Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Artificial intelligence in practice : how successful companies used artificial intelligence to solve problems

Kirjoitettu 20.04.20
Esseen kirjoittaja: Riku Pulkkinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Artificial intelligence in practice : how 50 successful companies used artificial intelligence to solve problems
Kirjan kirjoittaja: Marr Bernard
Kategoriat: 1. Oppiminen, 7.4. Tulevaisuuden mahdollisuudet

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Hirveästi en tulevaisuuden työelämään, digitalisaatioon tai tekoälyyn ole tutustunut, joten päätin selata Janetin läpi ja tutkia minkälaista tarjontaa siellä olisi tälle saralle. E-kirjana löytyi Marr Bernardin kirjoittama: “Artificial intelligence in practice: how 50 successful companies used artificial intelligence to solve problems”. (2019)

 

No miten Amazon käyttää tekoälyä?

Amazon oli edelläkävijä suositteluissa ja hakukoneissa, jotka on suunniteltu myymään meille asioita, joka on ollut sen liiketoimintastrategian ydin alusta alkaen. Vuosien aikana verkkosivujen kulissien takana toiminut oleva analytiikka on kehittynyt entistä kehittyneemmäksi, mutta se on aina toiminut segmentoimalla asiakkailta keräämiensä tietojen perusteella, mallinnuttamalla heidän käyttäytymistään ja sovittamalla heidät samanlaisiin persooniin.

Vuoden 2014 alussa Amazon aloitti suositusjärjestelmänsä tähän mennessä suurimman uudistuksen, kun se aloitti syvällisten oppimisalgoritmien käyttöönoton ennustetyökaluihin. Syvä oppiminen on nyt sisällytetty useisiin sivuston ominaisuuksiin, joiden tarkoituksena on tarjota käyttäjälle yksilöllisempi ostokokemus, kuten yleensä sivuilla nähdyt “usein yhdessä ostetut” ja “tämän tuotteen ostavat katsoivat myös näitä”.

 

Myynnin ja mainonnan tehostamiseksi

Uusien asiakkaiden houkuttelemiseksi markkinoijat pyrkivät parhaalla tavalla ymmärtämään olemassa olevia asiakkaitaan. Mitkä ovat heidän samankaltaiset mielenkiinnon kohteet, harrastukset, ikä, sukupuoli etc. Sen datan perusteella on parempi lähteä etsimään uusia asiakkaita, jotka vastaavat samanlaista profiilia, ja sen mukaan kohdentaa markkinointi. Tuttu juttu kaikille, jotka vähäänkään markkinoinnista tietää. Tekoäly tekee tästä prosessista paljon tehokkaamman. Äärimmäisen nopeuden ja prosessointitehon vuoksi tietokonealgoritmit voivat kuluttaa asiakkaan (tai potentiaalisen asiakkaan) tietoja huomattavasti nopeammin ja havaita malleja, joita ihminen ei koskaan näe. Kun koneoppimisalgoritmi on havainnut tällaisen kuvion ja oppinut, että se on onnistuneen indikaattorin potentiaalisesta johdosta, se voi kouluttaa itseään keskittymään tarkemmin kyseisen kuvion havaitsemiseen, kun se ilmaantuu uudestaan.

  • Nykyään käytettävissä oleva tieto asiakkaiden käyttäytymisestä tarkoittaa, että on mahdollista ennustaa, mistä asiakkaita löytyy tarkemmin kuin koskaan ennen – ja tekoäly sopii täydellisesti tiedon ymmärtämiseen.
  • Automatisoiduissa markkinointikampanjoissa voidaan käyttää testiryhmiä tehokkaimman luovan lähestymistavan luomiseksi asiakkaiden koukkuun ja skaalata se sitten miljoonille muille, jotka sopivat käyttäytymis- ja mielenkiintojen malliin.

 

Pankkitoiminta ja tekoäly?

Pankit ja muut rahoituslaitokset, kuten korttien liikkeeseenlaskijat ja vakuuttajat, ovat aina käyttäneet historiallisissa tiedoissa esitettyjä malleja yrittäessään havaita petoksia. Esimerkkejä ovat tarkkailu kortinhaltijoille, jotka tekevät epätavallisen arvokkaita tapahtumia tai tapahtumia, jotka näyttävät lähtöisin kotimaan ulkopuolelta. Nämä antoivat rahoituslaitoksille mahdollisuuden rakentaa malleja, joita voidaan käyttää tulevien liiketoimien luotettavuuden ennustamiseen, mutta niiden rakentaminen on vaivalloista, ja usein niitä voidaan päivittää vain harvoin kuin reaaliajassa.

American Express on rakentanut tekoäly järjestelmän, joka pystyy lukemaan tietoja korttitapahtumista ympäri maailmaa reaaliajassa niiden tapahtuessa. Tämä tarkoittaa, että petoksen täyttyvät ominaisuudet voidaan kirjata ja palauttaa havaitsemisalgoritmeihin melkein reaaliajassa. Tämä tarkoittaa, että vaikka petokset kykenevät huijaamaan tai väärentämään kaupan tiettyjä ominaisuuksia, on parempi mahdollisuus, että algoritmit havaitsevat muiden ominaisuuksien poikkeamat riittävän nopeasti. varoittaa, että tapahtuma on epäilyttävä ja siihen osataan reagoida.

Ideana on, että sen lisäksi, että autat kuluttamaan rahaa turvallisesti, korttisovelluksiin sisäänrakennettu tekoäly voi myös auttaa päättämään, missä alueella käytät rahaa ja tarjoaa henkilökohtaisia ​​suosituksia, jotka perustuvat tapoihisi ja aiempaan ostohistoriaasi.

  • Tekoäly auttaa hajautettua tallennustilaa ja suuria määriä laskentatehoa tarvittavan datan käsittelyyn, jota tarvitaan tarkkojen ennusteiden tekemiseen reaaliajassa.
  • American Expressin käsittelemien lukuisten tapahtumien ansiosta voivat tehdä suuria parannuksia yleiseen turvallisuuteen.
  • Petosten havaitsemisen lisäksi rahoituspalveluyritykset etsivät tekoälyltä lisäarvoa, jota se voi antaa asiakkaille turvallisuuden tunnetta, mikä johtaa muutoksiin, jolla he voivat käyttää palveluitaan.

 

Yhteenveto

Tekoäly voi kuulostaa alkuun todella mutkikkaalta asialta, jota se varmasti on jos rupeaisi katsomaan sitä koodin pätkää minkä joku on luonut. 50 tarinasta kirjassa kaikkia yhdisti sama asia, tekoäly toimii vain datan käsittelyn työkaluna kuka ostaa, mitä ostaa, missä hän asuu, minkä ikäinen hän on ja mitkä ovat mielenkiinnon kohteet. Kaikki jotka ovat facebook markkinointiin vähäänkään perehtyneet tietävät kuinka paljon Facebookilla on oikeasti tietoja sinusta, kaikki sivut mistä tykkäät siellä mitä feediisi ilmestyy, ikä ja sukupuoli tulevat ilmi luodessasi profiilin, voit kirjautua muihin palveluihin suoraan Facebookin kautta esimerkiksi Spotify ja erilliset pelisivusto, joiden kautta saadaan taas lisää tietoa sinusta mitä musiikki genreä kuutelet, pelaatko CS:Go:ta vai jotain muuta peliä? Se on oikeasti aika pelottava määrä mitä huomaamattasi annat, mutta lohduttavaa on se että se on kone mikä käy tietojasi läpi ja sen perusteella kohdentaa markkinointi sinulle, ei mainokset aina kivoja ole, mutta mieluummin saan sellaisia mainoksia mistä voin olla kiinnostunut kuin se että minulle tarjotaan turhanpäiväistä P*as*** päivästä toiseen.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!