Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Asiakas osaksi arkea!

Kirjoitettu 08.12.16
Esseen kirjoittaja: Paula Äijänen
Kirjapisteet: 4
Kirja: Value Proposotin Desing, Desing Thinking for strategian Innovation
Kirjan kirjoittaja: Alex Osterwalder, Yves Pigner, Greg Bernarda, Alan Smith, Idris Mootee
Kategoriat: 9. YPK:n ulkopuoliset

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Asiakas osaksi arkea, lukee Ideaosuuskunta INTOlla tavoitteissa. Lähes jokaisella yrityksellä lukee arvoissa, että asiakas on tärkein. Kuitenkaan kaikki mitä paperissa lukee, ei tapahdu käytännössä, ei läheskään kaikki. INTOlla on ytitetty enemmän ja enemmän ottaa asiakkaita mukaan. Emme ehkä ole osanneet miettiä miten se tehdään tai millä asialla asiakkaisiin mennään. Ymmärrämme kyllä asiakkuuksien tärkeyden.

Palvelumuotoilu on ollut meiden opiskeluaikanamme jatkuvasti esillä. Kokeilujen kautta olemme oppineet käyttämään palvelumuotoilua käytännön läheisesti. Asiakas halutaan ottaa mukaan jo suunnittelu vaiheessa. Mallinamme konseptejamme ja rakennamme niistä erilaisia palveluita asiakkaiden tarpeisiin. Olen ainakin itse ymmärtänyt, että ei voi suunnitella tuotetta tai palvelua valmiiksi. Vaan tarvitaan kokeiluja ja pilotteja. Pienin askellin kokeillaan ovat ajatukset ongelmasta samanlaiset kuin asiakkaalla. Vai kokeeko asiakas asian aivan eritavalla? Yrittäjä tai palvelunkehittäjä yleensä on aika syvällä omassa asiassaan, eikä useinkaan osaa ajatella asiaa maalaisjärjellä. Teemme asioista liian vaikeita.

Desing Thinking, suunnitteluajattelu on myös työkalu nopeaan kokeiluun, jossa asiakas on koko ajan mukana. Tarkoitus on löytää uusia tulokulmia ja nopeita kokeiluja. Asiakkaan kanssa kehitetään tuotetta yhdessä. Näin asiakkaasta voidaan myös saada suosittelija asiakas. Annetaan jotain asiakkaalle, tässä tapauksessa valtaa, niin asiakas myöhemmin antaa jotain takaisin. Ainakin toivomme niin.

Ei ole väärin tehdä vääriä asioita. Kunhan virheistä oppii, ymmärtää mitä ei kannata tehdä. Täytyy osata joustaa ja mukautua tarpeiden mukaan. Tekemällä oppii. Se pitäisi kyllä muistaa myös työelämässä ja töitä haettaessa. Ei tarvitse olla täydellinen, tai aivan valmis paketti. Työ opettaa sen mitä tarvitsee oppia tai osata. Perus edellytykset täytyy kuitenkin olla, mielestäni se on ASENNE.

Maailma muuttuu ja meidän on muututtava sen mukana. Tuotekehityksen on pysyttävä jatkuvasti ketteränä ja mukana maailman menossa. Se on raskasta, mutta kannattavaa.

 

24H-synnytys

Tiimiakatemialla jokainen valmistuva tiimin päättökoe on 24 tunnin synnytys, jossa testataan tiimin osaaminen. Oppimista on tapahtunut 3,5 vuoden aikana, projekteja on ollut paljon, tekemistä myös paljon, teoriaa on sovellettu käytäntöön ja kirjoja on luettu. Suunnittelimme aikataulutuksen 24H synnytkselle, Innovaatioviikkojen aikataulun pohjalta. Innovaatioviikkojen aikataulussa oli käytetty Desing Thinking työkalua sekä palvelumuotoilua.

Aluksi rajasimme toimeksiannon, eli selvitimme mitä asiakas oikeasti haluaa. Millainen tuote on kyseessä ja mitä markkinoilla halutaan saavuttaa? Tutustuimme paremmin tuotteeseen sekä kilpailijoihin. Kun olimme selvillä mitä olemme tekemässä, halusimme tietää mitä asiakkaat ajattelevat tuotteesta. Toteutimme siis nopeasti asiakas kyselyn. Teimme nettikyselyn sekä haastattelimme puhelimitse potentiaalisia asiakkaita. Näin opimme vielä enemmän tuotteesta ja sen tarjonnasta. Asiakaspalautteen jälkeen lähdimme ratkaisemaan asiakkaan ongelmaa, eli brändin tunnetuuden luomista. Innovoimme erimenetelmiä apuna käyttäen erilaisia ratkaisu ehdotuksia. Muutaman ratkaisu ehdotuksemme esittelimme asiakkaalle, eli toimeksiantajalle sekä varjoraadille. Näiden palautteiden kautta lähdimme kehittämään tuotetta eteenpäin. Lopuksi esittelimme tulokset Tiimiakatemialla, pitchauksen ja kirjallisen aineiston muodossa.

Minun mielestäni oli hyvä, että olimme luoneet valmiiksi aikataulun. Tiesimme mitä olemme tekemässä seuraavaksi. Pieni paine ei anna aikaa jäädä vatvomaan haasteita, vaan on mentävä asiassa eteenpäin. Kuitenkin aikataulu vie luovuudelta siipiä. Se ei anna vapautta liihoitella eteenpäin. Koen kuitenkin, että työkalusta oli hyötyä. Käytimme erilaisia työkaluja, joita emme muuten olisi käyttäneet. Teimme asiakastutkimuksen, joka liittyy myös palvelumuotoiluun. 24H on kuitenkin lyhyt aika, vielä ilman kunnon yö unia. Se tuo oman haasteensa innovoinnille. Mielenkiintoista se kuitenkin oli. Selvisimme mielestäni mallikkaasti. Otimme asiakkaat mukaan, mikä toi meille aivan uutta näkökulmaa ratkaisu ehdotuksiin.

Kirjasto ja internet ovat kyllä hienoja paikkoja etsiä erilaisia työkaluja. Niitä pitää muistaa käyttää ja opetella niiden käyttöä. Eri innovointi, seuranta sekä aikataulutus työkalut on tehty auttamaan työnteossa. Ei pidä jämähtää siihen mitä tekee, vaan pitää osata katsoa asioita eri näkökulmista. Siksi on hyvä astua välillä asiakkaan housuihin. Mitä asiakas näkee kun astuu yritykseen sisälle? Miten asiakas aistii asiat?

Täytyy muistaa ketä varten niitä töitä tehdään

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!