, joka tutkii menestyksen neljättä osaa, joka yleensä jätetään huomiotta. Menestyksen eteen on tehtävä kovasti töitä, on oltava taitava ja myös onnekas. Unohdettuna menestyksen raaka-aineena tulee se, miten lähestymme kanssakäymistä toisten kanssa. Lähestymmekö omaa etua tavoitellen, niin että yritämme puristaa toisesta kaiken hyödyn itsellemme vai toimimmeko anteliaasti miettimättä mitä me saamme vastineeksi? Työelämässä on kaksi eri ihmistyyppiä: ottajat ja antajat. Ottajat haluavat saada enemmän kuin antavat ja laittavat omat tarpeensa muiden edelle ja he haluavat todistaa muille oman pätevyytensä pitämällä huolen, että heidän ponnistelunsa varmasti huomioidaan. Ottajalle tyypillinen ajatus on ”Ellen itse pidä puoliani, ei kukaan muukaan sitä tee”. Antajat ovat harvinaisempia, he haluavat antaa enemmän kuin saavat. Ottajat miettivät mitä hyötyä muista on heille ja antajat sen sijaan pohtivat mitä muut heiltä tarvitsevat. Jakoa ei tehdä rahan mukaan, paljonko joku lahjoittaa hyväntekeväisyyteen yms. Vaan asenteen osalta. Ottajat auttavat muita strategisesti ja he pyrkivät saamaan enemmän hyötyä kuin heidän panoksensa on. Antajat auttavat ajattelematta saamaansa hyötyä puhtaasta auttamisen tahdosta, he haluavat jakaa aikaansa, tietojaan, taitojaan ja kontaktejaan mieluusti muille. Tunnistan näistä piirteistä heti mihin meidän tiimissämme osa sijoittuu, itse huomaan olevani enemmän antaja, jos karkeasti pitää jaotella jompaan kumpaan. Haluan aina auttaa, kun joku pyytää apuani eikä mieleeni koskaan nouse ajatus, että mitä minä tästä saan. Olen ajatellut, että mitä muut tiimiläiset minulta tarvitsevat ja olen iloinen, että olen pystynyt jakamaan graafisia taitojani tiimin käyttöön, vaikken sitä tullutkaan erityisesti oppimaan. Valitsin kirjankin sen vuoksi, että haluan tietää ehdottomasti, kuinka antajat voivat menestyä jopa paremmin kuin ottajat, koska koen olevani antaja persoona enemmän kuin ottaja. Lisäksi on vielä kolmas tyyppi: tasapainoilijat, jotka pallottelevat antajan ja ottajan roolista toiseen. Tasapainoilijoita on eniten työelämässä näistä kolmesta persoonatyypistä.

 

Antajat menestyneimpiä

Kirjassa kerrotaan jännittävää tietoa, mikä näistä persoona tyypeistä on menestynein ja huonoiten menestynein. Kävi ilmi, että huonoiten työelämässä pisteitä saanut ryhmä koostui antajista, koska he uhrasivat niin paljon aikaa muille. Yllättävää oli kuitenkin, että myös menestyneimpien joukko kuului antajiin ja välimaastoon sijoittuivat ottajat sekä tasapainoilijat. Itse olen ollut vahvasti antajan roolissa, mutta epäilen että nykyään toimin tasapainoilijana. Nykymaailmassa on niin vahvasti pinttynyt mielikuva, että vain kovat ja itseään pönkittävät menestyvät. Kirja avaa silmiä sille, että voin todellakin olla se, joka ajattelee muita ennen kuin itseään ja haluaa auttaa parhaansa mukaan. Kirjassa on loistavia tarinoita antajista, kuinka he ovat menestyneet ja saaneet luotua valtavia verkostoja itselleen olemalla ystävällisiä ja avuliaita. Minäkin haluan menestykseni suunnan tulevan tuota kautta. On paljon helpompi menestyä silloin kun muutkin haluavat, että menestyt. Kun antajana on tehnyt paljon hyvää muille, he muistavat sen ja haluavat auttaa ja toivovat sinun parastasi. Tietysti antajilla on valtava riski tulla hyväksikäytetyksi, mutta onneksi ottajat pystyy oppimaan havaitsemaan jo kaukaa. Vaikka ottajat ovat loistavia naamioitumaan antajiksi, todellinen luonne tulee ennemmin tai myöhemmin esille.

Samuel Jhonson: ”ihmisen todellisen luonteen voi päätellä siitä, miten hän kohtelee niitä, joista ei ole hänelle mitään hyötyä.” Tämä lause toimii avainasemassa, kun täytyy tunnistaa ottajat antajista. Ottajat eivät jaksa kohdella sellaisia ihmisiä hyvin, joista ei ole heille mitään hyötyä, koska miksi vaivautua? Antajat sen sijaan kohtelevat kaikkia tasavertaisesti. Ottajan kanssa on todella haastavaa tehdä yhteistyötä, koska heitä kiinnostaa vain oman edun tavoittelu. Tämän takia on hyvä oppia tunnistamaan mihin leiriin vastapuoli kuuluu, kannattaako kumppanuus aloittaa vai ei. Myöskin työntekijöinä antajat toimivat paremmin, koska he toivovat yritykselle myös menestystä ja haluavat auttaa ja tekevät aina hieman enemmän kuin heidän osaansa kuuluu.

Tämä kirja auttoi minua henkisesti todella paljon. On niin huojentavaa kuulla, että voin olla juuri oma itseni ja menestyä silti. Minun ei tarvitse esittää kovempaa, ilkeämpää tai mitään muutakaan, vaan voin kasvattaa verkostoani ihan vain muita auttamalla. Uskon, että tiimimme toimisi myös paremmin, jos jokaisella olisi tuo ajatus, mitä minä tuon tiimille, miten voin auttaa muita sen sijaan, että ajatellaan miten minä hyödyn tiimistä. Silloin ketään ei ärsyttäisi toisten toiminta, koska haluamme vain muiden parasta ja pystyisimme hyödyntämään kaiken sen tiedon ja potentiaalin mitä meidän tiimimme jäsenillä on.

Tagit:

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!