Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Asiakas ykköseksi

Kirjoitettu 13.06.13
Esseen kirjoittaja: Ibrahim Sekersöz
Kirjapisteet: 1
Kirja: Asiakas ykköseksi
Kirjan kirjoittaja: Feargal Quinn
Kategoriat: 1. Oppiminen, 2. Yhteisöllisyys, 4.6. Strategiakirjat, 6.1. Asiakkuuden työkalut, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tää kirja saattaa olla ehkä yhden pisteen kirja meidän YPK:n (yrittäjän parhaat kirjat) mukaan. Mutta suosittelen kyllä jokaista lukemaan joka luulee tietävänsä jotain asiakaspalvelusta. Huomaat heti että miten yksinkertaiset ja pienet teot vaikuttaa kaupankäyntiin kivijalkamyymälöissä. Sitä mietii aina että miksi ne asiakkaat valittaa ja jos kauppiaat ei kerran tee mitään asialle mutta kaitpa ne sitten tekevät.

 

Kirja kertoo aika Feargal Quinn:in (kirjan kirjoittaja ja yrittäjä) näkökulmasta  paljon siitä että miksi asiakaslähtöisyys kannattaa ja miksi siihen kannattaa panostaa aikaa ja rahaa. Joka kyllä kuulostaa helvetin fiksulta nyt kun on kirjan lukenut. Ihan esimerkkinä voisin heittää jonkun päästäni keksimän yrityksen jonka nimi olisi Maja, ja Maja voisi olla vaateliike esimerkiksi. Kuvittele että olisit yrittäjänä Maja vaateliikkeessä ja joku asiakas heittää palautteena sinulle tiskillä että olisi hyvä jos täällä olisi kahvi tarjoilu. Voisitko ikinä kuvitella etä voisit tarjoilla vaateliikkeessä kahvia asiakkaille? Aika kaukaa haetultahan se kuulostaa ja jos mietit että  onkohan semmosia ja mitä markkinatutkimuksia asiasta on tehty? Veikkaan että ihan kokeileminen ilman mitään markkinatutkimuksia kannattaa välillä. Mitäpä jos pistäisit siihen liikkeesi johonkin nurkkaan vaikka pienen kahvinurkan josta saisi parilla eurolla kahvia ja leivonnaisia? samalla kun ihmiset tekevät ostoksensa niin he saavat limpparia tai kahvia kaapista. Lisääntyypähän elintarvikkeiden myynti ainakin jos ei muuta.

 

Tajusin että ei pidä ajatella koko ajan että miten muut tekevät asioita, ja jos teen päin vastoin kuin mitä muut tekevät niin epäonnistun koska ei se voi olla mahdollista jos kukaan ei tee niin. Eihän se selviä kuin koittamalla, voi olla hyvinkin että kokeilemasi asia antaa sinulle juuri sen uuden markkina-alueen ja johtavan aseman niillä markkinoilla. Ihan sama mitä muut yrittävät juuri sillä hetkellä, vaikka muutos tapahtuisi muissakin liikkeissä niin silti mielestäni johtoasemassa on se aloitteen tekijä eikä ne perässä hiihtäjät.

 

Mielestäni yksi asiakaslähtöisimmistä yrityksistä on Ikea. Yritys joka on huonekalujen ihmemaa, löydät heidän myymälöistään melkein mitä vaan! Heillä on ravintola mistä saa lihapullia ja muuta, sitten on bistro josta saa nakkikiska ruokaa ja sitten vieläpä herkkutori josta löytyy makean nälkäisellekkin jotain. Tämä kaikki on vaan heille lisämyyntiä ja tyytyväisiä asiakkaita. On myös kiva huomata kun useampi yritys nykyään on alkanut panostamaan asiakaslähtöisyyteen. Ikealla se menee jo todella kovaa vauhtia, kun katsoo noita kuljetus/asennus palveluita mitä he tarjoavat kuluttaja- ja yritysasiakkailleen, en tiennyt itse esimerkiksi että  heillä on Ikea BUSINESS ja he tarjoavat yrityksille heidän tarvitsemat tuotteet heidän butjettiin sopivilla hinnoilla ja tarvittaessa rahoitustakin löytyy. Miksi sitä edes asiakas haluaisi mennä johonkin muualle asioimaan kun tuolta saa kaikki tarvitsemasi palvelut. yhden katon alta juuri kyseisillä huonekalumarkkinoilla

 

Pitää myöskin muistaa tehdä ostokset myöskin omasta yrityksestä aina välillä jotta tietää millaista se palvelu on siellä ja mitä sieltä puuttuu, näin tämä Quinn toimii omissa liikkeeissään, käy aina vähä väliä ostoksella patistaa myöskin oman yrityksensä johtoa tekemään jotta he huomaavat että mitä kannattaisi lähteä kehittämään tai parantamaan. Mielestäni ihan fiksu tapa, Quinnin mielestä pitäisi pyrkiä olemaan omien asiakkaittensa kanssa samalla aaltopituudella. Mitenkäs muuten se onistuu kuin kohtaamalla asiakas ja saamalla se pelaute suoraan kasvokkain jolloin näet asiakkaasi reaktion antamastaan palautteesta. Asiakkaasi antama reaktio on tehokkaampi motivaattori aloittaa  muutos kuin viime kuun myyntiluvut.

 

Top 3 opit/kopit.

1. Kuuntele asiakastasi
2. Reagoi asiakkaasi palautteeseen
3. Pyri samalle aaltopituudelle asiakkaasi kanssa

 

Ibrahim Sekersöz
Ibrahim.sekersoz@idealeka.fi
040-1562850

Tagit: , , , , , , , , ,