Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Asiakas Ykköseksi, Feargal Quinn

Kirjoitettu 11.11.15
Esseen kirjoittaja: Mari Leskinen
Kirjapisteet: 1
Kirja: Asiakas Ykköseksi
Kirjan kirjoittaja: Feargal Quinn
Kategoriat: 6.1. Asiakkuuden työkalut, 6.5. Markkinoinnin klassikot

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Klassikkoa heti tähän alkuun!

Kirjan sanoman voisin kiteyttää hyvin pitkälti neljään asiaan: 1. intohimolleen täydellinen omistautuminen, 2. ihmisläheisyys, 3. maalaisjärki ja 4. lapsen omainen kiinnostus ympäröivään maailmaan. Näillä aineksilla on ainakin Feargal Quinn päässyt elämässään pitkälle. Hän on mielestäni ollut yhtä aikaa sekä hyvin perinteisiä arvoja noudattava, sekä todella paljon aikaansa edellä ollut luova johtaja. Hän on kasvanut lapsesta asti kiinni tuleviin saappaisiinsa ja ottanut yrityksen hoidon ja kehittämisen kunnia-asianaan. Hän on pystynyt tekemään omana aikanaan rohkeita päätöksiä johtajana, uskaltanut kuunnella vaistoaan ja ympäröivän maailman viestejä.

Feargal on mielestäni asian ytimessä korostaessaan pitkäaikaisen asiakassuhteen kehittämisen merkityksestä yrityksen kasvulle. Hän ymmärsi myös jo varhain, mikä on stressittömämmän kokemuksen tuottama arvo asiakkaalle ja se miten se usein kääntyy lopulta myös kauppiaan eduksi.

Feargal korostaa sitä, että asiakkaalla pitäisi olla mahdollisuus valittaa, jotta hänestä ei tule ns. nurkan takana nurisijaa ja sitä kautta usein kovaäänisen ja negatiivissävytteisen puskaradion edustaja. Itse koen olevani herkästi tätä ihmisjoukkoa, joka ei jaksa ns. turhasta valittaa, tyydyn vain möksähtämään ja nurisemaan sekä tilanteen niin vaatiessa äänestämään jaloillani. Se kuinka kovaäänisesti ja sinnikkäästi asiakkaat jaksavat yrittää valittaa riippuu varmasti hyvin pitkälti luonteesta ja valituksen helppoudesta.

Asiakkaiden valittamisen kuulemiselle on tärkeää olla toimivia ja kehittyviä väyliä ja viestit pitää vielä osata tulkita ratkaistakseen ongelman ytimen ja kääntääkseen tilanteen jälleen oman yrityksen eduksi. Ole nopeampi ja inhimillisempi toimissasi, kuin kilpailijasi. Aina kun keksit oikean kysymyksen, saat siitä työkalun itsellesi, tämän jälkeen etsi oikea ratkaisu kysymyksellesi. Pyri ratkaisumalleissa win/win tilanteisiin, anna uusille vaihtoehdoille mahdollisuus! Älä ole ehdoton!

Feargal korostaa todella paljon asiakaspalvelijoiden mielialasta viestivää kehon kieltä eli lyhyesti hymyile niin annat itsestäsi helposti lähestyttävän kuvan. Hyväntuulisuus tarttuu, samoin kuin huonotuulisuus. Poista viihtymisen esteet, jonka jälkeen voit lisätä viihtymistä!

Smile, smile and keep hearing and wondering ja sitten ne tarinat asiakkaille! Homma on paketissa!

Mari Leskinen
045 676 7796

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!