Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Art&Copy

 

On helppo hukkua virtaan ja yksinkertaisesti unohtaa, millaista on merkityksellinen mainonta, se joka pysäyttää. Se on taidetta, uskallusta ja palavaa intohimoa löytää brändien todellinen luonne ja rakentaa niiden ympärille jotain odottamaton.

 

Vastaanottokykymme ei ole loputon. Huomiokykymme on nykyään todella  ruuhkautunut eri mainostajien kirjosta. Alamme siis alitajuntaisesti valita, mikä on huomiomme arvoista. Ihan ok ei vain riitä.

 

Art&Copy on dokumentti siitä, kuinka maailman suurimmat brändit ja kampanja ovat saaneet syntynsä. Se päästää katsojan suoraan maailman parhaiden taiteilijoiden seuraan keskustelemaan markkinoinnista ja sen vaikutuksista. Parhaimmillaan kaltaiseni luova pöpipää oli aivan liikuttunut siitä, kuinka kukaan voi tehdä elämäntyötään niin käsinkosketeltavalla intohimolla. Se tarttui.

 

”Creativity can change anything, anything.” –Lee Clow

 

 

Kolahdukset

 

Listasin oivallukseni 3 kysymyksen alle:

 

Mitä heiltä voi oppia?

Mitä alalla menestyminen vaatii?

Mitä opin brändin rakentamisesta?

 

 

Mitä heiltä voi oppia?

 

  • On annettava ideoiden virrata vapaana ja tarttua niihin kaikista hulluimpiinkin. Ihmiset tulevat nauramaan niille ja epäilemään mielenterveyttäsi. Älä välitä, toteuta ne, ajattelet suuremmin. He tulevat sitten taputtelemaan olkapäälle myöhemmin ja kysymään, kuinka teit sen.

 

  • Paras mainostaja on samalla niin loistava myyntimies kuin viihdyttäjäkin. Mutta minne on kadonnut hulluttelu ja hauskuus? Visuaalisuutta ruokitaan todella tyydyttävästi, mutta missä on särmä, omaperäisyys ja tarinat?

 

Pari esimerkkiä hauskasta ja samaistuttavasta mainoksestaa:

Heineken Commercial

Pepsi – Job interview

 

 

 

  • Huomasin yhteyden kaikkien puhujien välillä. Milloin ikinä he puhuivatkaan työstään ja alasta yleensä, he suhtautuivat siihen intohimoisesti ja omistautuneesti. Heille se on elämäntapa ja sen tarkoitus. Ihmisinä he olivat syvällisiä ja intensiivisiä hahmoja, joiden elämäntehtävä on saada ihmiset tuntemaan jotain.

 

”You CAN create any feeling you want people to have.”

 

Tämä näkyi myös heidän työssään. Mainokset olivat vaikuttavia. Eteenkin tv-kampanjat sisälsivät vahvoja tarinoita ja tunteita. Osa taas oli hämmentävän hauskoja tai vain niin iloisia, että katsoja ei voinut muuta kuin hymyillä =)

 

Wendy\’s – Where\’s The Beef 80\’s

 

Mitä alalla työskentely ja menestyminen vaatii?

 

  • Ympäristö, jossa työskentelee, on kaiken perusta. Ihmisten ja työtilojen on ruokittava luovuutta. Kiinnitin huomiota elokuvan aikana vilahteleviin työtiloihin, sillä olen itse pohtinut sitä, mikä on tehnyt akatemialla työtiloista mielestäni epäinspiroivat.

 

Kyse ei tietenkään ole ensimmäisenä seinän väristä vaan siitä, millaiset ihmiset kanssamme työskentelee. He ovat heittäytyivät, helposti innostuvia, syvällisiä, pohdiskelevia ja ennen kaikkea läsnä. Toimisto kuhisee flowpöhinää. Jos joinain päivinä itsellä ei pöhise, voi pöhinän käydä hakemassa esimerkiksi toimistossa sijaitsevalta koripallokentältä tai kaverin inspiroivan sotkuisesta työhuoneesta. Oleellisin ongelma, jonka itse olen akatemian työtiloissa huomannut, on työrauhan ja oman tilan puute.

 

Minulle ihanteellinen työympäristö olisi sellainen, jossa ihmiset vapaasti viettäisivät aikaa yhteisissä tiloissa ja inspiraation tullessa voisivat siirtyä omiin työpisteisiinsä. Siellä he voivat levittää ajatuksensa suurelle pöydälle, liimata niitä seinille, lattialle ja jättää ne siihen, jos siltä tuntuu. Luovaa kaaosta, mutta tärkeintä on, että jokaisen on luotava itse oma kaaoksensa.

 

  • On osattava tunnistaa, milloin antaa asiakkaalle sitä, mitä hän pyyttä ja milloin kertoa, mitä hän tarvitsee.

 

Markkinoinnin pohjasakka kehittyy juuri niiden mainostoimistojen ansiosta, jotka roikkuvat asiakkaissaan kynsin ja hampain. He vain antavat asiakkaalle sen mitä he pyytävät. He keskittyvät hiomaan aivan täysin epäoleellisia asioita, joiden loppuun viilaaminen ei joka tapauksessa tule luomaan asiakkaan tuotteelle menestyvää brändiä.

 

Mainostoimistoilla on vastuu laadukkaan mainostamisen tuotannosta. Asiakas tuskin tietää, mitä hän tarvitsee.  Hän ei ole mainosmies! On uskallettava ottaa ohjat omiin käsiinsä ja alkaa ajatella suuremmin. Kyse on loppujen lopuksi hulluudesta, luovuudesta ja viimeisenä myyntitaidoista.

 

  • Tämä ei kuitenkaan ole helppoa. Pienien kampanjoiden toteuttaminen on nopeampaa, joka takaa yritykselle tasaisemman tulon. On kuitenkin totta, jos tahdot tulla suureksi, on sinun uskottava suuriin asioihin. Tulee luottaa siihen, että suuren työn hedelmä korvaa usean pienemmän poimimatta jätetyn marjan.

 

  • Menestyäkseen alalla, ei voi toimia yksin. On löydettävä ne muutama parasta, joiden kanssa yhdistää voimansa. Ihan hyvä ei vain riitä.

 

  • He tarvitsevat tilaisuuden tehdä hyvää työtä. Tarvitaan siis asiakkuuksia, joissa on tilaa hulluille kokeiluille ja myös epäonnistumisille. Asiakkaita voi olla pilvin pimein, mutta kuinka moni heistä oikeasti antaa mainostajille mahdollisuuden työskennellä täydellä potentiaalillaan?

 

”Istukaa alas ja unohtakaa, että te olette mainostoimisto ja hän asiakas. Miettikää yhdessä kuinka sytyttää ihmisiä.”

 

  • Viimeinen kaikista tärkein asia on luottamus. Taiteilija/mainostaja tarvitsee ”hoivaavan” tukiverkoston, johon rankan työn epäonnen hetkillä voi ehdoitta nojautua.

 

Suurien kampanjoiden tekeminen on kovaa duunia ja voi parhaillaan kestää vuosia ennen kuin työ näkee päivänvalon. Aluksi hylkäät itse muutaman idean, sitten hylkää työkaveri, seuraavana asiakas ja juuri viikko ennen julkaisua asiakkaan vaimo pääsee sanomaan mielipiteensä, jolloin myös asiakas alkaa epäröidä. Tämä vaatii uskoa omaan työhönsä ja ympäristön, joka rohkaisee jatkamaan ja saa sinut taas motivoitumaan uudelleen ja uudelleen.

 

Voin kuvitella, kuinka raskaita suurten kampanjoiden toteuttaminen oikeasti on. Jokainen luovaa työtä tekevä luo aina vahvan tunnesiteen työtään kohtaan. On varmasti raskasta huomata, kuinka omia ideoita kukistetaan kerta toisensa jälkeen. Tavallaan olisi opittava ottamaan hieman etäisyyttä työhön, jolloin kritiikin ottaminen olisi helpompaa. Samalla kuitenkin on tehtävä työtä tunteella. Muuten se jää sieluttomaksi. Ehkä se tasapaino joskus löytyy, who knows.

 

 

Mitä opin brändin rakentamisesta?

Usein asiakas tulee mainostoimistoon pyytäen päräyttävää mainoskampanjaa. Heillä on ideoita ja ehkä jo hieman muotoutunut yrityskuvakin. Suurin osa heistä kuitenkaan ei oikein itsekään tiedä mitä tahtovat. He tietävät vain, että tarvitsevat tuotteelleen brändin, jota asiakkaat saataisiin ostamaan.

 

Hyvällä brändäämisellä ei vaikuteta ainoastaan yrityksen asiakkaiden mielikuvaan yrityksestä, vaan myös yrityksen mielikuvaan itsestään. Hyvä mainosmies ymmärtää brändinrakentamisen paljon laajemmin.

 

Brändien tehtävä ei ole ainoastaan myydä tuotetta. Parhaillaan ne luovat ovat ikään kuin ostajiensa identiteettejä. Kuluttaja tekee bränditietoisia valintoja kertoakseen kuka hän on. Ja siitä he ovat valmiita maksamaan.

 

Mainostoimiston on autettava yrityksiä ymmärtämään, kuinka heillä voivat olla paljon enemmän. He voivat olla enemmän kuin koiranruokavalmistaja. He voivat innostaa ihmisiä rakastamaan ja hoivaamaan lemmikkejään sen sijaan, että he muistaisivat vain ruokkia niitä. Kuluttaja ei ostakaan enää vain koiranruokaa, vaan rakkautta ja huolenpitoa lemmikilleen, joka vain sattuu aineellistumaan Pedigree koiranruokasäkkiin.

 

Joskus yrityksen kasvu ja viimeinen piikki on lopulta vai kiinni rohkeudesta, ei tuotteen laadusta. Ollessaan vielä tuntematon nimi muotimaailman huipulla, Tommy Hilfiger listautui maailman parhaiden suunnittelijoiden listalle erään oikukkaan mainostajan toimesta. Lähestulkoon luvatta ja Hilfigerin vastusteluista huolimatta, hän julkaisi mainoksen, joka kaikessa yksinkertaisuudessaan listasi Amerikan 4 parasta miesten vaatesuunnittelijaa. 4. niistä oli Tommy Hilfiger. Nähdessään mainoksen Hilfigerin valtasi pakottava tarve osoittaa kaikille mainoksen näkijöille, hämmästelijöille ja arvostelijoille, että hänestä todella on yhdeksi maailman parhaista suunnittelijoista. Hän nousi tuntemattomasta Amerikan 4. Tunnetuimman ja halutuimman suunnittelijan joukkoon yhdessä yössä! Voit siis joko odotella menestystä tai sitten voit vain ottaa sen itsellesi.

 

Maija Ahonen

Osuuskunta Millio

maija@millio.fi

Tagit: , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!