Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Antisäätäjä

Kirjoitettu 12.08.19
Esseen kirjoittaja: Joona Takkula
Kirjapisteet: 2
Kirja: Antisäätäjä
Kirjan kirjoittaja: Anna Perho
Kategoriat: 1. Oppiminen, 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut, 8.2. Yrittäjänä kasvun taidot ja työkalut, 9.01. Oppiminen, 9.08. Henkinen kasvu

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Miksi luin tämän kirjan?

Kesäloman (lue: kontaktivapaan) ajan koittaessa kesän alussa, palasin muistelemaan ensimmäistä vuottani tiimiyrittäjänä täällä Jyväskylän Tiimiakatemialla. Yritin tehdä jonkinlaista yhteenvetoa ensimmäisen vuoden onnistumisista ja epäonnistumisista. Pian mieleeni muistui tunne, minkä koin ajoittain viime talven aikana. Se tunne oli päätös silloisille päiville, jolloin olin uskotellut itselleni olevan äärettömän tehokas ihminen, joka oli saanut hurjan paljon asioita aikaiseksi niinä päivänä. Näiden päivien päätteeksi olin kuitenkin tajunnut, etten ollutkaan saanut sinä päivänä juuri mitään tehtyä. Tai ainakaan niin paljoa kuin luulin. Aika oli vain valunut jonnekin. Aina ei voi, eikä tarvitsekaan olla se huippunopea supertyyppi, joka tekee enemmän töitä samassa ajassa kuin kolme muuta kollegaa yhteensä. En kokenut tätä ongelmaksi omalla kohdallani, mutta halusin silti haastaa itseäni opettelemaan paremman ajankäytön oppeja lukemalla Anna Perhon kirjan Antisäätäjä.

Mihin se aika oikeastaan kuluu?

Tänä päivänä löydän itseni usein roikkumasta puhelimen tai tietokoneen ääressä valtaosan päivästä. Usein voin perustella sen itselleni opintoihin tai työhön liittyvillä asioilla, mutta silti yhtä usein huomaan selaavani Instagramia tai Facebookia vailla todellista päämäärää. Älypuhelimet ja muut digitaaliset laitteet vievät useimman meidän ajasta valtaosan, ja sen myönnän itsekin. Haastavan aiheesta tekee myös se, että tehdessäni esimerkiksi Facebook-markkinointia meneillään olevan kesäprojektimme eteen, on erittäin helppoa luisua asiasta Instagramin puolelle selailemaan, kun saan yhtäkkiä näytölleni ilmoituksen kaverin uudesta postauksesta.

Perho antoi kirjassa vinkin, joka ohjasi laittamaan puhelimen push-ilmoitukset pois turhanpäiväisistä medioista. Tartuin vinkkiin ja laitoin ilmoitukset pois päältä Facebookista, Instagramista ja monesta muusta vastaavasta applikaatiosta. Facebookista ja Instagramista jätin ilmoitukset päälle vain siltä osin, että saan ilmoituksen kun joku lähettää minulle suoran yksityisviestin.

Parin viikon testijakson jälkeen voin rehellisesti sanoa tuntevani helpotusta, kun jatkuvat kommentti- ja tykkäysilmoitukset eivät keskeytä sillä hetkellä meneillään olevaa tekemistä.

Suunnittele päiväsi

Jotta ajan voi käyttää tehokkaasti, on suunniteltava jokainen päivä ja jokainen viikko. Perho itse suosii suunnittelutyötä, jossa hän suunnittelee tulevan viikon tärkeimmät tapahtumat edeltävänä sunnuntai-iltana. Uskallan väittää itseäni kohtuullisen järjestelmälliseksi ihmiseksi, ja merkitsen muun muassa sovitut tapahtumat aina heti kalenteriini. Täksi vuodeksi siirtyminen perinteisestä paperikalenterista sähköiseen Google-kalenteriin on ollut muuten fiksu veto.

Kaikista parhaiten aikaa pystyy käyttämään hyvin, kun osaat suunnitella sekä työ- että vapaa-ajan. Päivätasolla suunnittelu voi näkyä esimerkiksi seuraavalla tavalla:

klo 7:00 herätys ja aamurutiinit

klo 8:15 toimistolle ja aamun ensimmäiset tehtävät

klo 11:30 lounas

klo 12:15 tapaamisia asiakkaiden kanssa

klo 14:30 tarjousten lähettämistä ja päivän päättävät työtehtävät

klo 17:00 kotiin

klo 17:30 päivällinen

klo 18:30 kuntosalille

klo 20:00 kotiin, jonka jälkeen vapaata aikaa mahdollisesti perheen kanssa

klo 22:30 nukkumaan

Läheskään aina päivän ei tarvitse olla niin sanotusti täysi, vaan se voi sisältää työpäivän jälkeen esimerkiksi vain ajankäyttöä perheen pienimpien kanssa. Tärkeintä on kuitenkin se, että varaat sille aikaa.

Suunnittelu on tulevaisuuden tuomista nykyhetkeen. Hyvä suunnittelu vähentää tutkitusti myös stressiä, kun olet perillä tulevista asioista.

Opettele sanomaan EI

Olen itse ollut huono tässä, ja tehnyt siitä joskus LinkedIn-postauksenkin. Olen kuitenkin oppinut. Vielä keväällä kun opiskelin, valmensin lätkäjunnuja, tein töitä osa-aikaisesti, ja yritin olla kelpo avopuoliso samaan aikaan, voin myöntää tunteneeni itseni ajoittain stressaantuneeksi vaikken mikään stressaajatyyppi olekaan. Olen ajansaatossa oppinut huomaamaan, että vähemmän on enemmän. Kun voi täysillä keskittyä yhteen asiaan kerrallaan, on tulos usein paras mahdollinen verrattuna siihen, että yrität vääntää asiakastapaamisen presentaatiota ja valmennettaville pelaajille näytettävää videokoostetta samaan aikaan.

Joskus kolleegasi tai pomosi sinulle siirtämät työt voivat olla aikavarkaasi, jonka seurauksena et vain yksinkertaisesti ehdi tehdä sinulle alun perin määrättyjä työtehtäviä. Tehokkaan ajankäytön kannalta tämä on tärkeää tunnistaa ja opetella sanomaan niille ei. Toimiessani tiimiliiderinä tiimissämme jaan usein tehtäviä eri tiimiläisten kesken. Lähes poikkeuksetta saan tehtävänannon jälkeen myönteisen vastauksen ja homma hoituu niin kuin pitää. En kuitenkaan pahoittaisi mieltäni siitä, että joku vastaisi tehtävään kielteisesti ja perustelisi tämän sillä, että hänellä on jo tarpeeksi työtehtäviä tekeillä ja haluaa hoitaa ne tehokkaasti, eikä sen lisäksi haluaisi käyttää vapaa-aikaansa lisätöiden merkeissä. On muistettava, että avoin kommunikaatio lisää luottamusta tiimin ja työyhteisön sisällä.

Lepo

On sanomattakin selvää, että hyvinvointi lisää tehokkuutta ja aikaansaamista päivän aikana. Hyvinvointi taas koostuu hyvin pitkälti muun muassa terveellisestä ravinnosta, riittävästä liikunnasta, laadukkaasta unesta, sekä hyvistä sosiaalisista suhteista läheisiin. Omalta osaltani koen muiden osa-alueiden olevan kunnossa, paitsi unen. En tarkoita, että olisin yökukkuja tai nukkuisin seuraavina päivinä puolille päivin, mutta koen parantamisen varaa heräämis- ja nukkumaanmenoaikojen säännöllisyydessä. Huonosti nukutun yön jälkeen aivot elävät seuraavan päivän ikään kuin horroksessa, eikä asioita tapahdu samalla tavalla, kun taas hyvin ja laadukkaasti nukutun yön jälkeen mieli on virkeä kohtaamaan päivän haasteet. Uni on tänä päivänä vakavasti otettava ongelma, minkä on todettu vaikuttavan etenkin nuorten ihmisten elämään (aiheesta on uutisoitu muun muassa siltä osin, että koululaiset ovat väsyneempiä kuin koskaan). Tämä on asia, jota aion omalta osaltani parantaa tulevaisuudessa.

On myös tärkeää löytää sopiva balanssi työn ja vapaa-ajan välille. Oikean balanssin löytäminen on hyvin yksilöllistä, eikä samanlainen tapa sovi tietenkään jokaiselle. On ihmisiä, ketkä haluavat pitää työ- ja vapaa-ajan täysin erillään. On ihmisiä, ketkä osaavat ja haluavat yhdistää ne keskenään. Ja on ihmisiä, ketkä tarvitsevat kolmen viikon täydellisen lepojakson sen jälkeen, kun ovat pää kolmantena jalkana tehneet töitä tauotta. Kaikista tärkeintä on kuitenkin se, että löytää oman tavan nauttia arjesta niin, että olet sekä henkisesti että fyysisesti valmiina aina uuteen päivään.

Sinun ei välttämättä tarvitse keskittyä elämään sekä hyvää työelämää, että hyvää perhe-elämää. Voit vain keskittyä elämään hyvää elämää.

Tagit: , , , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!