Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Armoton kujanjuoksu – Sissimarkkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kaappasin tiimiakatemialaisten ikisuosikista, Sissimarkkinointi-kirjasta, kätevän ja vähän pelottavankin kaavan, jonka kautta on hyvä miettiä, saanko tavoitettua asiakkaani jo avausotsikossa.

Jari Parantainen sanookin osuvasti, että jokainen markkinointiviestini joutuu heti ensitöikseen armottomaan kujanjuoksuun (s.134). Asiakas pohtii monin tavoin, kannattaako hänen avata kirjeeni/viestini:

armoton_kujanjuoksu_sissimarkkinointi_JanitaMikkola

Sovelsin tätä kaavaa juuri tapahtuneeseen Marun Kiitosiltaan 17.8.2017 ja sitä varten lähetettyyn kutsusähköpostiin kaksi viikkoa aikaisemmin. Kiitosilta oli ja meni, joten nyt voin myös analysoida tuloksia.

Havaitsinko?

Sähköposti lähetettiin Marun uutiskirjeen eli MARUpostin tilaajille, joita oli silloin 341 vastaanottajaa. Sähköpostin aihe-kentässä luki yksinkertaisesti: “Kutsu Marun Kiitosiltaan 17.8.2017”. Koska lähetin kutsun asiakkaille, jotka tuntevat Marun ja ovat mitä luultavimmin käyneet liikkeessämme ennenkin, he lähtökohtaisesti tuntevat lähettäjän (MARU Second Hand & Outlet) entuudestaan. Sana “kutsu” taas korostaa sitä, ettei sähköposti ollut tavallinen markkinointikirje, vaan pyyntö osallistua illanviettoomme. Tämä sähköpostikirje poikkesi myös tavallisesta sunnuntai-uutiskirjeestämme, sillä se lähetettiin torstaipäivänä. Vastaanottajan siis pitäisi ainakin havaita viestimme. Ainoa juttu, mikä vähän MailChimpistä lähetetyissä sähköposteissa harmittaa on se, että ainakin Gmail lajittelee ne automaattisesti Tarjoukset-postilaatikkoon, joihin tulleista sähköposteista ei välttämättä tule vastaanottajalle ilmoitusta, eikä hän välttämättä käy siellä kovin usein.

MailChimpin statistiikka näyttää, että kutsusähköpostilla oli 53,1 % avausmäärä. Se on mukavan suuri, etenkin kun keskimääräinen MARUpostin avausprosentti oli sillä hetkellä 39,1 %. Se tarkoittaa, että hieman yli joka toinen vastaanottaja (tarkalleen 181 henkilöä) on lukenut edes osan viestistämme!

Minulle?

Toivottavasti jo aiheessa oleva sana “kutsu” kertoo viestin olevan nimenomaan hänelle tarkoitettu. Tämä ainakin oli tarkoitus.

Ymmärsinkö?

Kiitosilta. Terminä monelle varmasti tuttu entuudestaankin, mutta jos ei, niin onneksi sana selittää melkeinpä itse itsensä. Kiitosillassa kutsun saanut saa yleensä kiitosta jostakin!

Heti kun vastaanottaja avaa sähköpostin, ensimmäisenä silmiin osuu tämä kuva:

MaruSecondHand01_JariParantainen_Sissimarkkinointi_JanitaMikkola

 

“Nykyisen tyttökolmikon polku Marulla tulee päätökseensä elokuun lopussa, jolloin myös liikkeemme sulkee ovensa joksikin aikaa. Haluamme siis järjestää pienen ja tunnelmallisen Kiitosillan rakkaille asiakkaillemme.”

 

Nämä olivat kutsun ensimmäiset sanat kuvan alla. Ilmeisesti ymmärsivät, kun tulivat paikallekin! Kiitosillassa oli kävijöitä arviolta hieman yli 30, eli lähes 10% kontaktilistastamme. Se meillä olikin tavoitteena, ja onnistuimme!

Hyödynkö?

Kutsussa halusin painottaa sitä, että asiakkaat saavat illasta jotakin itselleen. Koska olen oppinut, että asiakas ei välitä juuri mistään muusta kuin siitä, mitä hän saa itselleen. Jo pelkkä aihe “Kiitosilta” kertoo vastaanottajalle, että häntä tullaan kiittämään jostakin – eli hän toivottavasti ajattelee jo ennen viestin avaamista hyötyvänsä jotakin.

Ensimmäisenä kutsussa tein selväksi, että tämä tapahtuma on nimenomaan häntä varten; häntä kiittääksemme. Asiakas on auttanut ja tukenut oppimistamme ja kehitystämme opiskelijayrittäjänä, olemalla meille tärkeä asiakas. Koska kutsu lähetettiin ainoastaan MARUpostin tilaajille, eikä sitä markkinoitu muualla somessa, asiakkaat saattoivat tuntea itsensä erityisiksi – ja se oli tarkoituskin.

Seuraavaksi kerroin, mitä konkreettista illassa on jokaiselle tarjolla:

 

“Pääset nauttimaan:

– tyttökolmikon leipomista herkuista
– pirteästä kesäboolista (alkoholittomasta)
– loppuunmyynnin huimista alennuksista kiitosillan yksinoikeudella, ennen muita
– pienestä lahjasta, jonka saat kotiinviemisiksi!”

Vaivaudunko?

Tämän kysymyksen kohdalla todennäköisesti moni on jättänyt viestin avaamatta. Välttämättä Maru ei ole tehnyt vastaanottajaan suurta vaikutusta, eikä kutsu kiitosiltaankaan silloin juuri liikuta. Eihän asia kuitenkaan ole yhtä tärkeä kuin vaikka työpaikkatarjous. Tulos: ei vaivaudu avaamaan.

Kuitenkin, jos vastaanottaja vaivautui avaamaan sähköpostin, hän näki siinä mahdollisuuden. Sen lisäksi, että pyrin tekemään Kiitosillasta mahdollisimman houkuttelevan kuuloisen, keksin ehdottaa tytöille, josko hankittaisiin sinne värianalyytikko pitämään pikavärianalyysejä naisille. Tämä sopi heille, ja sovin jyväskyläläisen värikonsultin kanssa tilaisuudesta, jossa hän voisi myydä värianalyysejä halukkaille. Markkinoin asian kutsussa näin:

 

“Kiitosillassa vierailee myös Pukeutumispalvelu Sinuksin väriasiantuntija Sanna Venäläinen. Voit varata ajan etukäteen 15 min pikavärianalyysiin (15 €); Sanna kertoo sinulle, mitkä värit meikissä ja asusteissa tuovat juuri sinun kasvoillesi väriä ja valoa, ihollesi tasaisuutta ja kirkkautta silmiisi. Ammattilaisen avulla vältät sen, etteivät epäsopivat värit korosta kasvojesi varjoja, juonteita ja ihon epätasaisuuksia. Sitähän emme toivo! Varaathan ajan etukäteen: (linkki)”

 

Mikäli varauksia tulisi, saisin edes jotenkin sitoutettua muutaman asiakkaat “vaivautumaan” ja tulemaan paikan päälle. Noh, ajathan varattiin täyteen alle 24 tunnissa. Jes! Ja kyllähän he myös tulivat paikalle. Onneksi myös runsaasti muita asiakkaita saapui paikalle, eivätkä vain ajan varanneet! Olin myös ilmaissut kutsussa, että “tule pyörähtämään 18.30-20.30 välillä”, eli kutsutut tiesivät, ettei tilaisuudessa tuhlaannu koko arki-ilta. Sekin varmasti madalsi kynnystä tulla käymään.

Oliko se sissimarkkinointia?

Kaava oli hyödyllinen, mutta en silti kutsuisi tavallista kutsusähköpostia sissimarkkinoinniksi. Itse tapahtuma saattoi sitä tosin olla. Itse en ole ainakaan koskaan kuullut, että vaatekauppa pitäisi privaatteja iltamia kanta-asiakkailleen. Jos olisin ollut itse vastaanottajana, olisin luultavasti tullut ihan vain uteliaisuudesta!

Jos jotain opin ja tajusin Sissimarkkinointi-kirjasta, se on se, että mitä aikaisemmin karsin ja ulkoistan omasta tekemisestäni toistuvan ja rutiininomaisen tekemisen, sen parempi. Näitä ovat talouhommat, siivoaminen, tietokoneiden asentaminen, raporttien tekeminen ynnä muu, mikä luonnistuu keneltä tahansa muultakin. Ennemmin minun tulee johtaa, tuotteistaa, markkinoida ja myydä sen sijaan. Kehittää ja keksiä uutta. Sissimarkkinoinnista usein luullaan, että se tarkoittaa jotakin hauskaa julkista tempausta. Tämä oletus on väärin: helpointa on lähteä miettimään mieleenpainuvaa ja erilaista markkinointia asiakkaan hyödyn kautta. Ketä voit auttaa ja miten? Minkä ongelman ratkaiset? Tästä loistava esimerkki kirjassa on mielestäni tämä (s. 13):

 

“Polkupyöräliikkeen asiantuntijat kiersivät keväällä 2004 kaupungin katuja ja tarkastivat telineistä löytämiensä polkupyörien kunnon. Mekaanikot täyttivät havaitsemansa puutteet raporttilomakkeeseen, jonka he ripustivat minigrip-pussiss pyörän ohjaustankoon. Pyörän omistaja sai samalla tarjouksen, joka lupasi 20 prosentin alennuksen huollosta tai varaosista. Uuden pyörän ostajalle alennus olisi 10 prosenttia. Cykelspecin myynti nousi kampanjan ansiosta 24 prosenttia verrattuna edellisvuoteen. Kampanja palkittiinkin vuonna 2005 Cannesin mainosfestivaalien pronssileijonalla. – AdForum.com 10.9.2005”

 

Kampanja oli täydessä yksinkertaisuudessaan nerokas. Samalla, kun kohderyhmä oli selkeästi määritelty (pyöränomistajat), pyöräliikkeen asiantuntijat antoivat tarjouksen lisäksi pyöränomistajalle hyödyllistä tietoa pyöränsä puutteista ja huollon tarpeesta. Huoltoraportti pyörässä ei näyttänyt tai tuntunut mainokselta tai markkinointitoimenpiteeltä, vaan aidolta hyvältä teolta, josta oli vielä hyötyäkin!

Kaiken lisäksi markkinointi-investointi oli minimaalinen: työmiesten normaali palkka, raporttilomakkeita ja minigrip-pusseja. Sissimarkkinoija investoi rahan sijasta aikaansa, energiaansa ja mielikuvitustaan. (s.13)

Priorisoi tekemisesi. Älä anna aivojesi juuttua rutiinien oravanpyörään. Oletpa sitten yrittäjä, markkinoija, tuotekehittelijä, asiantuntija, freelancer, asiakaspalvelija tai myyjä, lue tämä kirja KERRAN, ja sen jälkeen vähintään KERRAN VUODESSA. Sillä Sissimarkkinointi muistuttaa sinua siitä, ettei saa juuttua ajattelemaan laatikon sisäpuolelle.

 

Janita Mikkola

Osuuskunta Wedia
puh. 040 521 2920
j.mikkola@outlook.com

Tagit: , , , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!