Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Asiakaspalvelu ja asiakaspäällikkö

Kirjoitettu 21.05.15
Esseen kirjoittaja: Aleksi Vikkeri
Kirjapisteet: 4
Kirja: Asiakaspalvelun Pikku-Jättiläinen ja 101 ideaa asiakaspalveluun
Kirjan kirjoittaja: Tom Lundberg & Juhani Töytäri, Tom Lundberg
Kategoriat: 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut, 6.1. Asiakkuuden työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

 

Driimin asiakaspäällikkönä ajattelin että pitää lukea muutama asiakaspalveluun kohdistuva kirja. Osaan mielestäni sujuvasti toimia asiakaspalvelijana (kassalla) ja osaan sitä myös osana asioita joista tiedän, mutta laaja-alainen asiakaspalvelu on minulle vaikeaa. Asiakkaille soittaminen ja käynnille lähteminen eivät tunnu mielekkäältä jos asia jota lähden asiakkaalle tarjoamaan ei ole minulle arkipäivää.

Asiakaspalvelu nykyään

Asiakaspalvelua ja asiakkaiden palvelu on nykyään ns. menossa verkkoon ja asiakkaita kohdataan yhä vähemmän face to face. tämä luo tietyllä tapaa haasteen yritykselle ja tavallaan helpottaa myös yrityksen asiakaspalvelua. Verkossa asiakkaan kohtaaminen sähköisesti on vähemmän pelottavampaa, kun ruudun läpi asioiden hoitamisessa ei tarvita fyysistä kontaktia ja ulkoisella olemuksella ei ole niin väliä. Tämän myötä myös asioiden selittäminen ja sen maagisen ihmiskontaktin avulla ei voi asiakasta hurmata. Tämä toisaalta helpottaa myös asiakastapaamisia koska verkkopalvelut on ottamassa vallan niin aidon ihmisen myymä tuote ja palvelu on silloin arvokkaampaa ja vaikuttaa sillä tavoin myös ostopäätökseen riippuen tietenkin iästä. Eli siis suurin kysymys mitä kannattaa pohtia ainakin meidän osuuskunnassa on se ”että miten saamme verkkosivujen antamaan sen kuvan mitä oikeasti olemme ja miten me ihmisinä edustamme sitä mitä verkkosivumme lupaavat?” Tämän kysymyksen aion esittää omalle tiimilleni joissain treeneissä kesän jälkeen.

 

Asiakassuhteen hoito ja oman yrityksen näkyvyys

Tämä on myös tiimillemme ajankohtainen, kontakteja meillä on paljon, mutta suurin osa niistä on käynneistä tulleita ja jotka ovat jääneet unholaan. Miten saamme asiakkaisiimme jatkuvan yhteydenpidon ketjun joka jatkaa ja vahvistaa suhteitamme asiakkaisiimme? Mielestäni sähköpostit ja uutiskirjeet ovat asioita jotka voisi jättää suosioilla pois. Olen yrittänyt tässä miettiä vaihtoehtoisia keinoja tähän ongelmaan mutta en ole saanut luotua vielä sellaista joka kuvastaisi meidän tiimiämme ja antaisi meistä ammattitaitoisen kuvan asiakkaalle. Olen yrittänyt miettiä asiaa sosiaalisen median kautta koska se on sitä nykypäivää. Miten vaan saisimme erotuttua joukosta tarpeeksi vahvasti pienillä resursseilla ja tarpeeksi tehokkaasti? Asiakassuhteita pitää kuitenkin jollain tapaa saada pidettyä yllä se on vain kylmä tosiasia.

Miten luoda asiakkaistamme meidän faneja ja miten saada heidät kiinnostumaan tekemisistämme? Olen toiminut myös sivutoimisena Driimin instagram vastaavana. Erilaisista sosiaalisen median väylistä ja tileistä ei ole yritykselle hyötyä jos se ei näytä mielenkiintoiselta ja sellaiselta että asiakkaita kiinnostaa seurata sitä. Sisällön pitää olla kiinnostavaa ja vaihtelevaa jotta asiakas oikeasti haluaa seurata toimintaa ja päivitettäviä asioita. Sekä palveluidemme pitää näkyä kiinnostavasti myös näissä some-kanavissa jotta meihin osataan ottaa yhteyttä niiden pohjalta jos asiakas tarvitsee meitä, mutta myös yhteydenoton pitää olla helppoa ja vaivatonta, jotta asiakas ei joudu etsimää tätä tietoa liian vaikeista paikoista. Tämä on myös asia joka voi vaikuttaa siihen että soittaako/mailaako asiakas meille vai toiselle yritykselle.

 

Verkostot

Verkostojen hankkiminen on luultavasti tiimiakatemian aikana itseni tärkein tehtävä. Haluan saada kontakteja ihmisiin ja yrityksiin joilla olisi tulevaisuudessa minulle jotain tarjottavaa tai toisinpäin. Verkostojen luominen on vaikeaa ainakin näin aluksi. Ensin pitää saada tiimiyritys toimimaan ja pystyä aloittamaan toiminta niin että sitä voi alkaa miettimään itseään ja sitä mitä haluaa tehdä. Hyvänä esimerkkinä on viime syksynä Driimin verkostoitumisviikot jolloin jokainen tiimiläinen kävi jossain verkostoitumistapatumassa. Ne toivat osuuskuntaan uutta vauhtia ja muuttivat meidän asiakasviikkojen luonteen. En tiedä miksi nämäkin ovat unohtuneet täysin. Ensi syksylle pitää järjestää tämä kyseinen viikko uudestaan, sillä tuollaisissa tapahtumissa on paljon helpompi lähestyä toisia yrittäjiä kuin tavallisella asiakaskäynnillä. Ihmiset ovat rennompia, valmiita puhumaan itsestään ja kuuntelemaan muita. He ovat liikkeellä jo sillä verkostoitumisasenteella. Viime syksystä parannettavaa on se että asiakkaihin tai ihmisiin keihin tutustuit niin pitää ottaa yhteyttä välittömästi tapaamisillan jälkeen, eikä jättää sitä käyntikorttia lipaston laatikkoon pölyttymään. Pelkällä sähköpostilla voi luoda asiakkaaseen hyvän ja ammattimaisen vaikutelman, joka voi johtaa mahdolliseen pysyvään asiakassuhteeseen.

Verkostot ovat myös hyödyllisiä siinä mielessä että jos asiakas haluaa yritykseltäsi jotain mitä teillä ei ole tarjota ja johdatat asiakkaan toiselle asiakkaallesi joka on jo sinun verkostossasi, antaa se hyvän kuvan sinusta tälle apua tarvitsevalle asiakkaalle ja hän varmasti kysyy neuvoasi uudelleenkin.

 

Mikä haittaa yrityksen kasvua?

Yrityksien suurimpia ongelmia kehityksessä ovat pieniä asioita jotka vaikuttavat kuitenkin todella paljon. Yrityksessä voidaan luulla että yritys voi menestyä vain silloin kun muut epäonnistuvat, asia on kuitenkin väärin, sillä sitkeät suhteet toisiin yrityksiin auttavat molempia kasvaman ja tukemalla toisia saadaan suhteita jotka kestävät.

Lopuksi mietteitä ja huomioita

  1. Harhaluulo siitä, että menestyä voi vain, jos muut ensin epäonnistuvat.
  2. Taipuvaisuus huolestua asioista, joihin ei voi itse millään vaikuttaa.
  3. Väittää tehtävää mahdottomaksi suorittaa, ainoana perustelunaan se, ettei itse siihen kykene.
  4. Kykenemättömyys kieltäytyä suorittamasta tyhjänpäiväisiä ja merkitsemättömiä asioita.
  5. Laiminlyödä oma kehittymisensä ja olla haluton koko elämänsä ajan kestävään opiskeluun ja lukemiseen.
  6. Yritys pakottaa muut ihmiset elämään samalla tavalla kuin itse haluaa.

Nämä eivät päde ainoastaan yritysmaailmassa vaan sovellettuna ihan jokaisen omaan arkeen.

Mitä myyt, kenelle myyt ja miten myyt? Tämä kaikki on sinusta kiinni.

Tagit: ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!