Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Asiakas omaksi

Kirjoitettu 09.04.18
Esseen kirjoittaja: Lotta Paakkinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Asiakas omaksi
Kirjan kirjoittaja: Murray Raphel
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Asiakas omaksi -kirja on kirjoitettu oppaaksi yrittäjälle. Yritys ei ole mitään ilman asiakasta, joten Murray Raphel päätti poikansa kanssa kirjoittaa kirjan innostamaan ja auttamaan yrittäjiä asiakkaiden saamisessa ja heidän pitämisessään. Kirja on vanha, joten osa tiedoista ei ole enää paikkansapitäviä nykypäivänä. Suuri osa tekstistä oli kuitenkin sellaista tietoa, johon olen törmännyt myös viime vuosina kirjoitetuissa kirjoissa.

 

Monta kertaa yritykset miettivät, miten saisivat asiakkaan tulemaan liikkeeseensä tai ostamaan tuotettaan. Se on tärkeä asia, mutta kannattaa kiinnittää myös huomiota ja energiaa siihen, miten saa asiakkaan palaamaan uudelleen ja ostamaan vain sinulta.

 

Asiakkaan asiakaskokemus tulisi aina ylittää. “Lupaa paljon ja anna asiakkaan saada vielä enemmän”. Monesti asiakas ostaa muualta, koska hänestä myyjä on välinpitämätön. Asiakkaalle pitää nousta tunne, että sinä oikeasti välität hänestä ja hänen tarpeistaan.

 

Olin vuodenvaihteessa Gigantissa ostamassa uutta televisiota. Olin katsonut haluamani television jo valmiiksi netistä, juuri niillä kriteereillä jotka olivat minulle tärkeitä. Televisio oli vielä kamppanjatuote, joten hintakin sopi minulle mainiosti. Kävelin sisään Giganttiin ja pyysin myyjää auttamaan minua, näyttämään missä kyseinen televisio on ja kertomaan vielä hieman lisää tuotteesta. Myyjä alkoi kritisoimaan valitsemaani televisiota ja MINUA!? koska olin kyseisen tuotteen halunnut. Hän alkoi myymään minulle 700 euroa kalliimpaa televisiota, välittämättä minun toiveistani ja budjetistani.Oli päivänselvää, ettei minun valitsemastani telkkarista saanut yhtä hyvää provisiota, kuin siitä toisesta. Kun nätisti ilmoitin, että otan nyt kuitenkin sen alunperin valitsemani tuotteen, myyjä totesi että “aha, selvä homma”, kääntyi ja lähti pois. Jäin siihen sitten taistelemaan ison tv-paketin kanssa, ilman minkäänlaista apua henkilökunnalta. Ja suomalaiselle tyypilliseen tapaan en valittanut tai laittanut palautetta Gigantille, vaan totesin että oli viimeinen kerta kun kyseisessä liikkeessä asioin. Olen kuullut paljon samantyylisiä tarinoita Gigantista ja tiedän, että monet ihmiset välttelevät liikettä juuri tämän takia.

 

Kun tilastot kertovat, että ¾ ostoksilla kävijöistä tulee liikkeeseen alennusmyynnin houkuttelemana, minusta on järkyttävää miten Gigantin työntekijä haukkui alennustuotteen lyttyyn. Ei ole vaikeaa saada joku käymään liikkeessä alennusmyyntien aikana, mutta homman vaikeus onkin siinä, että asiakas pitää saada takaisin liikkeeseen.

 

Miten asiakkaasta sitten pidetään kiinni, niin ettei hän siirry toisen yrityksen palveluihin? Raphel kertoo, että asiakkaan kuuntelu ja palvelun laadun varmistaminen ovat avaintekijöitä pysyvään asiakassuhteeseen. Monesti myyjien ongelma on liika puhuminen asiakkaalle, sen sijaan että antaisi asiakkaan puhua. Myyntityössä on tärkeintä selvittää, mitä asiakas haluaa ostaa ja sitten antaa se hänelle. Et voi päättää asiakkaan puolesta, mitä hän tarvitsee, mutta voit kertoa hänelle mikä tuotteestasi auttaa häntä tarpeessa.  Mutta isoissa firmoissa ei riitä, että pomo on asiakaslähtöinen vaan kaikkien firmojen työntekijöiden tulee olla. Tämän takia oikeiden ihmisten palkkaaminen on myös erittäin tärkeää. Kilpailijoita tulee myös pitää silmällä. Jos heidän palvelunsa ylittää sinun tarjoaman palvelun, ei ole ihme, että asiakas siirtyy toiselle asiakkaaksi.

 

Kun luot suhteen asiakkaan kanssa, jossa asiakas kokee, että välität hänestä ja olet hänen asioistaan kiinnostunut, on hänen paljon vaikeampaa vaihtaa toiseen yritykseen. Mikään ei mene asiakkaan edelle. Liikkeen järjestäminen, inventointi, laskutusasiat ja kaikki muut voivat odottaa, kun asiakas tulee luoksesi. Ilman asiakasta ei ole kassavirtaa ja ilman kassavirtaa ei ole yritystä.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!